1 Senaste redigerad av HockeyStar53 (2011-09-30 09:36:38)

Mina två bubblor har alltid läckt lite olja under den tiden jag haft dem, fick svar någonstans att detta är normalt för bubblor.
Dvs att de lämnar en väldigt liten prick olja där de stått parkerade över natten.
Sen jag bytte olja på den ena utav dem är det en ganska stor fläck och nu tänker jag åtgärda det då jag antar att jag slarvade lite med packningar senast.
Ett av hålen där man skruvar in de sex skruvarna under motorn är slut, kan man sätta gängtejp på skruven och skruva fast den?

Ska lämna bilen på vinterförvaring väldigt snart och behöver en snabb lösning.

Gäller en vanlig 1600cc motor Typ 1.

VW 1200 Lim 113x -63
VW 1302S -72
Mercedes Benz 190E 2.0 -93

2

om det läcker runt locket kan du ta packningskladd på packningarna innan du drar fast dom.
Vanligt att det läcker från inre packningarna på stötstångsrören med.

3

Gängtape är till för att täta gängor med, inte att reparera trasiga gängor. Ibland går det med silikon, packningsklister el. dyl. men då får du problem vid nästa oljebyte.
Det kan gå att få i en skruv inifrån men det är väldigt trångt, annars är det Heli-Coil, ReCoil eller liknande som gäller.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Jag håller med Svwerker fixa gängorna riktigt på en gång istället o skit i packningsklister o annat kladd det blir bara problem i framtiden.
Det finns helicoilsatser för en billig peng på biltema som funkar bra.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

jag har då alltid använt curil eller permatex att täta locket med.
en bit av kakan att få bort vid oljebytet. och man har ju ändå nya packningar.
Det löser ju inte gängproblemet direkt men vill man ha det läckagefritt så funkar det prima.

6

jag har aldrig haft problem att få tätt utan kladd. problemet är att det dras åt för hårt och då deformeras locket med läckage som följd.
Man ska inte dra en M6 så att man får skitsmak i munnen, ingen annan skruv heller för den delen.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

tar man en kulhammare och slår ett avvägt slag vid varje hål från packnings sidan innan monteringen så locket e bättre än rakt har man goda förutsättningar, då dom gärna blir lite uppdragna,runt hålen med åren.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Tack för alla tips, skippar gängtejpen.

VW 1200 Lim 113x -63
VW 1302S -72
Mercedes Benz 190E 2.0 -93

9 Senaste redigerad av kee (2011-10-01 07:31:28)

En tjockare olja 20W-50 ordinerar jag. Kanske inte löser problemet helt, men det är ett steg i rätt riktning.  ICQ/ab

(om du inte redan kör på det)

Grinder and paint, makes me the welder I ain't