1

Någon som testat att göra rent förgasare i ättiksprit? Hur stark skall blandningen vara?

2

Hittade svar på forumet Early 911 Sweden.

"Blanda 1 del ättiksprit och 4 delar vatten och låt förgasarna ligga täkta i denna blandning under ett dygn INTE längre, alla gamla avlagringar löses upp. Skölj med varmt vatten och blås rent med tryckluft, ser ut som nya. "

3 Senaste redigerad av kee (2011-02-13 10:31:45)

Blandningsförhållandet inbillar jag mig måste bero på den ursprungliga syrans koncentration. "Ättikssprit" finns tillgänglig i flera olika koncentrationer, allt från högkoncentrerad till utspädd. Intressant att veta mer i detalj vilken av de kommersiellt tillgängliga koncentrationerna av syran man avser i receptet.

Tipset är mycket intressant dock! Lättare att få tag i och vanligare att man har hemma, än citronsyra som oftast tipsas som en bra rostlösare för järnföremål. Nästa gång jag rengör en gammal solex, blir denna behandling ett tillskott till avfettningen som de brukar åka på först.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4 Senaste redigerad av jn (2011-02-13 10:35:27)

fast i matbutiker är det väl bara 12% ättikssprit som säljs eller? aldrig sett nåt annat.

ren ättika i ett glas stående på golvet i bilen ett par dygn, är för övrigt en bra metod att få bort rök/djurlukt.  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

5

12% brukar vara det normal som säljs i butik
Själv vart jag överspolad av 96% ättika för ca 10 år sen... kan inte vara i närheten av nått som luktar ättika än i dag........

6

"Falu Ättika" ligger på 24% tex och det finns som sagt, ovanligare tekniska koncentrationer som ligger långt över detta. Tills vidare får vi anta att receptet gäller 12%-ig syrakoncentration och att om man då har en 24% ursprungslandning, kan man spä den dubbelt så mycket för samma effekt.

7

jn skrev:

ren ättika i ett glas stående på golvet i bilen ett par dygn, är för övrigt en bra metod att få bort rök/djurlukt.  ICQ/ad

Ska tydligen även vara bra för att få bort odörer och smaker från gamla plastdunkar som man tex kan behöva förvara dricksvatten i. Ett tips jag stötte på nyss.

8

Räddades trådarna om avrostning etc från MB?

Vore kul om det av de som kan sådant här eller provat sig fram till vad som funkar ett antal trådar om rengöring etc. Gärna med inköpsställen och typ av material. Själv är jag kass just på detta...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

9

Jag hadde en gång en förgasare i 24 procent ättika.Det åt upp skruvarna i mässing eller vad det nu är för material.Låg kanske 2 till tre dagar.så man  ska nog ta bort alla lösa munstycken mm.Spjället fick ochså stryk så den förgasaren har nog gjort sitt.

10

johan_l skrev:

Räddades trådarna om avrostning etc från MB?

Vore kul om det av de som kan sådant här eller provat sig fram till vad som funkar ett antal trådar om rengöring etc. Gärna med inköpsställen och typ av material. Själv är jag kass just på detta...

Jag sparade bilderna och texten men vet inte helt om ja kan lägga ut dom då det inte är jag som är författaren av tråden...

Buy the ticket, take the ride... - HST

11

borde du inte kunna det om du anger källan?? eller är det copy right..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

michaelth skrev:

borde du inte kunna det om du anger källan?? eller är det copy right..

Ange källan - och lägg ut det bara ICQ/ab !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

13 Senaste redigerad av johan_l (2011-02-13 23:34:14)

Kanonbra de är ute igen! Vore toppen om alla dessa tips klistrades som FAQer! Även denna om ättika!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)