1 Senaste redigerad av stefanb (2026-04-12 10:36:07)

Hej!

Jag har ett (roligt) fel på min pickup (EarlyBay 1970):

När jag slår till tändningen (nyckel, första läget) klickar spolen (pilot jet) bak i motorn. Torkare och stereo och allt annat funkar.

När jag sedan vrider till start börjar startmotorn gå, men torkare och allt annat stannar. Jag TROR att spolen inte längre matas och att Pilot Jet också faller. Det kommer nämligen ingen gnista om man tar av hatten på fördelaren. Men precis när man släpper startläget tillbaka till tändning så kommer EN gnista. Ibland orkar bilen hoppa igång på den , men oftast inte.

Någon som vet hjälp här?

EDIT: Konstaterar efter mätning att kretsen till tändspolen bryts när man kör startmotorn.

FRÅGA: Kan man bygga in ett billigt Biltemarelä på startmotorkretsen som drar och lämnar ström till tändspolen medan startmotorn går, och som faller så snart startmotorn släpps? Jag menar alltså att koppla reläet så att det drar när startmotorn får ström (läge 2 på tändningslåset) och släpper fram 12V till tändspolen. När man sedan släpper läge 3 (startmotor) så faller reläet och 12V till tändspolen går vanliga vägen igen.

Stefan

2

Om du är säker på att kretsen bryts (dvs. noll volt på tändspolen) så låter det som ett trasigt tändningslås.

3

Sådana fel är jätte roliga
Pilot ventil ??( kanske heter så på engelska )  Du måste mena avstängnings ventilen på förgasaren ( även el choken går på samma
Om start motorn fältar ( kortsluter) ( dålig bustning)  så tar startmotorn all energi från batteriet
Hur man kan se det är med en multimeter mellan plus och minus  och startmotorn är påslagen då försvinner 12v eller går ner till 8-9 volt  Det kan även vara batteriet som börjar bli trött Det är värt att kolla batteriet med multimeter se hur många volt som det går ner  Är det så så kommer det ingen ström Startmotorn tar allt
Relä nä det har man inte tagit bort felet med  Det är en nödlösning
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke