26

Fasen Underbar läsning, så här innan John blund kommer.  ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

27

Kul läsning, mera som sagt!

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

28

Ett långt knivblad glimmar till!!!!!!!! ICQ/am  Default/yikes  ICQ/ac  ICQ/ac  ICQ/an
Ett kraftigt pysljud..
Sedan så gungar bussen till och sjunker ihop över höger bakhjul!!!!!!!!

Nu var det riktigt allvarligt!! Människorna runt bussen började nu se aggressiva ut (någon som sett Roman Polanskis film "Hyresgästen" för övrigt??) De gamla kvinnorna hånflinade åt Ubbe och mej i bussen och barnen började gunga på bussen och stoja och fara runt, och vi började känna oss som offer i någon läskig film!!! PÅ RIKTIGT!!! ICQ/ac  ICQ/ac

Motorn är fortfarande igång å jag skriker till Ubbe att hålla i sej, för nu skulle det bli åka av!! Default/yikes

Jag vräker i ettans växel och trampar fullgas. Bussen kränger och gnisslar, men far sedan iväg med en befriande fart, långt bort från denna läskiga människoskock. Ungar och gamla tanter tvingas vika åt sidan, för denna gång är inte Roger snäll och beskedlig!!!! Jag accelererar upp bussen och vi forsar fram på en okänd grusväg någonstans i Frankrike, och med stor risk att den frånåkta gruppen av kriminella personer skulle ta upp ett förföljande........ ICQ/am

Efter en fem minuters körning (som kändes som hundrafem) så kommer vi fram bakom en nedlagd bensinmack. Jag stannar till bussen för att lyssna om det är några som förföljer oss, men det är knäpptyst. ICQ/an

Jag konstaterade också att det var höger bakdäck som hade skurits upp rejält med denna långa kniv. Default/yikes

Ett däckbyte värdigt en F1 depå vidtog sedan, och inom loppet av 2 minuter var vi på väg upp på motorvägen igen. ICQ/ae

Då jag landar på en Fransk polisstation för att anmäla den kriminella handlingen, så att rättvisan skulle kunna ha sin gång, så blir vi utskrattade av poliserna!!! ICQ/ag  ICQ/ag

Hahahahah! "Mon dieux!!" Det fattar du väl att man inte kan åka till ett zigenarläger för att skipa rättvisa!!!  ICQ/ag  ICQ/ag De står utanför Fransk lag, och "zyt alors" hur i h-vete kan du vara så dum att du åker dit med din stöldbegärliga campingbuss, huh?? ICQ/ad

Ja vad säger man som blåögd Svensk efter en sådan föreläsning...? Default/yikes

Jag tror inte att chocken släppte förräns vi kom hem till Sverige, och det tog lång tid att bearbeta den ilska som bubblade inom oss, dels mot förövarna, men framförallt mot den Franska statens underliga inställning till en kriminell handling begången mot turister i detta "konstnärliga" och "kulturella" land.  ICQ/ad  ICQ/ad

Men nu tog vi nya tag igen, ja va faen, vi skulle ju hinna med östeuropa oxå, å nu hade vi ju varit med om det värsta, eller hur..

På bilden så övernattar vi efter överfallet i den franska staden Avignon, å jag ser på anteckningarna till den bilden att det var 19780806.

Post's attachments

Mina VW bilar0010.jpg, 635.05 kb, 1656 x 944
Mina VW bilar0010.jpg 635.05 kb, 269 downloads since 2011-09-14 

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

29

Kungsrött och lejongult! Det här är ju som en tårta med kungsgelé...  ICQ/ae

Mot Hessisch 2017!

30

Fan bra läsning... Och spännande, det är ren wallander eller något, hehe

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

31

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Båtgalon var ju "inne"...inte mkt till campinginredning, men det gick att "ligga" i den...

Hahaha, vilka justa bilder från samma tidsepok! ICQ/ag
Gissa materialet på mina dörrsidor och frontpapp?? ICQ/ad

Just det!! Båtgalon, eller som vi sa i Västerås, Ruffbeklädnad. Same shit, different name!! ICQ/af
Det var ju faktiskt skitsnyggt. Min ruffbeklädnad gick i bajsbrunt, å heltäckningsmattorma gick i Königsrot och Löwengelb, sådeså!! ICQ/ab

Mycket underhållande tråd...

Angående båtgalon så är jag inte så modern ICQ/ab
Jag har fortfarande sånt i min buss, i den fina färgen vinröd ICQ/ab
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/811100.jpg

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

32

Ahhhhh, en äkta tidsmaskin!!! ICQ/ag
Var rädd om det stuket, snälla!! ICQ/ae

33

Ah underbar tråd och stuket med med motivläck som en våt 70-talsdröm ICQ/ab

34

Det här var riktigt najs läsning. Tycker inte stuket på bussen är skamligt sjuttiotal, jag tycker det är ballt och eget, även om den på första bilden är alldeles underbar i sin originalskrud! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

35

Roligt med gamla kort och berättelser. Tänk om fler rävar kunde lägga ut sånt här, då hade vi haft underhållning i ett år framöver ICQ/ab

36

Demian skrev:

Roligt med gamla kort och berättelser. Tänk om fler rävar kunde lägga ut sånt här, då hade vi haft underhållning i ett år framöver ICQ/ab

Du får vänta 20 år med att skriva demian, när du blivit gammal räv ICQ/ad

underbar läsning förövrigt ICQ/ab

37

härlig story  Default/lol

ålands volkswagen klubb på facebook

38

Underbar och underhållande text! Kom på mig själv att skratta högt flera gånger.

Me like!

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

39 Senaste redigerad av jn (2011-09-16 11:25:06)

har massor av kort från skrotar runt om i sverige. får se om jag kan komma över en scanner nånstans och få dom digital. läskigt när man tänker på vad man bedömde som skrot förr!  Default/lol

då pratar vi ändå bara slutet 80tal och början av 90

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

40

Riktigt kul läsning, Kalle o Hobbe släng er i väggen Default/lol  Default/lol

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

41

jn skrev:

har massor av kort från skrotar runt om i sverige. får se om jag kan komma över en scanner nånstans och få dom digital. läskigt när man tänker på vad man bedömde som skrot förr!  Default/lol

Huvva ja! Jag har bestämt för mig att det stod en tidig barndoor på Lunby-skroten (Mälby bilskrot) utanför Enköping på 90-talet. Den var nog helt ok men den kollade jag inte ens åt. Det vare bubblorna som gällde då. Vore kul om du hade någon bild på den!

Alte Liebe rostet nicht!

42

Har en drös med gamla bilder från när min far och hans kompisar va nere i afrika med sin spittbuss, han var ute med bussen från -73 till hösten -74.. Också en rätt så skoj historia  ICQ/ab

Typ1 -66  -  Typ1 -57 "stort hål i taket"

43

Vad väntat ni på?? Scanna scanna och LÄGG UT LÄGG UUUT ICQ/ad

44

Roligt att du delar med dig av dina upplevelser. Väntar ivrigt på fortsättningen  ICQ/ab

VW Typ 1 1959 L358 Granatrot

45

Vad hände sen?

46

nizekustoms skrev:
jn skrev:

Huvva ja! Jag har bestämt för mig att det stod en tidig barndoor på Lunby-skroten (Mälby bilskrot) utanför Enköping på 90-talet. Den var nog helt ok men den kollade jag inte ens åt. Det vare bubblorna som gällde då. Vore kul om du hade någon bild på den!

flyttade från enköping maj 90 och vw-intresset började nåt år efter det så jag tror inte det finns. ska kika genom mina bilder vid tillfälle. håller på och rensar bildelar akut just nu så d dröjer.  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

47

Nu kommer avslutningen på Europaresan med "BUSTER", för den som pallar... ICQ/am
Vi fortsatte vår avbrutna färd, nu på tre riktiga däck och ett diagonalreservdäck från 1967, som dessutom var målat i polisbilsvitt (däcket..). Tralalalalaaa... ICQ/ae

Färden gick genom obskyra öststater med timvisa rigorösa gränskontroller. ICQ/am
Vi hade ansökt om, och fått beviljat, en transitväg genom DDR(Östtyskland) som inte medgav några Default/hmm  avvikelser på färdväg. Resan gick genom ett regnigt DDR, och på denna transitväg så var det kontrolltorn varannan kilometer, där det stod beväpnade vakter, som medelst kraftiga fast monterade kikare, följde oss västmänniskor, då vi passerade respektive torn... ICQ/ac

Efter att ångest och fascination släppt hos Ubbe K och undertecknad, så upptäcker jag att bränslemätaren pekar på noll ICQ/am . Jag kommer då på att vi glömt att tanka innan vi for in i DDR ICQ/ad .

HMMM vad gör man nu? Ja va faen, det är väl bara att svänga av från transitvägen å åka in i närmaste by för att tanka!! ICQ/af

Sagt och gjort!
Efter några minuters körande så dyker det upp en bensinmack av äkta DDR-snitt.
Tvåtaktspumparna stod som spön i backen, och det var lögn i h..vete att hitta soppa med oktantal högre än 65... ICQ/ac

Jag får bussen tankad av en STORÖGD DDR-medborgare ICQ/ad , och alla på macken ICQ/an  ICQ/ac  Default/yikes  Default/hmm  ICQ/am  ICQ/ad  stirrar på oss och vår VW-buss som om vi var från någon annan planet.

Då jag går in i macken för att betala, så blir kvinnan vid kassaapparaten extra stirrig Default/yikes  då jag plockar upp D-mark som betalningsmedel... ICQ/am

Hon lägger snabbt beslag på de åtråvärda sedlarna och ger mig några DDR-aluminiummynt tillbaka i växel. Default/lol

Strax därpå rycks dörren upp, och in rusar två DDR-gränspoliser, som börjar läxa upp mig för att jag lämnat transitvägen.
Efter att de noggrant gått igenom mina transithandlingar, så eskorteras Ubbe å jag ut till vår buss, och de bägge poliserna hutar åt mig i mycket skarpa ordalag, samtidigt som de går igenom bussens inre utrymmen i jakt på någon undangömd DDR-medborgare... ICQ/ac

Då vi får åka vidare så eskorteras vi av en blåröksknattrande Trabantpolisbil hela vägen till gränsstationen... ICQ/af

Vid gränsstationen är det STENHÅRD kontroll att inga obehöriga varelser passerar gränsen. En DDR-räv ICQ/ab  kommer linkande på gräsplanen intill kontrollstationen och en av gränspoliserna ropar och hojtar till denna räv, så att även han ryggar tillbaka och vänder om till DDR igen... ICQ/ad

Resten av denna resa gick smärtfritt och vi kom helskinnade tillbaka till Sverige efter 777 mil och en kilometer.

Ja, men hur gick det med diagonaldäcket undrar kanske vän av ordning?

I höjd med Dingtuna så börjar "BUSTER" dunka och slå rätt så kraftigt ett tag, så jag trodde att det var ett hjullager eller liknande. Efter en stund försvann oljudet plötsligt, och vi kunde fortsätta vår färd hem.
Då vi kom hem så beundrade jag diagonalreserven, men fick då till min förvåning se att hela slitbanan hade släppt och var putsväck!!

Jag försåg "BUSTER" med "Mustangdäck" från Ubbe K runt om, och ett år senare så såldes "BUSTER" för 6900 spänn till förmån för en Automat-bay på försvarets överskott i Solna, men det, som man brukar säga , är en helt annan historia!!

Här några avslutningsbilder på "BUSTER" och sista natten med gänget, för dagen efter så skulle han levereras till nya ägaren!!

http://i55.tinypic.com/whdx21.jpg
http://i56.tinypic.com/2dhe7wk.jpg

48

vet du om bussen är skrotad eller exporterad numera? rolig historia iallafall!  ICQ/ab

49

Jag har gammal info om att den skrotades 1986, men det skulle ju vara extra roligt om den står i en skog i Sverige ICQ/ad .
Regnumret CBO 590 är inte en VW numera.
Chassinumret var i alla fall  217098543, å originalmotornumret B714412

50

KdF Kundendienst-Berater skrev:

å originalmotornumret B714412

Var det inte utbytesmotor från en Bay?