Köpte 1200 34hp industrimotor som suttit i en brandspruta som jag hängt i mitt projekt. (-57 med -52 tak ink stora soltaket = Zwitter look , även taksänkt ca 3 tum)
Plocka bort scintilla magneten och köpt ny 009 fördelare samt allt övrigt i tändväg nytt. Hoppa igång och gick fint.
När jag för en tid sedan höll på o pilla med bilen så starta jag upp den och den fick stå o gå på tomgång. Efter några minuter börja den hacka/ hosta o höll på att dö.
Stängde av då jag trodde det var bensinen som var slut.
Väntar någon dag fyller på lite soppa och försöker starta. Går inte.. Tänder lite, puffar o bär sig åt.
ja,ja. Motorn är tillverkad -65 så säkert matarpumpen blir mitt resonemang utan att kolla upp om befintliga funkar.
Monterar ny matarpump, men beter sig precis lika som innan..
" Tycker" att bensin filtret ser lite underligt ut så plockar bort det o testar. Ingen skillnad...
Prövar nu med startgas och upplever att det heller inte gör någon större skillnad.. Aha.. tändningen tänker man då..
Kollar brytare/ fördelarlock/ rotor/ kablar etc inget verkar galet. Mäter upp min NYA tändspole som "verkar" lite lattjo så köper ny igen.
Ingen skillnad..
Va i helvete...... Plockar isär förgasaren för rengöring/ kontroll ( 28 pics). Ingen skillnad.
Nu börjar man bli desperat..
Öppnar tanklocket då det möjligen blir vakuum i tanken. Ingen skillnad..
Nu är jag desperat så beställer ny förgasare (30 pick)
Monterar o bilen hoppar igång, går på tomgång o gaspådrag i ca 2 minuter, sedan börjar den precis som tidigare tappa ork, bluddra o missa för att sedan dö.
Sedan beter sig helvete som tidigare igen. Går inte att starta, hostar lite, tänder ibland etc.
Börjar tvivla på mej själv. Skruvat motorer i över 40 år, men nu står jag helt rådvill.
Någon som känner igen ovanstående fenomen och kan hjälpa en desperat vw nörd som snart skall reg besikta för att få ut denna vagn på vägen igen:-)