Min VW-buss har fått vila väl länge nu. I somras bestämde jag mig för att ta tag i ett begränsat projekt, för att åtminstone komma igång igen. En tröskel tänkte jag byta, lagom stort och avgränsat tänkte jag. I december körde jag igång vinkelslipen. Det begränsade projektet har naturligtvis vuxit, och omfattar nu den nedre regionen av i princip hela den vänstra sidan. Allt hänger ju ihop, och det är svårt med väldigt tydligt avgränsade reparationer. Men - det är kul! Tillbringar mycket tid i garaget, det är som terapi!
Det jag nu funderar på är om någon kan ge mig råd. Jag har öppnat upp golvet där det var rostigt, och frilagt ändarna av de tvärgående profilerna under golvplåten. Då jag testar att placera tröskeln utmed ändarna av profilerna (i bilens längdriktning), uppstår en märklig glipa/spalt upptill. Tröskeln som jag har (från VW Up North) består av tre delar, en inre tröskel, en förstärkningsplåt (den svarta som skymtar på bilderna & som senare skall punktas ihop med den yttre plåten), och en yttre tröskel. Det är då jag klämmer ihop de tre delarna undertill som glipan uppstår upptill. Det känns inte som att det ska vara en spalt där!?! Det är mellan den inre och yttre plåten som spalten uppstår. Om jag trycker in den yttre plåten så att den ligger mot den inre så hamnar den yttre tröskeln för långt in i förhållande till låsmekanismen (i dörrarna), och dessutom ser hela tröskeln ut att luta inåt i överkant då.
Är det någon som vet vad det kan bero på? Kanske är det bara att acceptera glipan och svetsa tröskeldelarna mot golvplåten då det är dags? Men det känns som om det är något som inte stämmer. Någon som har koll på detta?
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- (ångrar försäljningen idag)
- Har sedan drygt 30 år en VW-buss från 1967