Vet någon hur stora ventiler och säten det kan vara möjligt att få in i Okrasa toppar for 30 hk motor, utan att äventyra tillförlitligheten?
Varför byta ventiler är pluggen ligger i insugnings rören
Topparna räcker till 120 hk som dom är i flödes siffror utan insug
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
3 2026-04-15 09:18:14 Senaste redigerad av Kjell T (2026-04-15 09:22:40)
Om flödet är så bra, då får det duga med befintliga ventilerna.
Hur vet du vilka insug jag skall använda?
Har inte möjlighet att flödestesta.
Varför har då Porsche 356 motorer så stora ventiler, tex Super 90, har de missat något?
Om flödet är så bra, då får det duga med befintliga ventilerna.
Hur vet du vilka insug jag skall använda?
Har inte möjlighet att flödestesta.
Varför har då Porsche 356 motorer så stora ventiler, tex Super 90, har de missat något?
Förr i tiden satte man dit stora ventiler för man inte förstod det med gashasighet
Då kompenserade man med stora ventiler och trodde det var grejen
När man började använda flödes bänkar och började mäta hastighet i kanalerna blev kanalen lite större och ventilen mindre
Det var en kund som kom in med wolfsburg west kopior av Okrasa topparna ( till en 30hk)
Topparna var väldigt bra i flöde och en gashastighet på 90 Ms i kanalen
Men dom där plåt rören var en katastrof för flödet och hastighet dom begränsade med 25%
Så man fick modifiera dom
Det med gashastigheter i en bra kanal på typ 6000 varv är närmare Mach 0.5 lika med 170 Ms ( runt 650 kmt om det är lättare)
Insugs rören är där man skall lägga ner energin på topparna är jättebra
Om du kollar väldigt noga in ett sådant så ser man hur knas det är
Vill man studera skall man titta på en 16 v topp( finns bilder på google) så ser man hur insuget skall vara Och kopiera man kanalen i insuget så kommer det bli super bra insugnings system från förgasare till topplocket
Nytt tänk på gamla saker kommer det bli fart på dina grejor Som ser ut som det var på 50 talet
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
5 2026-04-16 09:22:55 Senaste redigerad av Kjell T (2026-04-16 09:28:00)
Delar till detta bygge från 30hk motor har legat länge och nu när jag hittade två Solex PII 40 som jag helt glömt att jag hade kvar blev det igen aktuellt. Cylinderdiametern blir 83 och slaglängd 74. Få se om jag någon gång lyckas slutföra bygget när det är så mycket annat dom ligger.