Nu skall jag gå långt tillbaka i tiden, och det blir svårt för mig att minnas allt i alla detaljer.
Denna tråd kommer att handla om mina allra första VW-minnen.
Eftersom jag är född 1954 (levererad i juli, men tillverkad i oktober -53, samtidigt som Volkswagenwerk fick för sig att introducera den nya kraftigare generatorn på 160 Watt
) så var jag blott 2 år gammal då följande historia utspelade sig.
Konstigt nog så har jag fortfarande tydliga minnen från denna händelse, men det kanske har sina (o)naturliga orsaker...
Mina föräldrar ägde ingen bil vid denna tid, utan förlitade sig helt och fullt på de allmänna kommunikationer som dåförtiden fortfarande fungerade tillfredsställande..
Min mammas släkt hör hemma i Hälsingland, och min moster Linnéa var gift med Åke, som var chaufför på Hakonbolaget i Västerås.
Åke hade en bror som var direktör på Hakonbolaget, så det var inga problem för Åke att låna motorfordon om så behövdes för något privat ändamål.
Vid midsommar 1956 så hade tjocka släkten i Västerås beslutat sig för att åka upp till Granbo i Hälsingland. Detta år så inföll midsommarafton på fredagen, så det skulle innebära en extra lång helg med bra möjlighet till resa och helgfirande. Vi var totalt 12
personer som skulle upp, så morbror Åke lånade en ett år gammal Volkswagenbuss av kombimodell via sin brorsa på Hakonbolaget.
Så här snygg var bussen vid en annan släktresa året innan, då den var fabriksny, grundfärgsgrå med interimsplåtar och midsommarsmyckad.

Resan startade på Torsdagen den 21 juni och övernattning/tältning genomfördes traditionsenligt intill en skogstjärn i Medskogsheden.
På midsommaraftonens morgon så var det frukostätning för samtliga.
Här ser vi bussen ett år gammal, målad i Hakonbolagets färger Créme och rött
, samt mina föräldrar med matbestyr.
Vi barn passade på att bada i sjön och hade hur kul som helst.
Men det var något som strax skulle inträffa som kom att bränna in sig i mitt minne för alltid, och jag kan säga att det förmodligen är huvudorsaken till min hatkärlek för fordon från Volkswagenwerk.....

Men infaller inte midsommarafton alltid på en fredag? Midsommarsolståndet däremot, det är alltid den 21a juni. Men det var kanske andra regleringar kring aftonens förläggning på den tiden?

som tur är,alltid roligt med dina "cliffhanger"-historier..Keep up!