Löf skrev:Vet inte vad som är mest imponerande, finishen på allt du gör eller att du lyckas pussla och få rätt del på rätt plats med rätt skruvar... för bilen var väl mer eller mindre helt nerplockad när du köpte den?
Tack för all input och snälla ord! Det betyder mycket för mig.
Ja, du har rätt, det var en tom kaross och en massa lådor som jag köpte. Dock så var det ett bra objekt med få felaktiga delar. Desto mer som saknades men det är också rimligt då de ska ersättas av nya ändå. Sen är det alltid grejer som man hade hoppats varit med till bättre skick.
911:an som jag gjorde innan var ett liknande upplägg. Där var det mycket mer felaktiga delar som var med som blir lite förvirrande innan man förstått det. Sidorutor till en Targa till exempel. Det tänker man inte på när man inventerar. Det som var bättre på 911:an var karosslagningarna. På 356:an var det en hel del som fick göras om. (på sidan 1 denna tråd finns länk till 911-projektet.)
Det som hjälper mycket är Porsches dokumentation där man i katalogen över delar får bra uppfattning hur saker monteras. Man kan då också lätt söka på artikelnummer. Sen finns det massor av duktiga människor i hobbyn som hjälper till med info. Med lådor med omärkta skruvar så får man mäta och sortera och när man behöver något så får man kolla vad man har.
Jag gillar ju detektivarbetet och projektledningen, har bra struktur på delar efter ett tag. Sen så får man skapa delmål, renovera en bränslepump tex. Sen ligger den i lådan och väntar på att bli monterad på rätt ställe och rätt vad det är så har du en bil!
Nu ska snart innertaket i, sedan rutorna. Därefter inredning, sedan dörrar och luckor. I dörrar så är det en del pyssel med rutor, lås och fönsterhissar. Det mest komplicerade på en bil näst efter motor och växellåda brukar jag säga. Motorn renoveras i höst/vinter om allt går enligt plan, sen i med den och till våren blir det uppstart.
Begränsningen jag har är också en stor fördel. Jag jobbar i mitt villa-garage som är otroligt trångt. (är dessutom onödigt lång) Men det innebär att jag kan gå ut och göra nån timma då och då.
Att jag gör denna projekttråd är dels för mig själv och såna som du och såna som behöver bilder och lite tips om hur man kan göra. Dock, som ni ser, så är det ingen "concours" renovering. Väljer lite egna lösningar emellanåt. Dock så eftersträvar jag original i väsentliga delar. Det är då som man lättare kan få hjälp av andra. Det är svårare om man gjort modifieringar. Det blir svårare att formulera en "bra fråga". Det måste man kunna göra för att få ett "bra svar".
Tack för visat intresse!
//Jörgen