1

Hej,

Jag hoppas att jag kan få lite tips här vad gäller 12V konverteringen av min bubbla -56.
Jag har läst igenom många trådar som har varit till stor hjälp. Det kvarstår dock några frågor.

Automatchoke
Mina förgasare, Solex 28 pict, har den mindre diametern på automatchoke, dvs 38 mm istället för 42 mm. Jag hittar ingen 12V ersättning.
Ett förslag är att jag ska sätter dit en 12v till 6V spänningsregulator.
Någon som har tips på spänningsregulator eller en alternativ lösning?

Torkarmotor
Det går att köpa 12V ankare till torkarmotorer, men eftersom min bil är en 56a så säljs det inga ankare. Bilen har under årens lopp modifierats så jag vet inte vad för torkarmotor jag har monterad. Kan någon hjälpa mig att identifiera vad för torkarmotor jag har?
Om det är som jag tror att torkarmotorn är från -56, har ni tips på hur jag kan konvertera den?
Är det enklast (igen) med en spänningsregulator?
Räcker 3A i så fall?

/Lars

Post's attachments

Screenshot 2026-02-10 081046.png, 453.11 kb, 659 x 456
Screenshot 2026-02-10 081046.png 453.11 kb, 3 downloads since 2026-02-10 

Typ 1 1956
Göteborg

2

det finns spännings regulator på temu koster inte mycket
det smidigt o enkelt

3

Hej,
Jag hade en 6V chokefjäder på min 69:a i två säsonger utan problem.
Bytte till 12V bara för att jag kunde.
Choktiden blir väl kortare, men det var inget jag märkte.

/Micke W

Från: Tranås Småland

4

Äldre Saab har 12V torkarmotorer och även äldre Volvos bakrutetorkare är samma fast 12V (läs 945 och tidigare).
Saab 12V ankare till Vänster, den har fler varv med tunnare trådar, men det är bara ett flytta över ankaret till 6V huset.

Man kan också mäta hur myckt ström torkarna drar vid 6V, till exempel drar den 4A vid 6V så kan du koppla en 20W lampa i serie med motorn.
Skaffar du en spänningsomvandlare så behöver den tåla 20W om motorn drar 4A vid 6V, så det är bra att kolla vad den drar.

Vad det gäller Automatchoken, så mät resistansen, och köp ett motstånd med samma resistans så halveras spänninget.
Dock bör man räkna ut vilken effekt motståndet skall tåla.
Göres lätt här.
https://www.digikey.se/sv/resources/con … lator-ohms

Post's attachments

009.JPG, 226.82 kb, 1001 x 768
009.JPG 226.82 kb, file has never been downloaded. 

"ljushuvud"