1 Senaste redigerad av Mattsvwbuss (2026-08-28 18:34:23)

VW
Hej VW vänner, min T3 fyrkantbuss har varit avställd alldeles för länge. Jag började med "mjuka upp motorn" med att köra på startmotorn lite då och då för att få upp oljetrycket så att lampan slocknade. När jag tyckte det var dags att provstarta så snapsade luftrenaren med lite start spray... Wrrooommm ! motorn startade snabbt upp men sedan blev det stopp. Det blev att titta på elschemat i verkstadshandboken, tester:
1. Kolla om bränslepumpen får ström då du slår på tändningen svar: NEJ.  2. Kolla bränslepump reläet J17 bygla 30+ och nr 87 då skall det finnas spänning på trådarna till pumpen svar: NEJ.  3. Jag tog bort både den vita och den grön/bruna kabeln från bränslepumpen och anslöt ett 12 v batteri och pumpen snurrade. En rektangel med siffran 6 verkar vara inkommande + 12 V  till till Digijets kontaktenhet? Några frågor: pumpar bränslepumpen kontinuerligt? Om inte, finns det kanske en max- och mini givare för bränsletrycket? Hoppas att det finns  något VW T3 snille som kan hjälpa mig med bränslepumpens arbetscykel !
Vänliga Hälsningar
Mattsvwbuss

2

Hej!

Jag har inte nån som helst koll på specifikt fyrkantsbussarnas insprutningar, men rent generellt på 70-90 tals insprutningar så brukar pumpen gå ett par sekunder för att bygga upp tryck direkt när man slår på tändningen, sedan står den still tills motorn börjar snurra då styrenheten får varvtalssignal och startar pumpen igen. Pumpen brukar gå konstant när motorn snurrar och tryckregleringen brukar ske i en tryckventil som skickar överskottsbränsle tillbaka till tanken.

Och utan att ha studerat elschema på dessa insprutningar så killgissar jag att byglingen du gjort på pumprelät syftar till att lägga direktström (30 brukar indikera konstant + i bosch elsystem) till pumpen, har du inte ström vid pumpen när det är byglat så hade jag börjat med att mäta i i kretsen batteri - bygling - bränslepump och se var strömmen försvinner. Glöm inte att kolla jordsidan på pumpen åxå!

Lycka till!  ICQ/ay

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 1 1300 1971, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

3

Hej Hella, och TACK  "pro writer"för tipset. Jag skall testa vidare få se vad som händer. Appropå PRO, så frågade jag en kompis vad står PRO för? "Vet du inte det"... Pussar Rödvin och Otrohet
Jo en fråga till. Hur bifogar man en bild i en tråd?
Mattsvwbuss

4

Till 30 kommer det spänning från batteri, 87 till förbrukaren. Nu är det ett bra tag sedan jag hållit på med något insprutningssustem.  Mitt råd är: koppla en lampa till 87 och jord och gör startförsök, då ska lampan lysa om det finns spänning vid 30 innan försöket. om lampan inte lyser är det relät som är problemet. Inte alls ovanligt.

Drivning bak är i min smak