Det är jag som är den påläste besiktningsmannen...
Ok,då förstår jag...Men alla pålästa besiktningsmän har inte din inställning. 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » besikta med storkubikare
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Det är jag som är den påläste besiktningsmannen...
Ok,då förstår jag...Men alla pålästa besiktningsmän har inte din inställning. 
Det är säkert möjligt men inställningen ska ju inte ha någon inverkan på arbetet/resultatet, då har man fel yrke.
Finns ju klara bestämmelser om vad som gäller så alla bes.män har samma förutsättningar.
Sen finns ju mer eller mindre lyckade yrkesmän inom alla kategorier.
Bes. med rätt motor eller registrera bilen med den utbytta. Inget av alternativen är särskilt avancerade.
Det är säkert möjligt men inställningen ska ju inte ha någon inverkan på arbetet/resultatet, då har man fel yrke.
Finns ju klara bestämmelser om vad som gäller så alla bes.män har samma förutsättningar.Sen finns ju mer eller mindre lyckade yrkesmän inom alla kategorier.
Bes. med rätt motor eller registrera bilen med den utbytta. Inget av alternativen är särskilt avancerade.
Så dom besiktningsmän som slår ner på att vevhuset som motorn är byggd kring har fel märkbokstav dom har alltså tolkat regelverket fel?
Feltolkning vet jag inte. Men de har gjort fel i alla fall. Enbart effekten som spelar roll. Du får öka hk med 20% och vridet med 10%. Vw tillåter ju större ökningar än detta om du följer upp med annat också. Så det finns möjligheter för de flesta att göra rätt för sig vad det gäller den biten:-)
Men då har de gjort rätt om de slår ner på att det sitter i för stor motor i bilen, eller hur tänker du?
PS. I en buggy är det inte effektökningen som spelar in utan förändringen.
Hur avgör du motorstorleken? Storleken är inte intressant. Bara effekten.
Och hur kan SBP avgöra om effekten är för hög?
Genom provkörning.
I mina papper som jag precis fått hem i brevlådan på senaste inköpet står det under "Motor och växellåda" P.2 Maximal nettoeffekt, kW "18.0 OKÄND" kan man kanske luras då med lite småtrim tror ni? Eller står det så på fler 50-talare?
Genom provkörning.
Om du har superdålig väghållning och 44kw så anser jag att det är mera trafikfaligt
än 80kw med bra väghålling plus uppdaterade bromsar
Om du kollar på TUV men rätt uppdateriningar på bromsar och chassi får man ha 120kw på en bubbla
men det är så förbannat trögtängt på V,V
Jag vet hur biltillverkare lurar V,V här i svedala
Om du kollar på dom stackas i norge som inte får i genom bilen så fraktar man ner bilen till tyskland för att göra en TUV besikning
Efter godkänande hos TUV är det ok även i norge Men den Förbanade trögheten hos SBP är bilen inte godkänd även om den klarat TUV
som är 1000gånger hårdare än SBP
Jag undrar varför vi inte har samma regler i EU efter vi lever i EU när det gäller uppdateteringar på bilar
Sen är man komfunderad hur man tänker på SBP efter som man var tekninker på SBF och tävlingsbesiktade bilar som var mycke säkrade
än standar bilar som inte var godkända på SBP
Men det är well inte att en liten männska skall förstå sådant
//// Micke
Jag håller med dig! Mycket hade blivit lättare med bättre samarbete.
Alla länder har sina för- och nackdelar.
I Sverige har vi SFRO vilket till viss del är helt unikt.
Lagtext och transportstyrelsen sätter reglerna och SBP kontrollerar att de följs.
Hur avgör du motorstorleken? Storleken är inte intressant. Bara effekten.
Kommer du in med en AS-motor i en bil avsedd för en 1200 så är det underkänt. AS säger att det är för hög effekt OCH för högt vridmoment. Du kan argumentera hur mycket du vill om att det är effekt och vridmoment som är intressant men så länge märkningen på blocket säger att motorn har för hög effekt så är det märkningen som gäller.
Jag tror inte att en person som aldrig kört en folkvagn med 44 hk kan avgöra om det är för hög effekt när det sitter en AS-motor i den genom provkörning.
BPM skrev:Hur avgör du motorstorleken? Storleken är inte intressant. Bara effekten.
Kommer du in med en AS-motor i en bil avsedd för en 1200 så är det underkänt. AS säger att det är för hög effekt OCH för högt vridmoment. Du kan argumentera hur mycket du vill om att det är effekt och vridmoment som är intressant men så länge märkningen på blocket säger att motorn har för hög effekt så är det märkningen som gäller.
Jag tror inte att en person som aldrig kört en folkvagn med 44 hk kan avgöra om det är för hög effekt när det sitter en AS-motor i den genom provkörning.
Ja,så tror jag åxå att det är med dom bestämmelser som finns även om det skulle vara en 1300-motor byggd på ett AS-vevhus.
mao vad händer om man kommer in med rätt motor nummer/bokstavs komb.. men besiktnings mannen/kvinnan tycker det e för hög effekt?? och man inte har IDA 48 or ochstora ormboet stinger osv.. utan i stort "original" utseende.. måste man då bromsa motorn eller vem har bevisbördan??
mao vad händer om man kommer in med rätt motor nummer/bokstavs komb.. men besiktnings mannen/kvinnan tycker det e för hög effekt?? och man inte har IDA 48 or ochstora ormboet stinger osv.. utan i stort "original" utseende.. måste man då bromsa motorn eller vem har bevisbördan??
Bra fråga...Och den tycker jag att vi låter besiktningsmannen svara på.
Vid senaste besiktningen hade jag inte några problem att få igenom bilen. De tittade och tyckte det såg bra ut. Vid föregående besiktning fick jag en lite mer insatt äldre man. Han hängde inte upp sig på hur motorn såg ut eller om jag har för mycket efekt eller ej. Han menade på att jag hade för mycket effekt pga att jag hade ett "Gene Berg" fäste till växellådan monterat
Sedan gnällde han på¨att jag monterat på skivbromsar fram.
Killen som sköter om alla regbesiktningar kom till undsättning och släppte igenom mig utan problem. Han sa att det är för lite förändringar gjorda för att jag skall kunna besiktiga bilen som ombyggt fordon och att de inte kan bevisa hur mycket effekt jag har eller inte har så det låg inte på deras bord.
Jag har personligen aldrig hört talas om någon som fått backa ut sin bil bara för han har ett 1600 block i en bubbla av tidig årsmodell.
Sedan vad som är rätt eller fel är mer ett lotteri och hur bilen ser ut i övrigt tror jag. Kör du in med en bubbla med en massa rost som sticker de i näsan eller undermåtliga bromsa osv så tror jag ju att det påverkar mer än om du kommer in med en bil utan en massa anmärkningar.
Åk dit å va seriös. Ha ordning på bilen! på bromsarna, CO värdet, lyset står rätt, blinkersen blinkar, tutan funkar, triangeln finns med. Så ska ni se att det går att få igenom det mesta. Att man sen får knacka i "rätt" bokstäver i blocket, det klarar vi alla av.
Det verkar finnas större intresse i att få kunna spekulera fritt än att läsa fakta. Något motornummer spelar ingen roll. Michael: anses bilen ha för mycket effekt så ligger det på dig att bevisa att motorn är i originalutförande.
Det verkar finnas större intresse i att få kunna spekulera fritt än att läsa fakta. Något motornummer spelar ingen roll. Michael: anses bilen ha för mycket effekt så ligger det på dig att bevisa att motorn är i originalutförande.
Bra! Då kommer jag med min 1302, som ska ha 44 hk, och kommer in med en 1600 (AD eller AS). Besiktningsmannen säger att du har för mycket effekt för att den motorn har 50 hk, det säger motornumret. Hur gör jag då? Jag har för 1,6 hk för mycket och då krävs en regbesiktning.
Du säger att motornumret inte spelar någon roll så kan jag då hänvisa till dig och att han ska provköra för att avgöra om jag har 1,6 hk för mycket?
Det finns dokumenterat vilken effekt de olika motorerna har och det är inte så lätt att komma runt.
Jag hävdar fortfarande att motornumret spelar in för att det är det enda bevis som finns, allt annat är spekulationer. Detta ÄR fakta!
Ja Svwerker...Jag håller fortfarande med dig i ditt resonemang.Dom besiktningsmän som vet vad märkbokstäverna betyder ser att motorn är för stor och sätter en 2:a (om dom bryr sig) på detta.Det finns heller inte en chans att jag som bilägare måste bevisa att motorn inte har för hög effekt utan det är besiktningsmannen som ska göra detta.
Naturligtvis känner besiktningsmannen att du har för hög effekt om du kommer in med en motor på 150 hk men det är fortfarande upp till honom om han vill ge ett underkännande, eftersom han inte kan framlägga några bevis på att motorn ger för hög effekt.
Enl. svensk rättspraxis så blir du inte fälld för något som inte en domstol kan bevisa att du gjort dig skyldig till så varför skulle en annan bevispraxis gälla på sbp?
Så vem har bevisbördan.. finns det någon lagtext som man kan åberopa.. om man nu vill driva frågan?? som skyddsombud har jag lärt mig.. ha papper på den fråga du vill driva.(= lagtext). annars kan du inte vara säker på utfallet..
Jag vet inte vem som har bevisbördan. När jag reggade min för max effektsiffra så lästa han vad jag angett. Kan du bevisa att det inte är mer effekt, frågade han.
Nej, sa jag. Kan du bevisa att det är det?
Nä, sa han. Det är inte det man ska hålla på med!
Bra kille som koncentrerade sig på väsentligheter. (Jag som har ca 100% för mycket
)
Du får ha vilka bokstäver/siffror på blocket du vill. Du kan slipa bort alla märkningar eller varför inte måla det blått och skriva porsche?;-) Det ligger på dig att bevisa att motoreffekten inte är ökad. T.ex med stöd av effektintyg (bänkpapper)
var finns denna lagtext?? eftersom svensk bilprovning är en myndighet bör det finnas.
sen utan siffror på blocket vad säger att just denna motor hör till bänk papperen
e ju förövrigt lätt att flytta cylindrar så vad är papperet värt då??
säger inte detta för att retas utan för att jag vill veta och ha torrt på fötterna..
Vem säger att bilägaren ska bevisa att effekten inte är för hög utom du?
Jag menar finns det nåt papper på detta eller har SBP bara gjort det lätt för sig
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » besikta med storkubikare
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.