1

Hej
Jag ska bygga större bensintank till min splitbuss.
Då finns en risk att inte orginal tankarmaturs flytkropp når ner till botten av tanken.
Min tanke är då att ta en bubbla tankarmatur.
Orginal VDO som finns på Up North anges ha 10-80 Ohm, vad jag förstår passar inte det till splittbussmätaren.

Någon som har ett bra förslag på tankarmatur med längre slag (som jag naturligtvis kan förlänga själv) som går att koppla till splittbussmätaren?
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

2

Ghians är väl av samma rörtyp som bussens men är 4-5 cm längre...tror jag. Detta gäller de med elektrisk bränslemätare (50-tal) Bubblan har väl mekanisk ->1967?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

25hpman skrev:

Ghians är väl av samma rörtyp som bussens men är 4-5 cm längre...tror jag. Detta gäller de med elektrisk bränslemätare (50-tal) Bubblan har väl mekanisk ->1967?

Jag tror Ghians är kortare, men det verkar finnas 3 olika längder av rörtyp.
Ja, bubblans är mekaniska fram till -72isch... Sen finns en VDOgivare.
Men som jag förstått har den andra värden och går inte att använda till bussmätaren.
/Mogge

4

Det med tank givare och mätare
Allt som Ohm ( motstånd) styrs är ofta från typ 20 till 90 Ohm
Hur man ser sådant om det inte är märkt Får man ta fram multimetern mäta vad botten läget är i Ohm sen toppen vad det är
Ofta när det är instrument så brukar det stå på baksidan typ 80 Ohm och det är full tank ( Vw brukar ha märkt på  elschema)
Alla tank givare går på jord
Har du kollat på VDOs hem sida dom har en jäkla massa givare  till olika lösningar
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av Mogge (2026-03-12 07:55:30)

https://www.youtube.com/watch?v=8O0onFzM338

Kanske lösningen finns här?
Nä.... det fanns det inte......
/Mogge