Japp dom ovanliga djuren finns fortfarande kvar där ute..... http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=482741

Instagram: Luftkyld
I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff
Insaneeeee!!
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Hmmmmmmmmmmmm
Jag tvivlar på äktheten ända tills en komplett ägarlängd och bilder genom tiderna visar på originalbilens skick genom tiderna.
Den ser lite för perfekt ut för att vara en prototypvagn från 1930-talet!!
Var har den stått för att överleva genom ett världskrig, och senare skriande behov av bilar strax efter kriget??
Om det visar sig vara DEN äkta vagnen, ja då är det nog dags att koka upp en tyrolerhatt och äta?!?
Jag måste gå igenom originalfoton i gammal litteratur på denna vagn och begrunda detta en stund..

Men det är förbannat kittlande för fantasin. Jag anser att den är äkta tills motsatsen är bevisad, bara för att som vanligt vara tvärt om. 
Ali G
Jag tror inte man behöver tvivla så mycke på äktheten, tror inte Grundmann skulle gå på en sån mina
Roger, det är nog bara att fyra på under kokgrytan 
Hmmmm, jag sätter på kastrullen nu, men väntar med att lägga i hatten, men ok, jag ställer plattan på läge 2 tillsvidare............ Hur skulle det vara möjligt att just denna prototyp överlever???
Man har ju byggt kopior av den sedan åtminstone 1980-talet???
Här krävs en fullständig ägarlängd med foton för att jag skall sätta upp värmen till läge sex, och för-salta hatten!!! 
Den ger mig dessutom samma vibbar som en perkfekt bevarad kübelwagen som jag besåg fö 10 år sedan. Man hävdade till och med att däcken var original från tiden.
Betänk själva, en originalkübel från 1942 med original kamouflagelack från WWII helt orörd.... hur troligt är det?? 0%.
Om man då betänker denna prototyps liv och leverne, varför skulle just den klara sig från både bombskador, plundrare, tysklandshatare, vanliga människor som behöver en bil från 1945 till låt oss säga 1970????!
HUH???!
Men jag tycker också att det är en fantastisk historia!! Hoppas att den är sann!!!
10 2011-09-30 20:51:14 Senaste redigerad av Bengt H (2011-09-30 20:59:25)
Den ger mig dessutom samma vibbar som en perkfekt bevarad kübelwagen som jag besåg fö 10 år sedan. Man hävdade till och med att däcken var original från tiden.
Betänk själva, en originalkübel från 1942 med original kamouflagelack från WWII helt orörd.... hur troligt är det?? 0%.
Om man då betänker denna prototyps liv och leverne, varför skulle just den klara sig från både bombskador, plundrare, tysklandshatare, vanliga människor som behöver en bil från 1945 till låt oss säga 1970????!
HUH???!
Men jag tycker också att det är en fantastisk historia!! Hoppas att den är sann!!!
Nä visst är det otroligt men det har överlevt några ex innan, hittade inte Grundmanns en sån där lång schwimwagen (prototyp?) i Berchtesgaden av alla ställen häromåret?
..ska fundera på en fin kryddblandning till din hatt....
Mayo är ju jäkligt gott!!! "VIELE MAYO!!!" 
Läser jag helt fel om jag uppfattar det hävdas att en samlare fick tag i den i början av femtiotalet? "this car belongs to the man since the early 1950s" Det ökar väl sannolikheten att den är äkta?
Apropå Berchtesgaden!
Jag var å kollade på en viss tysk ledares lantställe i somras, och döm om min förvåning då jag upptäcker att garaget under det stora fönstret verkar finnas kvar, visserligen fyllt med betong, men i alla fall...
Där stod ju sex-hjuls mercor, nån kübel, och nån VW 38 cabriolet under en viss period i detta land.
Undrar om man skulle ta å spela fågelskådare någon sommar, och skicka in en liten Webkamera gnom det lilla hålet som jag såg?? 
Läser jag helt fel om jag uppfattar det hävdas att en samlare fick tag i den i början av femtiotalet? "this car belongs to the man since the early 1950s" Det ökar väl sannolikheten att den är äkta?
Ja, absolut, men
Om nu denna samlare från femtiotalet har hittat denna skatt, och han är just samlare av unika föremål, så torde han redan då ha förstått vikten av att dokumentera sitt fynd, eller hur? samt dess skick vid fyndtillfället.
Hoppas att det samtidigt med detta fynd också presenteras samtida dokumentation.
Jag menar, vi här på forumet är ju jäkligt noga med att dokumentera våra alldagliga fynd, så varför skulle det inte finnas bilder från detta enorma fynd, även om det görs på tidigt 1950-tal??
Gubben insåg ju tydligen bilens historiska värde redan då, eller hur. Annars så skulle han väl inte ta rätt på skiten???
Filosoferade Roger 
Hmmmm, jag sätter på kastrullen nu, men väntar med att lägga i hatten, men ok, jag ställer plattan på läge 2 tillsvidare............ Hur skulle det vara möjligt att just denna prototyp överlever???
Man har ju byggt kopior av den sedan åtminstone 1980-talet???
![]()
Här krävs en fullständig ägarlängd med foton för att jag skall sätta upp värmen till läge sex, och för-salta hatten!!!
Har inte Landelius en stråhatt annars??

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Men, jag håller med dig Roger Lundberg, din snacksaliga Sala-bo. Det är ju helt sjukt att en prototyp skulle klarat sig utan några skavanker å helt original typ....
Men, OM så nu visar sig vara fallet, så undrar jag vad grundmanns fått slanta för en dylik "ovärdelig" skatt....
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Stråhattar tar smak av halmen!
Tacka vet jag en äkta tyrolerhatt, eller varför inte ett par Lederhosen, lagom förvällda och insaltade, med en skvätt äkta tysk mayo??
Men, jag håller med dig Roger Lundberg, din snacksaliga Sala-bo. Det är ju helt sjukt att en prototyp skulle klarat sig utan några skavanker å helt original typ....
Men, OM så nu visar sig vara fallet, så undrar jag vad grundmanns fått slanta för en dylik "ovärdelig" skatt....
Tja, vi kan ju börja med att de tjöt "SJUTUSEN" i en värld av femtonhundrakronorsbilar...
Med andra ord;
En kübel går iväg för runt 250tusen i renoverat skick. men i orenoverat skick 450tusen??
En schwimm ger man 800tusen för i orenoverat rishögsskick, å 1,2 mille för en renoverad, men en orenoverad i mint?? 4 mille ?
En kübelprototyp från november 1939 i mintcondition?? Tja, antingen skjuter man ägaren å snor bilen, eller så hostar man nog upp 6 mille !! 
Danne har ju Majonnäs så det räcker iaf , han har en hel buss.. men inte flera miljoner till en Kübelprototyp.. och tur är väl det egentligen.. 
aaaaaaaaaaah mayo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Stråhattar tar smak av halmen!
Tacka vet jag en äkta tyrolerhatt, eller varför inte ett par Lederhosen, lagom förvällda och insaltade, med en skvätt äkta tysk mayo??
Jag kan ta med dina lederhosen på älgjakten o grilla över lägerelden, skicka ner dom när du har marinerat dom färdigt 
Häftigt med en bil som dr Porsche själv har pillat med. Vill ha-faktorn är ju naturligtvis skyhög. Satan så frän den var! 
23 2011-10-02 09:39:40 Senaste redigerad av Jonas Rehn (2011-10-02 09:44:32)
, vanliga människor som behöver en bil från 1945 till låt oss säga 1970???!
Ok men då finns det väl inga välbevarade Mercedes heller då från tidigt 30-tal eller?
Betänk att tidsandan var annat, begreppet engångsmugg fanns inte. Långsiktigt ägande gav åxå en relation till förmålen som att vi fortfarande har kvar vår farfars gengas munktell (traktor).
http://www.dailymail.co.uk/news/article … ction.html ... denna har ju överlevt 2st världskrig! 
Tyskarna fick inte tillverka flygplan men visst var de kvicka att möta bilbehovet efter kriget lika så england och USA och på 70-talet japan.
In America you drive on the parkway and park on the driveway...
En trettitals-merca går inte att jämföra med tidiga KdF, vad gäller marknadssug eller marknadskrafter.
Där det finns mycket pengar att hämta, ja där finns "vännerna" från forna östblocket, redo med sina reprofabriker, att reproducera något enkelt som kan ge storkovan.
Därför är det av största vikt att föremål av typen "Doktor Porsches privata kübelprototyp" som har bevarats fram till idag, också har en dokumenterad historia bakåt i tiden, annars är risken stor och troligheten att det är ett falsarium ökar.
Kübelprototypen har ju penetrerats sedan 1950-talet i samlarkretsar, så varför kunde man inte spåra upp den förräns nu, om den dessutom har varit i händerna på en ärlig samlare??
Äldre fotografier torde existera på denna prototyp, om den hittades på femtiotalet, annars är det ju lite skumt, eller hur.
Efter att ha sett herrar kopiatörers produkter från företrädesvis Tjeckien, så tillåter jag mej att vara en tvivlande och luttrad KdF-nörd.
Faen, det finns ju bilkännare i Sverige som inte tror på mig, då jag säger att min kübel är ihopsatt och målad för 11 år sedan, utan vill ha det till att den har förmodligen originallack!!
Vi säger att denna kübelprototyp är den ursprungliga!! Men vem är det då som har restaurerat den till dagens skick?? Det måste ju då finnas dokumenterat, eller hur?
Kanvastoppen ser definitivt nytillverkad ut, likaså stolsstommarna , som definitivt luktar typ 82 kopior, liksom stolsklädseln.
Men likafullt så ställer jag upp plattan på läge tre och tar fram hatten... 

Bengt H, tycker inte du att denna vagn ser nytillverkad ut??
Jag sätter på en kittel mä vatten till dig