1

G2 eller G3 givare...
Hej T3 vänner, håller just på att fylla på ny glykol i min T3 Buss Caravelle ( årsmodell 1990  82 kW/112 hk )  luftskruvarna är  öppna i både kylare och termostathus, jag startar motorn för att bli av med luftfickor, men efter en kort stund så börjar den röda lampan för hög kylvattentemperatur att blinka, jag felsöker och hittar då ett par dåligt  hopskarvade  kablar.  När jag skarvat  om kablarna så provkör jag men efter en kort stund  så börjar varningslampan blinka igen och kylvätskan är bara handljummen. Det sitter två givare på termostathuset en blå och en svart, de två  kablar som jag fixade till  går till den svarta givaren. Kolla på den bifogade teckningen. Temperaturgivare brukar normalt vara ett enkelt NTC motstånd, eller kan det vara någon annan typ av halvledare som kräver att kablar inte får förväxlas? Hoppas att det finns någon T3- kunnig person i Boxerwillegänget som kan hjälpa mig att släcka  den blinkande röda lampan. Tack på förhand kära VW- vänner!

Hälsningar
Mattsvwbuss

2

här är en webläsaröversättning från t3-infos.de  Man måste vara 2st.+ att bilen ska luta bakåt och hålla 2200 varv vid luftning

Ventilera kylaren

Du behöver en hjälpare, annars går det inte.

Ställ in uppvärmningen på "het".
Ta bort toppgallret.
Jack bilen upp minst 5 cm fram eller placera den i en lutning, i alla fall nos upp.
Fyll påfyllningsbehållare till MAX-märket.
Gör expansionstanken helt full och ha en tillräcklig mängd extra kylvätska redo.
Hädanefter ska medhjälparen alltid ha expansionstanken fylld så att ingen luft kan dras in.
Placera locket på expansionstanken inom bekvämt räckhåll.
Nu är motorn på, den bakre medhjälparen fyller på vattnet.
Hjälparen ökar motorvarvtalet till cirka 2200 varv med den fria handen och bibehåller det; vattennivån sjunker och fylls omedelbart på.
Längst fram på kylarens ovansida, till höger i färdriktningen, sitter en skruv med nyckelbredden 13. Ppna dessa några varv (Skruva INTE loss dem helt) tills det väser eller vatten kommer ut. Behåll denna position tills bubbelfritt vatten kommer fram. Stäng sedan skruven. (UPPMÄRKSAMHET: Kylvätska kan skumma om öppningen är för liten och öppna sedan skruven lite bredare.
Hjälparen fyller expansionstanken en sista gång till brädden och skruvar loss det medföljande locket.
Först nu går vi av gasen, eftersom mycket rinner ut på toppen av behållaren när den är öppen.
Kör nu och efter 200 till 300 km kör upp en lutning igen, öppna skruven på kylaren och se om det finns någon luft kvar. En varm motor i standby-gas räcker för detta.

Problem med luft i kylsystemet

Förutom kylproblemet finns det ytterligare ett om det är för mycket luft i systemet. Det kan, d. v. s. det leder alltid till, frågan är bara hur svåra, så kallade kavitationsskador.

Följande effekt uppstår:
För mycket luft i systemet gör att en blandning av vatten och luft, liknande skum, strömmar genom motorn.
De finaste vattendropparna bildar ett stort antal ångbubblor. Dessa hindrar inte bara värmeavledning från cylindern/huvudet in i kylvattnet, utan kan implodera abrupt och slita ut även de minsta metallpartiklarna från motorblocket. På längre sikt leder detta till en gropliknande yta på kylkanalerna, även till genombrottspunkten. Denna effekt är särskilt uttalad på aluminiummotorer eller på det mycket känsliga cylinderhuvudet på JX TD, som också är tillverkat av aluminium.

En annan effekt som uppstår vid för lite kylvatten är den av det så kallade "ventilationselementet". Om bar metall förekommer (t. ex. genom kavitation) genereras en elektrisk spänning till resten av den smutsiga eller korroderade metallen, dvs rost bildas, vilket i sin tur hindrar värmeavledning, kan maskera och täppa till kanalerna, eller helt enkelt fungerar som en korrosionsaccelerator igen.
Här påverkas särskilt vattenpumpen med sina höga flödeshastigheter och högt uppvärmda delar i motorn.
Upplösta partiklar och rost lägger sig då inte bara som slam i rören utan särskilt lätt i de små, färska hålrummen i blocket eller i huvudet, som i sin tur fungerar som förstärkare Samma effekter uppstår inte bara vid otillräckligt vatten utan även vid alltför gammalt frostskydd.
Beroende på var du bor är det också bra att känna till kranvattnets hårdhet och vid behov använda destillerat vatten.

[Detlef]

Kylvatten LED blinkar

Lampan börjar blinka vid:
För lite vatten i kylsystem
För hög temperatur
Påstås även vid felaktigt vatten/frostskyddsförhållande
Elektriskt problem

Botemedel:
För lite vatten i kylsystemet -> refill
Kontakter av nivåindikatorn sensorn i expansionstanken är korroderade -> Ta en glasfiberborste och rengör den
Temperatursensor trasig (blå en framtill på termostathuset) -> byt ut, MEN: Om instrumentet visar normalt fungerar det
Relä 42 (styrenhet för kylvätskebristindikator) bruten -> byt ut
Instrument eller cockpit trasiga -> byta/reparera