Vad tycker ni? 240 k för denna högerstyrda svenska ombyggda 23 fönsters?
Detta är väl David Griff's lyx.
Stort hål i plånboken men den har en känd historia, vilket är ett plus.
Det är Davids, det stämmer. Den historian har jag nog gått miste om dessvärre? Låter spännande 
Inga fler som har några tankar kring denna? Vore verkligen guld värt för mig!
Börjar det viftas med 300000 så kan man ju börja fundera 
............................................................................................
Men är den värd 240 k tycker ni? Inga 300 k kommer viftas med 
Jag ska se bussen imorgon och kan då slå till på den för 240k men är det en rimlig värdering av bussen? Går den igenom en besiktning trots bytet av motor och borttagning av blinkers samt byte till -55 baklysen?
Hur mycket påverkar RHD priset negativt? Vet att allt är relativt och så men det är ungefär min budget och det är en 23 fönsters som jag ju varit på jakt efter (dock RHD och lite modifierad). Eftersom jag ska kolla på den i morgon så skulle jag verkligen värdesätta alla åsikter jag kan få väldigt högt!
Snälla snälla kom med era åsikter 
Tror nog att du skall köpa, priset ligger nog där även fast vissa grejer är ombyggda.
blir nog inte så mycket billigare att importera, denna kan du säkert få igen besiktningen utan nägra större besvär.
Har ingen aning om priset är ok, men när jag köper bil så för utom att gå igenom bilen så brukar mag känslan vara det viktigaste.Finns känslan av där står dröm bussen eller känns det t.ex avigt med RHD.Känslan av att det är den här jag vill ha till 100% är viktigare än några tusenlappar i prutning
Sen förstår jag dina funderingar när det är sådana summor det handlar om.Men då måste magkänslan vara ännu viktigare.
Rhd drar väl normalt ner värdet lite men som jag förstått det var rätt många sambas högerstyrda i Sverige, vet icke varför.
Kollar man priserna utomlands är det inget direkt överpris.
Nu har den stått i 13 år men förhoppningsvis har den garagerats bra i en ickefuktig miljö.
Bromsarna får du förmodligen ta tag i men det är ju inga summor i det stora hela.
Besiktning är ju alltid en jobbig fråga, får man en nitisk gubbe kanske det kan bli höjda ögonbryn men annars borde det gå bra.
Köp bara om det känns helt rätt och låt inte suget bedra dig 
Lycka till!
Men är den värd 240 k tycker ni? Inga 300 k kommer viftas med
Attans. Jag som nästan hade shoppat upp dom redan 
............................................................................................
Verkligen ovärderliga inputs jag fått av er!
Lite lagom påhejningar men med goda råd. Det låter ju som att det inte är helt uppåt väggarna fel och pengarna i sjön åtminstone. Det rör sig om jobbigt mycket pengar men jag har verkligen haft detta som en dröm och går jag tillbaka till mitt första inlägg i tråden så kan jag ju läsa min motivering på nytt.
Det är svårt att uppskatta ett marknadsvärde på en bil som säljs så sällan, så man får gå på de aldra sinnena som ni ju nämnt.
Magkänslan är där men den får ligga på is tills jag verkligen får inspektera bussen på plats.
Det låter ju lovande med SBP ändå trots att det ju verkar vara lite lotteri vem man får som besiktningsman.
Surfinsafari; jag gillar dina svar men jag måste erkänna att jag sällan är helt med på noterna
Du får gärna utveckla 
Finns fler åsikter så finns oändligt med utrymme nedan för dessa 
inte lyxsplittar men iaf lite prisläge i finland på splitbussar
http://www.nettiauto.com/volkswagen/kleinbus/4283479
jaha den här va ju inget pris utsatt på 
http://www.nettiauto.com/volkswagen/kleinbus/4153545
inte lyxsplittar men iaf lite prisläge i finland på splitbussar
http://www.nettiauto.com/volkswagen/kleinbus/4283479
jaha den här va ju inget pris utsatt på
den blå panelen hade han pris 13000€ här tidigare..
OT som fan: Ibland skall man lyssna på Lasse Mix.
Köpte sextiofemma lyxis av honom 1993 och vi är fortfarande goda vänner.
OT som fan: Ibland skall man lyssna på Lasse Mix.
Köpte sextiofemma lyxis av honom 1993 och vi är fortfarande goda vänner.
Du har tur du 
Hahaha
I morgon är även jag en lycklig lyxägare, det är då kontot sopas tomt
Tack för all hjälp. Härifrån blir det därmed en mer handfast projekttråd med det som återstår att göra på bussen. Bl.a. behöver jag hitta en besiktningsmotor, fixa handbromsen och få ordning på vänster framdäck som fastnat av okänd anledning (m.m.)
Dessutom borde jag väl ändra rubrik då det ju inte blev någon import.
Grattis! Det var på tiden att du hittade något 
Hoppas du blir nöjd med din nya buss!
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
grattis.. då ser åtminstone jag fram mot fler bilder på din nya buss.. föresten vilken årsmodell e det??
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Grattis! Det var på tiden att du hittade något
Hoppas du blir nöjd med din nya buss!
Tack Kalle! Ja jag förväntar mig att få mycket mer tid på dagarna nu när jag kan lägga sökandet på hyllan 
grattis.. då ser åtminstone jag fram mot fler bilder på din nya buss.. föresten vilken årsmodell e det??
Det är en 63'a men den är omgjord så att den återspeglar många olika år
bl.a. -55 lysen bak och blinkers i strålkastarna fram (vilket inte i sig är original alls men det gör att det till synes inte är någon blinkers fram).
Så fort jag löst transportfrågan på nytt (var ju på tapeten för några veckor sedan med min baybuss) så ska jag gå loss med kameran och bjuda på lite bilder.
Den lediga tiden idag har gått till att ringa försäkringsbolag och fråga dem hur de värderar bilar. Vill inte vara med om något trist och sedan få 10 000 kr i ersättning eftersom "den ju gått så långt" eller "har ju så många år på nacken". Blev dessvärre inte klokare av det. Hann ringa länsförsäkringar som ville ha 4300 helförsäkring och som var väldigt dåliga på att uttrycka hur de värderar bilar, svaret var i stil med: "Gå in på UNT's hemsida så kan du fylla i hur långt den gått och vilken modell det är, det gör även våra tekniker när en skada skett". Ett svar som inte förnöjde direkt.
Ringde då trygg hansa som jag har bay'en på och de ville ha hälften så mycket per år helförsäkrat (1310 kr) som de vill ha för bayen helförsäkrat (2600 kr ungefär). Känns ju ologiskt med tanke på värdesskillnaden mellan denna buss och min ombyggda late --> early bay.
Frågade även hur garageförsäkringen (den är ju avställd just nu) gäller när man transporterar bussen på släp mellan två garage. Enl. länsförsäkringar ska ingen extra försäkring behövas och det täcks av garageförsäkringen om något händer (jag tvivlar ju själv på det men det var hennes svar).
Jag ska kika på entusiastförsäkringar i morgon om de kanske är mer måna om att göra en rimlig värdering på bussen så man slipper nojja ihjäl sig. Om ni har tips så tas de tacksamt emot
Jag känner till begränsningarna med en sådan försäkring men i mitt fall kan jag rätta mig efter dessa.
Nu måste jag bara klura ut hur jag ska transportera den till Uppsala. Blir nog ett 1500-släp. Ett problem är att ena framhjulet har låst sig så om det inte finns något knep att fixa det på plats behöver den rullas upp på släpet med domkraften och isf behöver ju släpet i sin tur tillåta en domkraft att kunna rulla på, något jag betvivlar.
Det är ingen broms som legat an mot hjulet utan det har låst sig av annan anledning. Någon som har erfarenhet av detta och tips på lösning?
Så snart jag fått in den i garaget så ska jag tvätta av den och bjuda på några egen fotade bilder.
När du väl är där, lossa hjulet och banka lite lätt på trumman med en typ plastkloss imellan trumma och hammare.
Borde ju sen gå att få hjulet att rulla när ni bogserar bussen lite lätt.. Hade nog jag försökt med iaf.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld
Grattis till en riktigt fin buss alltid lika härligt när man kan uppfylla sina drömmar
Den fanns ju mycket närmare än du trodde
Jag tycker Svedea motoförsäkring är bra dom sysslar bara med entusiastbilar och man kommer gemensamt överens om ett värde när man tecknar försäkringen. Tel 0771-160 195.
Gratulerar till ett lyxigt liv! 
När du väl är där, lossa hjulet och banka lite lätt på trumman med en typ plastkloss imellan trumma och hammare.
Borde ju sen gå att få hjulet att rulla när ni bogserar bussen lite lätt.. Hade nog jag försökt med iaf.
Tack för tipset Redwee220. Skall provas!
Grattis till en riktigt fin buss alltid lika härligt när man kan uppfylla sina drömmar
Den fanns ju mycket närmare än du trodde
Jag tycker Svedea motoförsäkring är bra dom sysslar bara med entusiastbilar och man kommer gemensamt överens om ett värde när man tecknar försäkringen. Tel 0771-160 195.
Tack Bugs&Bus! Det är som när man letar efter solbrillorna, de sitter ofta på huvudet
Superbra tips på försäkringsbolag. Blir till att ringa dem i morgon.
Gratulerar till ett lyxigt liv!
Hehe, tack Löf. Det är dock en tolkningsfråga
Det är som att man har en vågskål där jag nu lagt allt i VW-skålen. Här är det som hamnar i matskålen
: