1

Hej,
Jag har en motor i min bil som inte är uppstartad på mer än 30 år. Den har lite ytrost men går runt när jag vrider på veven.
Är en 1200 som sitter i en 56a.

Tanken är att jag ska bygga om den till 12V. Jag har alla delar, men eftersom det kräver lite jobb vill jag ju egentligen vara säker att motorn fungerar innen jag lägger mer tid på den.

För att starta den som den står nu kräver också lite jobb. Den har inget batteri och det hänger lite lösa sladdar i motoritrymmet.

Fråga: Hade ni köpt ett nytt batteri och teststartat som den står eller byggt om direkt eftersom motorerna "brukar" gå att starta?

2

Att byta olja innan du startar den är inte så dumt.

3

Om det var min bil hade jag bytt olja , komptestat och utvärderat resultatet , innan man lägger ut pengarna .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

4

kisavw skrev:

Om det var min bil hade jag bytt olja , komptestat och utvärderat resultatet , innan man lägger ut pengarna .

Kompprovet blir nog rättvisare efter varmkörning.

5

Efter så många år, är det viss risk att oljefilmen tryckts ihop. Snällt att först köra upp oljetryck utan tändstift.

6

Tack för alla tips.
Låter som rekommendationen är att köpa ett nytt 6V batteri för att se om motorn går igång först innan 12V modifiering.

7

Kör 6v startern på 12v, Det går bra  men kör inte för länge på starten.
Mvh Ove