En femtitrea, höh, å hur kan du veta det, försökte jag, eftersom man träffat X-antal bonnläppar som alltid har en 1948 bagge eller en 1950 VW buss hemma på gårn, som sen visar sig vara nåt 1960-tals-crapp (som man tyckte på 1970-talet allså...)
Platschefen satte mig på plats genom de magiska orden;
_"Ja, försan om man sejjer, ho har tjufämm hästarsmoto, sextontumshjul å SLÄTA LÄMMAR......................................................
.
Parallellt med denna historia som vi kan kalla för linje ett, så löper en linje två, å nu kommer det en transkribering av "Bengt i Sala"s version;
Bengt får på något sätt reda på att det finns en gammal pickupp i faggorna, förmodligen genom samma metod som undertecknad... (Det hör till saken att Bengt och jag sålde VW-delar tillsammans på marknader, och oxå åkte tillsammans å köpte upp VW delar från gamla verkstäder på jäkligt tidigt nittital. (BENGT!!! Här måste du förmodligen komma in och komplettera ståryn efterhand som ja "juger"!!
Bengt talar med denna farbror om denna pickup, och vill gärna se den för att "tro sina ögon", men farbrorn har "så ostädat hemma, å logen är full mä T-Fordar, å vi får väl se senare..." Bengt ger sig inte, utan bjuder gubben femtonhundra för denna pikkis osedd, om jag förstod Bengt... BENGT!!!
Så långt linje två, och nu åter till linje ett;
Innan jag hinner fatta vad gubben säger, så säger han också att "Ja, jag har bud påan redan!!!! En VW-samlare här i stan som har bjutt femton (hundra allså) förn!!
Määään va faen, ja ä junte dummare än att ja fattar attán kan gå fömera utåmlanns, så ja har kåntakkta "BLÄPPEN" som exporterar Volvo PV te tysklann, om värdering, så ja nte bli lurad........ (Denna "BLÄPPEN" är alltså linje tre i vår ståry..
Ja, vad skulle jag göra nu!!!
Kallsvetten började sprida sig, och jag funderade lite förvirrat hur jag skulle gå tillväga , och det var då jag kom på min lysande idé..... 
Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"