1

Tjenare!
Vi(jag och min kompanjon) har ett litet problem. Vi har en Bay window buss(1978) som vi håller på att renovera. Idag när vi skulle backa ut den för att sveta i trösklarna så var den ovanligt slö och svår. Vi tänkte inte så mycket på det, körde som vanligt. Alltså försiktigt och långsamt. Men den ville inte komma upp för den lilla backen som finns utanför ladugården där den står. Den dog stup i kvarten, och betedde sig som om den hade bensinbrist. Fine, tänkte vi och fyllde på. Då gick den igen, så troligen så var det också besinbrist. Men sedan (inte i direkt samband med bensinpåfyllnaden utan lite senare) så baktände motorn. Och det var en rejäl smäll. Det var först då som vi började titta på motorn.

Vi märkte att det pyser i motorrummet, och att det kommer luft ur hålen vid tändstiften. Några ideér på vad vi har stött på? Teorier? Vi är lite handfallna här...

Tack på förhand!
/Filip & Sebastian

2

Eh motorn är luftkyld så det ska komma luft där, eller det ska sitta tätningar där för att det ska komma ut så lite luft som möjligt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Eh motorn är luftkyld så det ska komma luft där, eller det ska sitta tätningar där för att det ska komma ut så lite luft som möjligt.

Jo, men detta är inte en lätt luftström. Det låter mer som en kompressor. Jag antar att det inte ska vara så sjukt mycket luft därifrån.

4

Sitter stiften fast?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Havererade tändstift, så att kompressionen läcker ut , alternativt att (om det är en tvåförgasaranläggning), att utjämningsrörets gummikopplingar har torkat sönder, så att insugsvacumet tunnas ut.

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

6

Jag skulle gissa på topplockspackningen, Typ4 motorn använde sig ju av en tarvlig aluminiumpackning som lätt går sönder.. Går att ta bort, motorn funkar bättre utan den.