1

Ursäkta en amatör men jag måste fråga: är det mer jobb än vad det är värt att konvertera från 6 till 12 volt? Jag menar, jag kommer ju INTE att köra på vintern (har ju en Golf Cab idag så jag e redan van att åka kollektivt under den mörka årstiden ICQ/ab) och den enda fördelen jag kan tänka mig med 12 volt är att det är lättare att montera ljud i bilen... men å andra sidan så kör jag gärna cabben idag utan att ha musik igång o har egentligen inga problem med det.. :s Fan va velig man kan vara då!! Är det uppenbara fördelar med 12 volt istället för 6 volt som jag förbiser? Help me please!!??

Ägt en Notch för 20 år sedan... Varför sålde jag den?

2

Ja.. mer än att kunna svänga in på närmsta mack och hämta glödlampor o.d. då menar jag ICQ/ab

3

billigare batterier, startar bättre( om man kör med 6v startmotor), inga problem med att montera ljud i bilen, bättre lyse........

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

4

6v är känsligare för oxid/dålig kontakt och du kan inte köpa lampor på ica.  (Har du tex ett spänningsfall på 1v någonstans så är det nästan 20% i ett 6v system men bara 10% i en tolv-voltare)
Jag kör 6v och har inte haft några problem relaterat till det, så jag tycker inte du ska konvertera om du inte är tvungen.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

5 Senaste redigerad av Jay (2011-09-23 20:52:11)

OK... så en 6 volts startmotor klarar 12 volt alltså... Det var ju intressant att veta... Å andra sidan borde jag klurat ut det själv.. En kompis hade en Pontiac Parisienne (tror jag den hette, 4-dörrars HT var det i a f, tillverkad i Kanada tror jag) på 70-talet och för att starta den så var vi tvungna att seriekoppla eller paralellkoppla 2 st 12 volts batterier.... Asg... Vilken jääääävla snurr det blev på den startmotorn ICQ/ab... Men den gick igång i a f ICQ/ab

6

@Peter J: tack för ditt inlägg.. jag tror att mitt sökande inte behöver bli så koncentrerat efter 12 volts konverterade objekt då i a f ICQ/ab //Landis