1

Använder du mest mobiltelefon (smartphone), tablet (surfplatta), laptop eller stationär dator?

Jag är bara nyfiken i största allmänhet nu när mobilen nästan börjar bli en farsot i umgängeskretsar där det är mer vanligt att folk sitter och glor in i sina mobiler istället för att umgås med sina vänner.

Nu har ju Post- och telestyrelsen ställt till med ett litet helvete för oss sista dagarna i november 2025 i samband med att 2G GSM och 3G UMTS näten ska stängas ner och kravet är att larmnummret 112 ska kopplas upp via 4G/5G och inget annat.För ett par år sedan gick bl a Australien samma problem och då fick miljontals mobiltelefoner skrotas från den egma dagen till den andra.  ICQ/aq

Mer INFO:

Telefoner som inte kan ringa nödsamtal via 4G/5G måste blockeras efter PTS-beslut
https://www.sweclockers.com/nyhet/42054 … -och-tele2

Själva leter vi efter några fräscha surfplattor av märket SAMSUNG GALAXY S-serie eller A-serie.

http://www.karl-webmaster-johansson.top … kopes.html

GOD JUL!

2

Roligt med respons på ett inlägg man gör.  ICQ/bs

Jag ska fördjupa mig i vad problemet blev för egen del vad beträffar att 2G/3G näten kommer att släckas definitivt för alla operatörer, eller snarare nätägare, 2 februari 2026. UTOM Telia som kommer att fortsätta fram till utgången av 2027.
För egen del bestod problemet av att jag får ner alla inloggninskoder från mina banker via SMS. Och alla dessa SIM-kort sitter i olika gamla 2G-mobiler. Nu har jag flyttat över SIM-korten till surfplattor som har stöd för 2G/3G/4G men operatören, i mitt fall Comviq, har stängt av SMS-utskicken eftersom telefonerna enl deras servrar och mjukvara är gamla 2G telefoner. HOPPLÖST!!  ICQ/ac

Ämnet jag fått frågor om - användarnamnet BILAR.TOP. Ja, jag har haft planer på att starta ett par bilsajter med gamla klassiska bilar - www.BILAR.TOP (svensk) och www.CLASSICCARS.TOP (engelsk). Domänerna är registrerade men nämnvärt längre har jag inte kommit.
Självklart kommer VW att ingå som en av de mest klassiska bilmärken. Vem har inte ägt allt ifrån gamla VW 1100, 1200 och 1300 till Golfar i mängder? Mest charmig var väl 1100.  Mest funktionell var Golfarna som funkar än idag som dagliga bruksbilar.

Trist att gammelbilarna har stigit så pass mycket som de gjort.  ICQ/ag

3

Det är kanske dags att skaffa lite nyare telefon?

T2b taigagrön ´77

4 Senaste redigerad av bilar.top (2025-12-07 09:23:49)

Grubban skrev:

Det är kanske dags att skaffa lite nyare telefon?

Jag hade naturligtvis blivit "lite" förvarnad genom vänner i Australien som gått igenom allt vad vi går igenom just nu. Men jag trodde aldrig att det skulle bli lika allvarligt som det blev, eller snarare kommer att bli efter 2 februari 2026.

Jo, jag köpte en ny XIAOMI REDMI NOTE 13 5G första dagarna av Black Week från CDON men jag har ännu ej fått fullt klart varken från CDON eller från min operatör Comviq om den kommer att bli godkänd eller ej!?? Dvs om den ska gå i retur till CDON eller ej???

Men ett eget svar på min fråga så är nog fördelningen av mitt eget bruk av smartphone, surfplatta, laptop och stationär dator som följer:

smartphone 2%
surfplatta 25%
laptop 45%
stationär dator 28%

Stationära datorn används i princip enbart till redigering av 4K video som jag själv filmar då jag har flera 28" skärmar till den. Nackdelen med stationära datorn är att den nästan förbrukar lika mycket energi som värmepumpen som värmer upp hela fastigheten.

Idag finns det annars laptops, bl a Microsoft laptops - med 18" skärmar, som nästan är lika kraftfulla som bra stationära datorer men då kostar dom över 50K kronor.

Surfplattor med stora skärmar dvs uppåt 30" finns dom också, men då krävs det ett stort och bra bankkonto. Nyheten vad beträffar surfplattor är att fler fler har utbytbara batterier.

Smartphones kommer alltid att vara förloraren. Undrar hur länge den kommer att överleva? Som telefon - JA! Men alla annan strömförbrukning, mjukvara och appar som finns i dom har jag ärligt talat aldrig riktigt förstått!??

Visst, det digitaliserade samhället köper jag. Men på bekostnad av vad?  ICQ/be