Har också installerat en 1-2-3 med Bluetooth som jag har haft liggande på hyllan alltför länge. Originalfördelaren var lite småglapp trots renovering.
Har installerat, lagt in originalkurvan och åkt en provtur. Installationen är lite tillfällig än så länge och följande behöver åtgärdas innan det funkar praktiskt och visuellt:
1. Korta de tre kablarna från fördelaren.
2. Hitta en snygg anslutning för jord (den blåa kabeln).
3. Fördelaren är lite högre än original och tändkablarna tar i isoleringen under motorluckan. På internet finns det en massa folk som påstår att det ska fungera i Typ 3, men åtminstone i min bil funkar det inte om man inte vill misshandla isolering och tändkablar. Planen är att montera vinklade anslutningar på tändkablarna. Samma lösning som fanns på Typ 3 med insprutning.
4. Vakuum-anslutningen på förgasaren är 4 mm och på 5 mm på fördelaren. Det går att kränga på 4 mm slangen på fördelarens anslutning, men frågan är hur länge slangen kommer hålla.
5. Den gamla 12V tändspolen blev glödhet, så jag bytte till en Pertronix samtidigt som 1-2-3 fördelaren. Tyvärr är den nya tändspolen längre och original slang för vevhusventilationen blir för kort.
Post's attachments
IMG_1207.JPEG 495.03 kb, 20 downloads since 2026-07-28

IMG_1209.JPEG 294.44 kb, 14 downloads since 2026-07-28