1

Tänkte ni experter kunde fylla på med plåtbearbetning här - vad skaman tänka på, vad ska man grunda med, primer? Underredsmassa?
Frågorna är många. ICQ/ab

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

2

Det beror ju lite på vad för plåt det handlar om.  ICQ/ab

Ytterplåt = Blästra + 2k primer/etsprimer, sen spackel och topplack.
Bottenplåt = Blästra (eller grovslipa) + 2k primer, sen tät underredsmassa. Modern vattenbaserad på ren plåt = det rostar inifrån. Knappt irriterande.

Tumregel är att ju olagligare/onyttigt det är, desto bättre gör det jobbet.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

3

hej  ICQ/af  här är några tipps,all plåt oavsätt vart det är utsida, insida,i hålrum eller under använd 2kprimer o färg före undereds massa o body är bäst,grejen är den att plåten skall ha minst 120my lager av grund o lack för att hindra syret att nå plåt ytan syre =rost,på utsidan kaross rekomenderas spakel på plåtren yta för bästa vidhäftnig( max 2mm enl dagens vwrek),vatten baserat använder dom flästa bil tillverk i dag inkl vw,vad dom flästa glömmer är att lacka inv på detaljer typ trösklar o balkar vilket gör att utan hålrums tecktyl börjar rosten om från början o all lagning är i längden bortkastad,har under 30 år med gammla o nya bilar lagat på tok för många bilar som redan varit lagade förut på grund av avsaknad av innre rost skydd vilket en lack är med tunn plåt typ 0,8 går det fort,på moderna bilar har man ofta även hål i balkar o dörrar för att ventilera ut fukten,även en sommar bil blir snabbt fuktskadad inv på grund av konndens typ bug run på dan 25+ på kvällen 5+ o park på gräs,repar du en tröskel är det + om du gör ett avluft hål i den i dag är kall galv poppis, det blir väldigt tunnt lager då, men användet i mellan två plåtar som skall svetsas i hop svetsa inte ihop två plåtrena ytor mot varandra,

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

4

Kanon, keep ´em coming! ICQ/ab

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

5

Jag hade i början tänkt spraya 2k epoxyprimer under hela bussen men skippar nog det. Tycker det blir för mycket bök då jag saknar en bra kompressor/färgspruta. Hur kan jag göra istället? Funkar det att pensla den här rostskyddsprimern http://www.umeabilfarg.se/?artnr=11511 och lägga ett lager body på det sen? Det bör väl tilläggas att en del ytor är plåtrena och de andra gammal org. lack..
Tips mottages gärna!

6

Är det inte lika bra då att pensla 2k epoxin?

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

7

vwove skrev:

hej  ICQ/af  här är några tipps,all plåt oavsätt vart det är utsida, insida,i hålrum eller under använd 2kprimer o färg före undereds massa o body är bäst,grejen är den att plåten skall ha minst 120my lager av grund o lack för att hindra syret att nå plåt ytan syre =rost,på utsidan kaross rekomenderas spakel på plåtren yta för bästa vidhäftnig( max 2mm enl dagens vwrek),vatten baserat använder dom flästa bil tillverk i dag inkl vw,vad dom flästa glömmer är att lacka inv på detaljer typ trösklar o balkar vilket gör att utan hålrums tecktyl börjar rosten om från början o all lagning är i längden bortkastad,har under 30 år med gammla o nya bilar lagat på tok för många bilar som redan varit lagade förut på grund av avsaknad av innre rost skydd vilket en lack är med tunn plåt typ 0,8 går det fort,på moderna bilar har man ofta även hål i balkar o dörrar för att ventilera ut fukten,även en sommar bil blir snabbt fuktskadad inv på grund av konndens typ bug run på dan 25+ på kvällen 5+ o park på gräs,repar du en tröskel är det + om du gör ett avluft hål i den i dag är kall galv poppis, det blir väldigt tunnt lager då, men användet i mellan två plåtar som skall svetsas i hop svetsa inte ihop två plåtrena ytor mot varandra,

endel säger ju att man ska spackla direkt på ren plåt, har funderat på hur bra det är, för vidhäftning låter det ju vettigt, men innehåller spacklet nåt rostskydd? Själv har jag hittils bara lagat sådant som man inte spacklar, dvs "under" bilen och då har jag grundat, karosserikittat och sen lackat alt body + lack...

Tennspackel lär väl funka på ren plåt även som rostskydd???

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Ja jag undrar om det är bra att spackla direkt på plåten?
Har frågat runt och fått olika svar överallt.På panel bussen
grundade vi hela tiden innan vi spacklade.Jag tror det är tiden
det sitter i ska man leva på det har man inte tid att grunda?

9

nej rost skyddet uppnås av att ha en täckande lack över spacklet ,lack=grund slipgrund basfärg ev klarlack minimum 120 my tjokt,om du skrapar bort massan i hjulhuset på en t-1 som är40år så hittar du bilens färg som rostskyd,rosten du hittar är nästan alltid inv rost från konstr,tenn är som spackel det är färgens tjocklek som skyddar mot rost,en lackad yta får nästan alltid rostskador på g av skador på lacken (undantag är vid galv släpp)

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

10

innehåller inte primern några rostinhibatorer alls???

Är 2-k primer tät?  Kanske beror på sort? 1-k är det väl inte?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

11

Jag läser och lär, men ingenstans ser jag ordet "svets" nämnas, varför jag måste fråga. Hur förebygger man bäst rostangrepp vid svetsar? Det kan ju uppstå hålrum, eller vinklar som är omöjliga att nå efter att den sista loppan bränt dit.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

blästra rent det du kommer åt och i hålrum hålrums vätska/vax. Jag har en kollega på jobbet som sprutade epoxi grund i ramverket på hans amerikanska fordon..med en hålrums spruta..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

en 2k-primer rost skyddar o  kan om kvaliteten är bra läggas först,det känsliga är fästet för spacklet,tenn är bra för det är vatten avstötande ett + om du har en svets som inte är 100 tät,glöm inte grunda o tvätta jävligt rent på tenn ytan före ev spackel eller färg,

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

14

Enligt firman jag köper billack ifrån så är det bara Epoxi-primer du kan spackla på.
En dyr primer, men vill man ha bästa möjliga skydd så är det modellen.
Att spackla på zink eller galv-primer = noll vidhäftning.
Annars gäller alltid att slipa och ha rena ytor innan spackling.

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

15

Lyssnade med en gammal Billackerare här i byn han menade på att tenn inte var bra alls eftersom det inte blev helt tätt, medans spackel blir tätt och därför ska man spackla på plåtrena ytor.
Men man undrar om svetsskarven inte är helt tät då kan det komma in fukt underifrån om man t.ex. bytt en skärmkant, och eftersom spacklet är så tätt blir fukten kvar och då börjar det rosta under spacklet och sen har man ganska fort fina rostskador igen.

Så nog känns det som att en bra primer innan man spacklar är bra eller är det fel tänkt??

Lika om man lägger ett tätt underredsskydd, får man minsta skada i skyddet så kommer det in fukt under som sprider sig mellan skyddet och plåten.

16

lägger du glasfiber spackel så är det ganska så tätt men inte nödvändigtvis hundra (en plastbåt syger åt sig vatten om inte lamminatet är skyddat av gellcoat/ topcoat vilket är färgad polyester)....men lägger du på "vanligt" spackel så är det inte bra.. då det suger åt sig fukt lätt..
på jobbet hade vi stora problem med bussbyggena då den förre lackeraren spackla på ren plåt.. nu när den nuvarande sprutar epoxigrund först är problemen mycket mindre..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

t100r skrev:

Lyssnade med en gammal Billackerare här i byn han menade på att tenn inte var bra alls eftersom det inte blev helt tätt, medans spackel blir tätt och därför ska man spackla på plåtrena ytor.
Men man undrar om svetsskarven inte är helt tät då kan det komma in fukt underifrån om man t.ex. bytt en skärmkant, och eftersom spacklet är så tätt blir fukten kvar och då börjar det rosta under spacklet och sen har man ganska fort fina rostskador igen.

Så nog känns det som att en bra primer innan man spacklar är bra eller är det fel tänkt??

Lika om man lägger ett tätt underredsskydd, får man minsta skada i skyddet så kommer det in fukt under som sprider sig mellan skyddet och plåten.


fast tenn är ju tex använt original på tex ghiorna som ju har massor av skarvar...

Sen når man ju inte alltid att lacka / spackla etc på baksidan, så tätt där blir det ju inte... rent spontant känns ju tenn bättre än plast... men det kanske är helt fel?

en plastbåt suger åt sig skitmycket vatten, man tror som sagt att yelcoat och glasfiber är tätt, men icke... låter ju som epoxy är tät... på båtar finns ju expoxyspackel också...

då till min fråga, om man svetsar kant i kant, slipar med flexdisk, tennspacklar och slipar "grovt", epoxygrundar, finspacklar och lackar, blir det bra då?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

18

Ju fler kockar.... Det finns bra svetsprimer som du använder mellan svetskarvar innan du svetsar.. Har i 30 år alltid spacklat på ren plåt vid ojämnheter alltid med glasfiber som första lager... gärna slipat med 40 rondell först för vidhäftning. Att penselmåla under är ok men jobbigt och man missar lätt men det skall var en 2k lack .... Body = ett ord som inte finns bara för bilhandlare. Tunt rostskydd skall det vara gärna petroleumibaserd det är den som rostskyddar i skarvar och hålrum..Tjock rostmassa är för slitstyrka. Bilar rostar inte utifrån ( om det gör det skall du inte gé dig på detta ) utan det kommer innefrån . Att rostskydda hålrum och skarvar är överlägset bäst riktigt ren kallpressad linolja , men den måste vara av allra bästa kvalité..ABSOLUT inte biltema !!!!!!. Finns ingen olja som penetrerar skarvar så bra som linolja....men,men riktigt fin skall det vara annars luktar bilen illa när det blir varmt ute. Man skall INTE blanda waxskydd med petroliumskydd det löser varandra

http://www.oilpress.com/linolja.htm

Mitt bidrag till rostskydd....hoppas det faller i smaken och gör någon klokare men det finns ju lika många idéer som bilar  Default/hmm

West Coast Volks attitude is everything

19

såg att Biltema har en 2K Epoxi primer bland sina båtprodukter, någon som har erfarenhet av den på en bil?