1

Har haft fördelare utan vakum men bytt till vakum och tycker den går bättre på vanlig körning har två idf 40, min fråga är om det har någon betydelse var man kopplar vakumet?

2

jag tog vacuum från alla insug till en "vacuumbank" o därifrån till fördelaren o bromsservo på min bay med typfyramotor o två dellorto drla 40:or. original fördelare.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

det var egentligen inget svar på din fråga.

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2026-07-13 08:33:06)

Junte skrev:

jag tog vacuum från alla insug till en "vacuumbank" o därifrån till fördelaren o bromsservo på min bay med typfyramotor o två dellorto drla 40:or. original fördelare.

Man vill inte ha förmycket vacuum 
4 små ledningar på 4mm  brukar funka utmärkt
så man får signalerna från förgasarna 
När man bromsar  kommer vacuum signalen försvinna om man inge gör på detta viset
Om man skall ha till broms så har man en grov slang så man kan utnyttja mängden av vacuum  så servot får tillräckligt med kraft
Även en back ventil på den ledningen så man bygger upp vacuumet i broms klockan
Har man en fräckare kamaxel så brukar det bli jobbigt att få vacuum på grund av motorn går på pulser väldigt lite vacuum
Då sätter man dit en el vacuum pump som dagens bilar har
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

så här ser min vacuumgrej ut

Post's attachments

IMG_1238.jpeg, 135.27 kb, 640 x 480
IMG_1238.jpeg 135.27 kb, 5 downloads since 2026-07-13 

6

Det är en std NUKE för turbo  med 6 mm slangar
Om man vill ha fördelaren skall arbeta bra med dom låga vakumsignalerna  som är i IDF så är dom 1.5 mm kanalen 
Nu blir det inga pulser bara massa vacuum  När man trampar fullt försvinner vacuumet och då går dom rörliga sakerna in och styr tändningen    Nu ligger vacuumet på hela tiden att arbeta då  funkar inte fördelaren som det är tänkt
123 har två delar i sin mapning  en som går på motorvarv andra vacuum Som  det är nu styr man ner eller upp tändningen med vacuum delen och då funkar inte motorvarv delen som det är tänkt
123 är som en motor styrning  i tänket en X och Y del 
Om man har en vanlig fördelare med varvtals vikter och en vacuum del  Då kan den lägga på typ +10-15 grader på vikternas max utslag Exp  när man har ställt tändningen och har typ 25 grader  och man motorbromsar då får man +10-15 grader + tändning och har man en vacuum tank som behåller vacuumet är tändningen 35-40 grader  hela tiden 
Dagens bränsle klarar hantera 28-29 grader utan det spikar
Det med broms servo skall det finnas en backventil på ledningen för broms servot funkar dom ett vacuum batteri ( läs tank)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke