1 Senaste redigerad av Mercury5964 (2026-08-02 22:12:37)

Fått rådet att kolla min fördelares respons på vakuumstyrningen från förgasaren. Sög i vakumslangen och ser att fördelarplattan rör sig ca 5 - 8 grader moturs. Ingen skillnad oavsett hur mycket eller hur länge jag suger. När jag rör plattan med fingrarna går den att vrida lite på men den känns ganska trög.

Är detta normalt? Ska jag smörja den? Med vad (motorolja? Fett? Vilket isf?) Var ska den smörjas?

Orsaken att jag kollar detta är att jag upplever en viss tvekan vid gaspådrag vilket sägs kunna vara detta eller att jag behöver större lågfartsmunstycke.

Tacksam för synpunkter och förslag. Motorn är en 1600 Dual Port i en 1973 1303S. Fördelaren är en VW Classic Up North EL0912, förgasaren är en EuroMax 34 PICT-3. Spolen är en BERU Germany ZS 172.

Mvh / P

Post's attachments

20260522_155638 - kopia.jpg, 729.05 kb, 1590 x 1396
20260522_155638 - kopia.jpg 729.05 kb, 13 downloads since 2026-08-02 

2

Är accelerationspumpen i skick? vanligen blir det skräp i pipen eller kanalen.
Jag brukar ta bort locket från förgasaren, utan att ta loss den, och med tång vrida lätt på pipen och lyfta bort den. När den är loss brukar ja ta några tag med gasvippan på förgasaren och se om det kommer bensin ur hålet där pipen sitter. Kan vara smuts där som då kommer ut om man har tur. Innan pipen årmonteras blås i motsatt riktining till bränslets strömningsrikting. Eftersom pipen har det minsta hålet där bränslet sprutar ut kan smuts ha lämnat dit.
Vid återmontering brukar jag hålla pipen med en linjetång och knacka lätt på tången så att pipen sitter ordentligt.
I vissa fall blir det en mera omfattande rengöring.

Drivning bak är i min smak

3

Vacuumregulatorns membran kan vara vara trasigt också.

4 Senaste redigerad av Mercury5964 (2026-08-04 11:43:38)

Kjell T skrev:

Är accelerationspumpen i skick? vanligen blir det skräp i pipen eller kanalen.
Jag brukar ta bort locket från förgasaren, utan att ta loss den, och med tång vrida lätt på pipen och lyfta bort den. När den är loss brukar ja ta några tag med gasvippan på förgasaren och se om det kommer bensin ur hålet där pipen sitter. Kan vara smuts där som då kommer ut om man har tur. Innan pipen årmonteras blås i motsatt riktining till bränslets strömningsrikting. Eftersom pipen har det minsta hålet där bränslet sprutar ut kan smuts ha lämnat dit.
Vid återmontering brukar jag hålla pipen med en linjetång och knacka lätt på tången så att pipen sitter ordentligt.
I vissa fall blir det en mera omfattande rengöring.

Tack Kjell för bra svar. Jag får soppa ur acc-munstycket när jag drar i gas-armen på förgasaren. Men - dels sprutar acc-strålen lite åt sidan i förgasarhalsen, dels dröjer den lite efter jag dragit i gas-armen. Jag ska rikta munstycket så det sprutar rakt ned och jag har justerat acc-pumpen till att ge mer soppa. Hoppas det ska ha effekt. Men från VW Custom & Speed fick jag rådet att först kolla att fördelaren svarar på vakuumsignalen från förgasaren. Och det gör den, men lite seeegt kanske. Jag har smort upp plattan och axeln i fördelaren och kollat att röret från förgasaren är rent. Får se om allt detta får effekt på min "flat spot". Annars kanske dags att prova ett grövre lågfartsmunstycke?

5

Kjell T skrev:

Vacuumregulatorns membran kan vara vara trasigt också.

Vacuumregulatorn? Är det plåtburken på sidan av fördelaren? Hur kollar man det membranet isf? Den verkar vara en plomberad liten burk.  ICQ/ad

6

Det verkar som det behövs en rengöringav accpumpsystemet om det Prutar snett. Inte alls ovanligt.

7

Kjell T skrev:

Det verkar som det behövs en rengöringav accpumpsystemet om det Prutar snett. Inte alls ovanligt.

Ok, får kika på det.