1

Vad har en bubbla 1960-1970 för castervinkel på framvagnen?
Någon om vet om en Formel vee har samma castervinkel eller har dom mera positiv vinkel?

Grejar med ett amatörbygge som har folkaframvagn och funderar lite på vad man skall lägga sig på.
Bilen kommer inte att stukas något utan bli lika låg runt om.

2

Hej
Det beror lite på om du ska köra fort rakt fram eller du ska kunna svänga fort.
Berätta vilka egenskaper du vill uppnå?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Framvagn   finns det två olika 1950? till 1965  Sen kom en med kulleder 1966 och fram åt till man slutade 2006 ( bredare mellan rören och stabilare sen är kör egenskapena bättre och man kan ställa camber och caster
Skall bilen vara stabil i medel höga farter så är 5 grader  Vi som kör rakt fram  har mellan 8-10 grader
Men en bil som man skall svänga med bör man överväga caster vinkeln för den gör att styr responsen blir långsammare med mer caster
Hur är det med ackerman vinkelen Även  den förändras med mer caster

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Mogge skrev:

Hej
Det beror lite på om du ska köra fort rakt fram eller du ska kunna svänga fort.
Berätta vilka egenskaper du vill uppnå?

Få en bil som går bra på gatan i normala hastigheter.
Kommer köra med ca 50hk.
Utan vill bara veta ett värde för att kunna mäta in framvagnen när jag skall bygga ramen.

5

PPRMicke skrev:

Framvagn   finns det två olika 1950? till 1965  Sen kom en med kulleder 1966 och fram åt till man slutade 2006 ( bredare mellan rören och stabilare sen är kör egenskapena bättre och man kan ställa camber och caster
Skall bilen vara stabil i medel höga farter så är 5 grader  Vi som kör rakt fram  har mellan 8-10 grader
Men en bil som man skall svänga med bör man överväga caster vinkeln för den gör att styr responsen blir långsammare med mer caster

Jag har båda framvagnarna på lager men det låter på dig om jag skall satsa på den nyare med skivbroms.
Tanken är att åka normalt på gatan med en motor på ca 50hk.
Så det blir inget superbygge. Men behöver veta vad jag skall luta framvagnen när jag bygger ramen.

När man bygger hotrods så brukar man lägga sig på 7 grader när man kör stel axel.
Men var osäker på hur mycket det är original på en bubbla och om det skulle vara bättre eller sämre om man ändrade det något för vanligt gatkörande.

6

Rosten1000 skrev:
PPRMicke skrev:

Jag har båda framvagnarna på lager men det låter på dig om jag skall satsa på den nyare med skivbroms.
Tanken är att åka normalt på gatan med en motor på ca 50hk.
Så det blir inget superbygge. Men behöver veta vad jag skall luta framvagnen när jag bygger ramen.

När man bygger hotrods så brukar man lägga sig på 7 grader när man kör stel axel.
Men var osäker på hur mycket det är original på en bubbla och om det skulle vara bättre eller sämre om man ändrade det något för vanligt gatkörande.

Om du väljer den nyare framvagnen och kollar lite noggrannare så se du att övre infästnings punkten på spindelen går att justera Caster och camber  ( man kan testa om den justeringen räcker
Hur har du tänkt dig att lösa Akerman och hur hjulen styr lika mycket på hjulen
Det är massa konstiga saker på en Vw framvagn 
De med hotrod och styr geometri är som ett skämt  ( håller på med en 32 där har man varit o ändrat en massa för bilen skall vara bra att köra på en rak väg

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke