Jag har ett märkligt missljud i min motor(en AD1600).
Det har kommit dom senaste veckorna, och det låter som ett dovt skrapande(som ett kullager som är på väg att ge upp)
Det låter inte direkt när jag startar kall, det kommer först när jag kört en bit.
Jag var övertygad att det var dåliga lager i generatorn så jag testade utan rem idag, men ljudet försvann inte?
Nån som har en ide på vad det kan vara? Jag har haft motorer med dåliga ramlager förut, men då brukar det inte låta så? Det brukar väl mest vara knackningar eller bankljud?
Det låter som sagt precis som ett kullagerljud och jag kommer inte på fler kullager än i generatorn?
Jag har iof spännt kopplingen i somras, jag spände ganska mycket(bara ca 2cm spel i pedalen).
Kan det vara så att det är precis så spännt att urtrampningslagret ligger an, men inte så mycket att kopplingen slirar? Isf borde det väl börja låta efter en tid?
Ljudet ändras inte om jag kopplar, så den gissningen verkar tyvärr inte så hållbar.
Nån som har en ide eller tips på vad jag kan kolla?
Motorn i fråga har jag kört med i 8år utan att öppna, så lager, mm är kanske inte i bästa skick? den har inget märkbart glapp i veven.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

Jag vet inte om missljudet försvinner eller om det överröstas av motorljudet vid gaspådrag.?