Hej!
Jag har ett (roligt) fel på min pickup (EarlyBay 1970):
När jag slår till tändningen (nyckel, första läget) klickar spolen (pilot jet) bak i motorn. Torkare och stereo och allt annat funkar.
När jag sedan vrider till start börjar startmotorn gå, men torkare och allt annat stannar. Jag TROR att spolen inte längre matas och att Pilot Jet också faller. Det kommer nämligen ingen gnista om man tar av hatten på fördelaren. Men precis när man släpper startläget tillbaka till tändning så kommer EN gnista. Ibland orkar bilen hoppa igång på den , men oftast inte.
Någon som vet hjälp här?
EDIT: Konstaterar efter mätning att kretsen till tändspolen bryts när man kör startmotorn.
FRÅGA: Kan man bygga in ett billigt Biltemarelä på startmotorkretsen som drar och lämnar ström till tändspolen medan startmotorn går, och som faller så snart startmotorn släpps? Jag menar alltså att koppla reläet så att det drar när startmotorn får ström (läge 2 på tändningslåset) och släpper fram 12V till tändspolen. När man sedan släpper läge 3 (startmotor) så faller reläet och 12V till tändspolen går vanliga vägen igen.
Stefan