Ursäkta en amatör men jag måste fråga: är det mer jobb än vad det är värt att konvertera från 6 till 12 volt? Jag menar, jag kommer ju INTE att köra på vintern (har ju en Golf Cab idag så jag e redan van att åka kollektivt under den mörka årstiden
) och den enda fördelen jag kan tänka mig med 12 volt är att det är lättare att montera ljud i bilen... men å andra sidan så kör jag gärna cabben idag utan att ha musik igång o har egentligen inga problem med det.. :s Fan va velig man kan vara då!! Är det uppenbara fördelar med 12 volt istället för 6 volt som jag förbiser? Help me please!!??
Ja.. mer än att kunna svänga in på närmsta mack och hämta glödlampor o.d. då menar jag 
billigare batterier, startar bättre( om man kör med 6v startmotor), inga problem med att montera ljud i bilen, bättre lyse........
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
6v är känsligare för oxid/dålig kontakt och du kan inte köpa lampor på ica. (Har du tex ett spänningsfall på 1v någonstans så är det nästan 20% i ett 6v system men bara 10% i en tolv-voltare)
Jag kör 6v och har inte haft några problem relaterat till det, så jag tycker inte du ska konvertera om du inte är tvungen.
West Coast BugMeet
www.bugmeet.se
5 2011-09-23 20:51:28 Senaste redigerad av Jay (2011-09-23 20:52:11)
OK... så en 6 volts startmotor klarar 12 volt alltså... Det var ju intressant att veta... Å andra sidan borde jag klurat ut det själv.. En kompis hade en Pontiac Parisienne (tror jag den hette, 4-dörrars HT var det i a f, tillverkad i Kanada tror jag) på 70-talet och för att starta den så var vi tvungna att seriekoppla eller paralellkoppla 2 st 12 volts batterier.... Asg... Vilken jääääävla snurr det blev på den startmotorn
... Men den gick igång i a f 
@Peter J: tack för ditt inlägg.. jag tror att mitt sökande inte behöver bli så koncentrerat efter 12 volts konverterade objekt då i a f
//Landis