1

Backspärren på min 1200 -62 verkar ha försvunnit ICQ/ac  Sitter problemet där växelspaken är fäst i tunneln eller inuti växellådan?

Gubbjävel; dvs originalfantast

2

Backspärren sitter under växelspaken, och består av en sån här plåt: https://vwcustomspeed.com/produkt/Platt … t1-71t2-79 , en fjäder och en kant på växelspaken! Ta loss växelspaken och kolla vad som är trasigt, men jag skulle säga att om spaken fjädrar när du trycker den nedåt så är det plåten som brustit (eller saknas om det aldrig funkat), fjädrar den inte behöver Du en ny fjäder!

Lycka till!

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

3

Om bustningar  till växelreglaget och motor fäste är dåliga brukar det vara jobbigt att få in växlar
Då får man börja med lyfta baksätet och kolla under luckan  sen kolla med ett spett att motorn inte rörsig mycket
Om bilen är hårt sänkt brukar bakre fästena ge upp

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Hella skrev:

Backspärren sitter under växelspaken, och består av en sån här plåt: https://vwcustomspeed.com/produkt/Platt … t1-71t2-79 , en fjäder och en kant på växelspaken! Ta loss växelspaken och kolla vad som är trasigt, men jag skulle säga att om spaken fjädrar när du trycker den nedåt så är det plåten som brustit (eller saknas om det aldrig funkat), fjädrar den inte behöver Du en ny fjäder!

Lycka till!

Ok, börjar med att kolla upp det där när bilen ska fram igen till våren. Jag upptäckte det precis när den ställdes bort för vintern i höstas. Återkommer  ICQ/bs

Gubbjävel; dvs originalfantast

5

Våren i Bredbyn, det blir allt en lång cliffhanger...  ICQ/ad

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

6

vwato skrev:

Våren i Bredbyn, det blir allt en lång cliffhanger...  ICQ/ad

Den vintern 1982 var väldigt lång där
Skämt o sidor 
Försök att kolla upp för så svårt är det inte lossa växelspaken Det är två skruvar (13mm skalle)
Mellan växelspaken och handbroms spaken sitter på undersidan en hållare för växelröret som går från spak och lådan
Om det är lite glapp där försvinner backspärren
Mitt tips är att lossa spaken sen pilla ner handen känn om röret är löst i sidled
Om det är mycket så får man byta lite saker som lite jobbiga att komma åt

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke