1

Ska ta bort det gamla trista avgasröret inklusive dess ljuddämpare på min baybuss från -74. Jag tror motorn är en 1700cc. Systemet sitter iaf fast med 2x3 st bultar på höger och vänster sida. Den tredje bulten på båda sidorna sitter ovanför rören som ansluter systemet och den går f*n inte att skruva loss. Den siiter så tight bland massa annat junk att det inte går att skruva runt den.
Antingen är jag totalt korkad (vilket inte skulle vara förvånande då jag kan nada om bilmek (learning by doing)) eller så är det trixigt att skruva loss den övre bulten. Har ni gjort detsamma? tips?

2

Vad är primära problemet ? Att det är så trångt så du inte kommer åt med verktyg eller att den är så skadad av värmen att den bränt fast ?
Om det är det sistnämnda finns ju flera metoder där banka och värma är den bäst ICQ/ae

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

3

I know the feeling, gjorde det själv i vintras  ICQ/ac
har för mig att jag gav upp och tog vinkelslipen på nån av bultarna till slut  ICQ/ad

4

Bultarna lossnar faktiskt ICQ/ab problemet är att den övre sitter så trångt att den inte går att skruva tillräckligt på innan det tar stopp. Den går alltså att skruva Max 30 grader vilket inte räcker för att kunna ta nästa hack och dra ett snäpp till... Blir lite tokig Default/hmm

5

Efter mitt inlägg låg jag under bussfan i 2 timmar, sen var bultarna loss. I ren raseri lyckades jag få runt bulten de förta varven så att det sedan gick att "greppa" runt den. Tog dock några pauser och tömde ögonen på underredsmassa och 30 årig skit...

Slapp vinkelslipen iallafall ICQ/ab

6

bra jobbat ICQ/ag alla dagar är inte vinden i håret och solen i ansiktet.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

7

Skyddsglasögon är ju ett hett tips när man ligger under å kollar rakt upp ICQ/ad

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

8

Hehe, jo det blev det tillslut, men det var ju så dax då ICQ/ab Linserna hjälpte inte mycket.

Tack opec! ICQ/ag Nej det är sant, men att jag fick ur skiten och att det nya systemet passade trots dragkroken gjorde att det känndes lite så trots allt

9

Vet inte hur de e på buss men vet att jag låg å svor å var skit arg på den "idioten" som uppfunnit infästningen till avgas systemet.
De tog hur lång tid som helst att få lös skruvarna.
Någon dag efter skullle jag plockaa ur motorn å göraa nått å då såg jag att man kom åt sjukt mycke lättare.

Så nästa gång jag ska göra de tror jag nästan man tjänar tid på att lyfta ur motorn.

Åtminsotne på typ1a

10

Det gäller nog för typ2 också. Det tog säkert 30 min per skruv av de som satt "ovanför".