1

Jag har ett märkligt missljud i min motor(en AD1600).
Det har kommit dom senaste veckorna, och det låter som ett dovt skrapande(som ett kullager som är på väg att ge upp)
Det låter inte direkt när jag startar kall, det kommer först när jag kört en bit.

Jag var övertygad att det var dåliga lager i generatorn så jag testade utan rem idag, men ljudet försvann inte?

Nån som har en ide på vad det kan vara? Jag har haft motorer med dåliga ramlager förut, men då brukar det inte låta så? Det brukar väl mest vara knackningar eller bankljud?

Det låter som sagt precis som ett kullagerljud och jag kommer inte på fler kullager än i generatorn?

Jag har iof spännt kopplingen i somras, jag spände ganska mycket(bara ca 2cm spel i pedalen).
Kan det vara så att det är precis så spännt att urtrampningslagret ligger an, men inte så mycket att kopplingen slirar? Isf borde det väl börja låta efter en tid?
Ljudet ändras inte om jag kopplar, så den gissningen verkar tyvärr inte så hållbar.


Nån som har en ide eller tips på vad jag kan kolla?

Motorn i fråga har jag kört med i 8år utan att öppna, så lager, mm är kanske inte i bästa skick? den har inget märkbart glapp i veven.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Mmm..Tydligen nåt som kommer när oljan blir varm och tunnare,,,Om det nu är motorn.

3

Vad skulle det vara om det inte är motorn?
Skulle ljudet komma från tex lagret på ingående axel i lådan så borde det väl ändras när jag kopplar?

Kommer det när oljan blir tunnare så lär det väl vara ramlager endå?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

lasslo skrev:

Vad skulle det vara om det inte är motorn?
Skulle ljudet komma från tex lagret på ingående axel i lådan så borde det väl ändras när jag kopplar?

Kommer det när oljan blir tunnare så lär det väl vara ramlager endå?

Lagret som brukar gå först är vevlagret närmast svänghjulet.Ramlagren brukar slamra mera under belastning.Dåliga vevlager blir tystare under belastning.

5

Kan dåliga vevlager låta likadant som dåliga kullager? Motorn har precis det skrapande ljudet som ett kullager får när det är på gång att skära.

Jaha, då får jag väl riva motorn oxå i vinter..... Det har jag inte alls tid med  ICQ/am

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

lasslo skrev:

Kan dåliga vevlager låta likadant som dåliga kullager? Motorn har precis det skrapande ljudet som ett kullager får när det är på gång att skära.

Jaha, då får jag väl riva motorn oxå i vinter..... Det har jag inte alls tid med  ICQ/am

Nej,ett vevlager knackar...Men det kan ju vara nållagret i svänghjulet.

7

Är det bara på tomgång eller just när man varvar upp motorn?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

8

Bara en liten fråga? kan oljepumpen låta så??eller kamdrev?

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

9

RAINIER skrev:

Är det bara på tomgång eller just när man varvar upp motorn?

Det är lite svårt att svara på ICQ/ab Jag vet inte om missljudet försvinner eller om det överröstas av motorljudet vid gaspådrag.?

Stickan - Där sa du nått, nållagret ska kollas upp.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

Missljudet jag tänker på försvinner när man ökar varvtalet från tomgång med några hundra varv.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

11

Rainer - Vad är det för missljud då?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

12

Nu har jag nog hittat problemet, hoppas jag iaf..

När jag tog ur motorn så såg jag att urtrampningslagret hade lossnat på ena sidan.
Det kan ju ha legat snett och rullat med motorn i friläge.
http://i56.tinypic.com/vdderp.jpg

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

13

lasslo skrev:

Nu har jag nog hittat problemet, hoppas jag iaf..

När jag tog ur motorn så såg jag att urtrampningslagret hade lossnat på ena sidan.
Det kan ju ha legat snett och rullat med motorn i friläge.
http://i56.tinypic.com/vdderp.jpg

Det ser ut som det har läckt olja
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Det har läckt olja.. Jag torkade endå lite innan jag tog bilden ICQ/ab
Det kommer från lådan, ingående axel glappar flera mm om man lyfter i den.

Men det gör inget, anledningen till att jag lyft ur motorn(förutom felsökningen) är att jag ska byta växellåda och bakvagn. Så den lådan har rullat sina sista varv, iaf i min buss...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

15 Senaste redigerad av stickan (2011-09-28 08:39:25)

lasslo skrev:

Det har läckt olja.. Jag torkade endå lite innan jag tog bilden ICQ/ab
Det kommer från lådan, ingående axel glappar flera mm om man lyfter i den.

Men det gör inget, anledningen till att jag lyft ur motorn(förutom felsökningen) är att jag ska byta växellåda och bakvagn. Så den lådan har rullat sina sista varv, iaf i min buss...

Att ingående axeln glappar flera mm är helt normalt.Den lagras ju i vevaxeln/svänghjulet när motorn kommer på plats.Är du säker på att oljan kommer från lådan?

16

Ja, det ser torrt ut bakom svänghjulet, så då borde det vara lådan.

Men jag byter packboxen i motorn endå, för säkerhets skull.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

17

lasslo skrev:

Ja, det ser torrt ut bakom svänghjulet, så då borde det vara lådan.

Men jag byter packboxen i motorn endå, för säkerhets skull.

Ok
Men jag skulle nog byta packboxen i lådan om axelen har skadat den
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Jag ska byta lådan, så det är inget problem ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"