1

Hej jag har en till synes helt nybyggd motor och jag har knappt en aning om vad den innehåller, så hur går jag till väga, finns det märkning på alla delar som talar om vad det är eller???? ICQ/ab

Gillar nördar å fanatiker men inte Besservisses! Tar en "kall" å går vidare! ICQ/ad
Typ1-58:a Vert, å en 62:a sommar bruksis!

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-09-25 16:35:48)

gubbeniskogen skrev:

Hej jag har en till synes helt nybyggd motor och jag har knappt en aning om vad den innehåller, så hur går jag till väga, finns det märkning på alla delar som talar om vad det är eller???? ICQ/ab

Vilken motor typ är det typ1 eller typ4
Om det är en t1  du kolla vad som står instansat under generator tornent  sen kan du kolla topparna genom att ta bort ventilkåperna och se vilket gjutnummer det är
För att få reda på det som är på insidan är bara att riva i sär motorn
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Det blir svårt utan att du river hela motorn.Om du tar bort oljepumpen så kan du i varje fall se vilken kamaxel som sitter i om det nu inte är en std-kam.Märkningen brukar vara islagen i drevänden på kamen.

4

Ok, cool början, jag vet vad det e för motor, det e en typ3 1600 enligt den koden, men var hittar jag märkning på följande delar; toppar,ventiler,kam skall tydligen sitta innanför olje pumpen,cylindrar, kan jag bara mäta diameter uppifrån?? jag fick med helt nya weber-45:or, tycker kanske att dessa e lite stora om det e en std,motor jag hajjar att jag måste klyva den för att få reda på vad det e för vevaxel å stakar i, tackar på för hand!!! ICQ/ab

Gillar nördar å fanatiker men inte Besservisses! Tar en "kall" å går vidare! ICQ/ad

5

gubbeniskogen skrev:

Ok, cool början, jag vet vad det e för motor, det e en typ3 1600 enligt den koden, men var hittar jag märkning på följande delar; toppar,ventiler,kam skall tydligen sitta innanför olje pumpen,cylindrar, kan jag bara mäta diameter uppifrån?? jag fick med helt nya weber-45:or, tycker kanske att dessa e lite stora om det e en std,motor jag hajjar att jag måste klyva den för att få reda på vad det e för vevaxel å stakar i, tackar på för hand!!! ICQ/ab

Om du bestyckar förgasarna rätt så har dom inget emot att sitta på en std 1600.. ICQ/ab

6

coolt vi kommer sakta framåt,,kommer att bli en lång vinter!!!  ICQ/ag

7

här kommer lite märkning från cylinder, 86.93 1204-1094,,topp,26r,0401013752 å på uysidan 137 obegripligt för mig, någon som kan få fram något av detta??  ICQ/ab

8

gubbeniskogen skrev:

här kommer lite märkning från cylinder, 86.93 1204-1094,,topp,26r,0401013752 å på uysidan 137 obegripligt för mig, någon som kan få fram något av detta??  ICQ/ab

86.93 betyder att du har 87 mm cylingersats 1641 cc eller vad det blir 040-toppar..Är det inte dom som har större insugsventiler. Jag hade ett par och dom hade 39 mm insugare.

9

Tack stickan, progress,, borde då vara org, cylindrar då motorn är en 1600, hur mäter man ventiler då??? 040-toppar är det org, dom e helt sprillans,, ICQ/ab

10

gubbeniskogen skrev:

Tack stickan, progress,, borde då vara org, cylindrar då motorn är en 1600, hur mäter man ventiler då??? 040-toppar är det org, dom e helt sprillans,, ICQ/ab

Njaa..1600:an har 85,5 mm cyl/kolv och du har 87 mm. 040-topparna var inte org men kunde köpas hos VW-handlarna om jag inte mins fel...

11

Aha, lite trimmat alltså, vad kan du om ventiler då om jag har 040-toppar vad kan det vara för ventiler då?? bra jobbat Stickan,

12

gubbeniskogen skrev:

Aha, lite trimmat alltså, vad kan du om ventiler då om jag har 040-toppar vad kan det vara för ventiler då?? bra jobbat Stickan,

Kan vara 33 X 39 mm

13

OK, e det lite trimmat då eller std, jag går vidare ska klyva den i helgen,åter kommer med frågor ang, kam,vev tack så länge!!! ICQ/ab

14

gubbeniskogen skrev:

OK, e det lite trimmat då eller std, jag går vidare ska klyva den i helgen,åter kommer med frågor ang, kam,vev tack så länge!!! ICQ/ab

Är det 33 x 39 så är det lite trimmat...Ja..

15

Nu har jag delat motorn, ser mycke bra ut, på kammen står det, Engle w 100,,8r, innsidan av drevet, 113.109.111a,,h12 siffrorna på ventilerna hur mäts det, å står det någonstans??  ICQ/ab

16

gubbeniskogen skrev:

Nu har jag delat motorn, ser mycke bra ut, på kammen står det, Engle w 100,,8r, innsidan av drevet, 113.109.111a,,h12 siffrorna på ventilerna hur mäts det, å står det någonstans??  ICQ/ab

Mät ventiltallrikarna..

17

ok, men kammen då???

18

Engle w100 är en mild trimkam snäppet över original.

19

Stort tack boys, blir en kall nästa sommar!!!! en sista fråga,tycker ni att jag skall åka så här eller göra något mer nu när den ändå e i molikyler??? skall inte åka på strippen, men har en rätt tung höger fot!!! ICQ/ab