1

Ventillyftarna på 30hk motorerna imponerar inte och eftersom jag har ett projekt liggande som förhoppningsvis skall lämna rejält mera effekt, om den blir klar någon gång, har jag tänkt byta yr ventillyftarna till en annan modell.
Är det någon som vet vilken diameter Porsche 356/912 motorernas lyftare har? (Avser den del som kommer i blocket)

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2026-02-02 22:45:14)

Kjell T skrev:

Ventillyftarna på 30hk motorerna imponerar inte och eftersom jag har ett projekt liggande som förhoppningsvis skall lämna rejält mera effekt, om den blir klar någon gång, har jag tänkt byta yr ventillyftarna till en annan modell.
Är det någon som vet vilken diameter Porsche 356/912 motorernas lyftare har? (Avser den del som kommer i blocket)

Den frågan tror jag att Bengt H har skrivit om på sin projekt tråd 10 hk till
Det lilla jag vet om 25/30 hk är lyftarna är vinklade mot kamaxelen
Jag vet inte om du har Fb där finns ett gäng som kör på Bonneville med sådana motorer  Det har varit massor av bilder och tips Tydligen skall ett block från 1952 vara det som är starkaste för effekt utsvävningar
Länk https://www.facebook.com/groups/36hpvw.challenge

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för tipsen!
Jag är inte på Facebook. Har undvikit och är ”rädd” att ”fastna” där.
Någon värsting racer är inte aktuell, ska vara körbar på vägar och gator.
Nu ändrades planerna lite när jag hittade två Solex 40 PII liggande som jag haft flera decennier men glömt.

4

Kjell T skrev:

Tack för tipsen!
Jag är inte på Facebook. Har undvikit och är ”rädd” att ”fastna” där.
Någon värsting racer är inte aktuell, ska vara körbar på vägar och gator.
Nu ändrades planerna lite när jag hittade två Solex 40 PII liggande som jag haft flera decennier men glömt.

Kolla vad bengt H gjorde Det var satans mycket jobb för 10 hk
Efter som 30 hk är en luft pump med låg komp kan man starta där Men vevaxel är lite känsliga Även det tar bengt upp

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av Kjell T (2026-02-03 20:39:23)

Det är bäst att jag "glömmer" att ändra till andra ventillyftare, blir allt för mycket jobb.
Vevaxeln kommer att vara Porsche med 74mm slag. Den var skadad på en vevtapp och har blivit avspänningsglödgad. Nu är det tänkt att den slipas till VW diameter och VW stakar används (lär bli trångt har jag förstått), efter slipning blir det balansering och därefter nitrerhärdning.

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2026-02-04 20:37:06)

Kjell T skrev:

Det är bäst att jag "glömmer" att ändra till andra ventillyftare, blir allt för mycket jobb.
Vevaxeln kommer att vara Porsche med 74mm slag. Den var skadad på en vevtapp och har blivit avspänningsglödgad. Nu är det tänkt att den slipas till VW diameter och VW stakar används (lär bli trångt har jag förstått), efter slipning blir det balansering och därefter nitrerhärdning.

Jag skulle börja leta efter vippor med annan utväxling så händer det saker
Komp och flöde i topplocket är det som ger mest effekt
Ta en sådan sak som att höja kompet med 1kg statiskt  ger lätt 5 hk men är inte kanalen tillräckligt stor så blir det som suga i ett sugrör  minns jag inte fel så är std 25 mm utvändigt och en 30 mm ventil har cirka 26 mm vid ventilsätet  Nästa sak är kolla hur stor  halsringen  är i förgasaren där ligger den stora begränsningen 
man får leta efter det minsta diametern i kedjan från topp till förgasare när man jagar Hk
Ibland är det lättare än man tror  om man undersöker hela den kedjan   
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke