26

Väl hemma så körde jag bilen i närområdet eftersom den inte var besiktigad och hade körförbud. Oerfaren som jag var (och är fortfarande  ICQ/ag ) så började jag leta efter reflektorerna till strålkastarna. Det var inte det lättaste. Alla prylar upp till 1960 och från 1964 och uppåt -- inga problem. Men där emellan var det ett stort svart hål  ICQ/ac

Tills slut fick jag tag på dem från en kille i Uppsala har jag för mig. När jag skulle byta dem så blev det som det brukar bli.... Man hittar rost, och mer rost och mer rost..... Ju mer man gräver ju mer hittar man, och man är ju funtad så att man vill ju fixa till det ordentligt.

Min granne som då körde omkring i en TR6:a sade 'Blunda och spackla igen eländet med Plastic Padding annars kommer du aldrig ut på vägen med den där'. Då tyckte jag det lät galet, men han hade 100% rätt. Det har inte körts en meter sedan dess.

Sedan var det ju så att 9-10 månader efter inköp så var det dags för tillökning i familjen. Det blev storslam med en kille och en tjej på samma gång. Och neeeeeej, det föregicks inga oegentligheter i bilen 9 mån innan  ICQ/ag

Jag kom ihåg hur jag tänkte... 'Va faan, det är ju bara en fråga om planering, eller hur? Jamenar hur svårt kan det vara ??' Låt oss säga så här. Ungarna fyller snart 11 år och det har inte hänt mycket på Ghia fronten. V.S.B !!

Hittar tyvärr inga bilder innan jag började sätta vinkelslipen i bilen, men här kommer några när jag hade kommit igång.

Post's attachments

DSC00086.jpg, 112.98 kb, 640 x 480
DSC00086.jpg 112.98 kb, 212 downloads since 2011-09-21 

ghia_front.jpg, 45.53 kb, 544 x 283
ghia_front.jpg 45.53 kb, 172 downloads since 2011-09-21 

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

27

anders bergh skrev:
magher skrev:
50 split skrev:

Opec:  Ja!

Så du vet vem det är eller ...   ICQ/ag  Vet du vad han har för sign?

Mer spännande om han träder fram själv...

Absolut  ICQ/ag  Jag tyckte jag var lite smidig när jag inte nämnde namnet eller orten där jag hämtade bilen, men det finns ju alltid någon som skall förstöra ett bra upplägg   ICQ/ad

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

28

Jag sitter nog i samma sitts som du då!
En 55:a bubbla totalt nerplockad i garaget och 2 veckor sedan en dotter och en son kom till världen!

29

johan81 skrev:

En 55:a bubbla totalt nerplockad i garaget och 2 veckor sedan en dotter och en son kom till världen!

Grattis !  Tvillingar där åxå  ICQ/ag  Jag tror den enda som rott tvilling/ghia projektet iland är Woffe. Jag har lovat ungarna att vi skall åka i den när de går ut skolan. Lots of time  ICQ/af   Nooooooooot !!

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

30

Ge ungarna en bil i tid som dom får fixa själva.
Marcus fick en splitlyx i delar när han var 14, medans Melker som inte meckat lika mycket fick en "färdig" -65panel när han fyllde 16.
Ge bort det i tid till ungarna som har tid och ork!

Nu har jag Meja kvar, hon fyller 13 snart, jag tror hon ska få XXXXXXXXXXXXXXX, (bara ifall hon läser detta), men jag har hört ordet växthus ;-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

31

magher skrev:
johan81 skrev:

Grattis !  Tvillingar där åxå  ICQ/ag  Jag tror den enda som rott tvilling/ghia projektet iland är Woffe. Jag har lovat ungarna att vi skall åka i den när de går ut skolan. Lots of time  ICQ/af   Nooooooooot !!

Tiden går fort.....och håller man på som jag gjorde med den första i 17 år så ändras trender o smak åxo....mindre bra, ger bara en massa merjobb  ICQ/ag

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

32

Men å andra sidan så blev resultatet outstanding   ICQ/ab

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

33

Jag sitter också med två grabbar och en ghia i delar. Har en kväll i veckan i garaget efter jobbet (torsdagar). Brukar bli mellan 5 -12. En kompromiss som gör att man får lite gjort iallafall. Lycka till ICQ/ab

34 Senaste redigerad av TobiasL (2011-09-23 22:56:36)

...lägger in en bild på tvilling-Ghiorna som inspiration:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/334340.jpg

35

Härligt Magnus!
Bra att fler nu pressar dig att jobba lite. (tacksam för det då jag inte hinner springa och sparka på dig hela dagarna ICQ/ag )

Typ 1 cabriolet 1963
Typ 1 1967
VW Arteon 2021

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f0b5af40087686308f0c73d218d273a1.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

36 Senaste redigerad av magher (2011-09-25 20:52:46)

Nä jag är int' bitter !!!!!!!!!!!

Hade laddat i helgen för att lyfta karossen. Eftersom jag jobbade ensam var jag tvungen att 'fixa' lite först.

Lite träslöjd till att börja med. Jag piskar ihop ett par stöddiga bockar med hjälp av 95x45 reglar och färdiga metallbeslag som är gjorde för exakt detta ändamål. Men vad i hela @##*~~ !! Beslagen passar ju inte. De är ju gjorda för 90x40 reglar. 90x40 !!! Det är väl för xxxxx ingen som varken säljer eller har det  ICQ/am  Vad som skulle ta 30 min tog typ 3 timmar istället. Ok det må vara hänt, men nu skall jag se till att få av karossen i alla fall.

Post's attachments

P1030297_resized.jpg, 47.8 kb,  x
P1030297_resized.jpg 47.8 kb, 6 downloads since 2011-09-25 

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

37

Men är det  någon som kan ge mig ett kodexempel på att klippa in bilder utan att börja ett nytt inlägg???!!!

I vilket fall som helst så tänkte jag att en 95x45 genom hjulhuset fram och en likadan bak bör funka. Jajjamen..., men ändå inte   ICQ/ac   Det gick inte att få in den regeln mellan karossen och växellådan på högkant. Hmmmm, ok då får jag väl ta bort kofångaren bak och göra ett par 'metal bars' som sticker ut tillräckligt för att lyfta karossen.

Marcus (min son) hjälpte mig att fixa några plattjärn som vi lade dubbelt och borrade hål för infästningen i karossen. Nu visade det sig att infästningen inte var helt frisk samt ett en av bultarna hade gått av sedan tidigare. Men 'what the xxxx' ! Nöden är uppfinningarnas moder.

Sagt och gjort med järnen på plats samt en regel och mitt misslyckade lager-press-projekt på plats (vilket jag kommit på är väääääldigt användbart. Alla borde ha en :-) Så var det det dags att lyfta karossen så pass att jag kunde få in regeln på högkant och sedan lyfta den vägen.

Post's attachments

P1030289_resized.jpg, 56.34 kb, 720 x 540
P1030289_resized.jpg 56.34 kb, 201 downloads since 2011-09-25 

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

38 Senaste redigerad av magher (2011-09-25 22:35:39)

Ok karossen lyftes från vagnen som den ligger på (även kallad pansarkryssaren Potemkin). En konstruktion gjord av 195x45 som jag hade liggandes. Tanken  var att jag skulle kunna dra hela klabbet ut  och in i garaget men vagnen väger nog mer än hela bilen så den står där den står. Man kan ju inte lyckas jämt  ICQ/ad

Problemet var bara att bottenplattan lyftes också. Hade jag glömt någon bult? Neeeeej, inte vad jag kunde se, De lossnade fint i bakkant men inte på sidorna. Vad är problemet....?

Efter lite grävande i underrredsmassa (som det finns tonvis av) så visade det sig att den lokala bysnickaren hade svetsat ihop karossen med bottenplattan efter båda långsidor. Nååååååååååd !!!!! Varför avskaffade man lobotomi ????

Nu vankas det många timmar i garaget för att få loss eländet innan det går att lyfta   ICQ/am

'Pansarkryssaren' .......

Post's attachments

P1030292_resized.jpg, 49.27 kb, 720 x 540
P1030292_resized.jpg 49.27 kb, 213 downloads since 2011-09-25 

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

39 Senaste redigerad av magher (2011-09-25 21:36:49)

TobiasL.... tack för ditt stöd. Det behövs i denna timme av desperation och förtvivlan ICQ/ac 

Imorgon är det läge att köpa ett storpack med kapskivor och ge sig hän. Man kanske till och med får användning av tryckluftsmejseln som legat i garaget i nåra år. Inget ont som inte har något gott med sig, eller....   ICQ/ag

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

40

hehe, karossen ihopsvetsad med karossen i grymt vanligt, hade så på bägge ghiorna.......blir mycket extra jobb  ICQ/ae
keep up the good work

41

Men VARFÖR ???!!!  Hur tänker man? Men vi gör ju inte detta för att det är enkelt, vi gör det för att vi kan, eller hur   ICQ/af

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

42 Senaste redigerad av Johan W (2011-09-26 09:46:33)

magher skrev:

Men är det  någon som kan ge mig ett kodexempel på att klippa in bilder utan att börja ett nytt inlägg???!!!

Du lägger in adressen mellan ][ när du trycker på fotoikonen ovan texten du skriver, så det ser ut så här ICQ/ab

http://img714.imageshack.us/img714/4782/namnlscb.png

Här är en länk till tråden som beskriver hur man gör, den har inte blivit klistrad som på andra forum trots flera försök Default/hmm
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=80

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

43

Ok, då testar jag med att lägga upp Ghian:s 'actionlog'

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/P1030295.jpg

Som gladeligen signeras av mina vänner för att pusha på utvecklingen, alt. häckla mig över 'NP' (no progress).

Häpp!! Det fungerar  ICQ/ag

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

44

ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

45

Man måste fortfarande ladda upp bilden på tex forumbilder.se  och sen klistra in länken man får och trycka på bildknappen. Det som iaf jag önskar är att kunna ladda upp från hårddisk direkt till BV och sen infoga mellan olika textstycken. Hur tänker du Magnus ?  ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

46

Jag tycker att de skulle kännas naturligt om man tryckte på 'insert img' ikonen och fick välja en fil lokalt på disken. Det bästa hade varit om det där fanns en funktion som resizade bilden till forumstorlek.

Jag hittade en freeware som heter FreeSizer där man kan resiza bilder i batch till en viss storlek och den funkar klockrent, men det blir ett extrasteg. Det bästa hade som sagt varit att siten själv begränsade bilderna vid uppladdning.

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

47

magher skrev:

Men VARFÖR ???!!!  Hur tänker man? Men vi gör ju inte detta för att det är enkelt, vi gör det för att vi kan, eller hur   ICQ/af

för att snabbt laga ett otätt golv utan att lyfta karossen från plattan kanske  ICQ/ab

48

Det blev ju mycke billigare för kunden om man gjorde så, det var ju bara en gammal rostig folka, på den tiden fick det inte kosta nåt. Det fanns/finns? ekonomiplåtar som förutsätter att du svetsar rakt över alltihopa Default/hmm

49

Ja det ligger nog något i vad du säger.....

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

50

Tjaaaaaa, inte mycket gjort idag. Man måste ju jobba åxå  ICQ/ab  Men jag måste ju lägga på lite ved på brasan så den inte slocknar.

I bilen fanns förutom den sedvanliga instruktionsboken...

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/Manual1.jpg

..en snygg service guide...

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/Service1.jpg

..där Östersund med AB Berner & Co finns med som auktoriserad verkstad. Det som har ändrats sedan -62 är väl telefonnumret som då var 17240 och att man inte har med 'även Porsche-service' i serviceutbudet.

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/Service2.jpg

Men det bäst av allt är riktprislistan...

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/Prislista1.jpg

.. där finns det att läsa att man kan få en lånemotor vid reparation för det facila priset av 5 kr/dag...

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/Prislista2.jpg

..eller en motorrenoverning för 250 kr (det dyraste i hela prislistan)...

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/Prislista3.jpg

..eller något jag gladeligen skulle betala 76 kr för idag...

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/Prislista4.jpg

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66