26

Marantz skrev:

Sen bara ett snyggt fog light kit i fronten så är den komplett.

Nja, det lutar nog mer åt en Shelbyfront i glasfiber och jag tror det blir ett scoop i alla fall.

Men nu får man ta och beställa fjädrings- och styrningskomponenter och troligtvis blir det röda Koni runt om.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

27

Ibland undrar man vad man håller på med. Skulle dra om chokewiren så att den går "rätt" väg genom ett nytt hål i brandväggen, insåg inte riktigt vilken akrobatik det krävdes för att fixa till det, men det gick.

Tog en provtur och kunde rita en 11, och konstaterade att jag har en diffad bakaxel, glatt överraskad.

Sen sist så har jag börjat "tillverka" en radiofront utifrån en ritning, nåja lite jobb kvar och lite karvande. Kanske hittar jag en front en vacker dag.

http://www.forumbilder.se/I5DFL/img-2148.JPG

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

28

Ibland gör man bara något litet. Istället kromribbor som originalet har, blev grillen helsvart istället.

http://www.forumbilder.se/I5M5Q/img-2167.JPG

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

29

Har inte blivit så mycket gjort, men i helgen satte jag på en halvtums bakelitspacer för att värmeisolera förgasaren. Funkade bra. Gjorde det på bubblan för en massa år sedan och det har funkat bra.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

30

Idag bar det av till Autotec i Västerås. Inget mer gasserstuk på Mustangen. Det blir en sänkning fram och bak, hårdare fjädrar och bladfjädrar, riktiga stötdämpare och väck med servostyrningen. Detta toppar vi med en Shelbysänkning. Ska bli spännande att se resultatet. Själv får jag snickra och måla på huset.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

31

Då är det gjort! Autotec har gjort ett bra jobb medans jag målar. 1 tums sänkta spiralfjädrar i fram, 4 1/2 blad mid eye i bak, 1 tums krängningshämmare i fram, styrstag nya, KYB Gas adjust på plats, Shelbysänkningen fixad och på toppen en framvagnsinställning. Passade också på med ett byte av alla styrleder och plockade ur servostyrningen.

Vilken skillnad! Bilen är vågrät och inte toksänkt. Fjädringen är styv, men inte för hård, mer följsam, responsiv och förutsägbar. Inga skutt i sidled, inga skumma ljud. Tog den på en riktigt kul test på kurviga vägar runt Uppsala och den är helt plötsligt riktigt kul att åka fort med. Trorjag skulle matcha min C-klass på en bana. Och komforten är inte försakad. Tog t o m en en tur på en liten grusväg. Där hoppade en navkåpa till Magnumfälgen av. Har  letat men den går ej att hitta. Får köpa en ny

Det som är kvar nu är kvar att fixa är bakre krängningshämmaren som ska inhandlas och Monte Carlo-staget som ligger i gsraget. Behöver bara två passande bultar med mutter.

Så det är definitivt värt att göra! Skulle inte vilja gå tillbaka. Jättenöjd och blev precis som jag tänkt.


http://www.forumbilder.se/I60TH/img-2188.JPG

http://www.forumbilder.se/I60TH/img-2189.JPG

http://www.forumbilder.se/I60TH/img-2190.JPG

http://www.forumbilder.se/I60TH/img-2191.JPG

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

32 Senaste redigerad av Karmann67 (2019-09-05 19:43:58)

Monte-Carlo stag på plats! Bilen beter sig fantastastiskt! Lite dekalpimp också näst i tur är att lacka luftrenare i silver. Byte av PCV för den gamla satt nästan löst och inte tätt i ventilkåpan.

https://i.postimg.cc/kRMZ6GPM/IMG-2210.jpg

Sedan gör sig bilen bra i stadsmiljöer också.

https://i.postimg.cc/k6vzg8Zh/IMG-2201.jpg

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

33

ICQ/ay

"ljushuvud"

34

Snygg!   ICQ/ay

Bubbla -62

35

Verkar som forumbilder upphört och blivit bildtagg och alla bildlänkar upphört att fungera.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

36 Senaste redigerad av Karmann67 (2019-09-05 19:55:07)

Liten uppdatering. Bildtagg som verkar ersatt forumbilder verkar inte funka.


Nåja, lackade ventilkåporna i silver lagt på syragrund eftersom de var kromade. Nu gäller bara att hitta schyssta dekaler att klistra på.

https://i.postimg.cc/JtKSwNjs/IMG-2217.jpg

Och när jag bytte från original reservhjul så måste en ny bricka och fäste köpas för att kunna fästa det.

https://i.postimg.cc/LhmG0Cgd/IMG-2242.jpg


Sen fick originalratten en liten renovering och fix av alla sprickor och lite ny färg.
https://i.postimg.cc/hfj6KX0p/IMG-2245.jpg

Tog tillfället att byta gamla bränsleslangar i motorutrymmet och det var nog tur, de hade passerat sitt sämst-efter-datum.

Så det blir väl åka fram till oktober, sen drar vi täcket över bilen.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

37

Storfyndade i helgen på Västeråsmarknaden, en totalt omöjlig-att-hitta radiofront för Blaupunktradio till Mustang 65-66. Så nu ska det väl gå att hitta rätta rattarna. Testade hur det ser ut med en Essen från 64-65 och som sagt Mercedesrattarna ska inte användas i Mustangen.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/8asxma9un1hf2p7bn6wq5zpk

Väntar in våren så jag kan börja jobba med den.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

38

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

39

Då har det hänt lite med Mustangen sedan sist. Det blev svarta plåtfälgar och huv med Shelbyscoop. Det kommer en Shelbyfront till vintern också, tror det blir bra. Jag går All-in på old school racestuk.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/70uqkxhlq0g6el9erw2rv7xq

Under sommaren har jag kompletterat med ett nytt Edelbrockinsug som blir monterat i vinter. Troligtvis blir det också "headers" som på K-bilarna. Målet är 306 hk, varken mer eller mindre. Cobra ventilkåpor hittade jag också, de ska bara göras iordning. 4 vxl Toploader ska in istället för automat, så jag har börjat leta. Är det någon som har en eller vet någon som vill bli av med en, tipsa gärna.

Och nu när cabben fått en betydligt rappare 1776 snurra, så kan jag påbörja ett sidoprojekt, en 289 med två fyrportare, byggd som på 60-talet. Nu ska jag bara hitta en 289:a som blir stommen till det bygget, insuget och förgasare har jag redan.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/elliycmeefutgg4zo2kqxu

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

40

En släng av Covid satte lite käppar hjulet under hösten. Det har mest blivit småjobb under vintern, satt dit en NOS fläktkåpa, påbörjat inpassning av Shelbyfront, och byte av instrumentpanel. Mycket plock med att förbereda för byte av gummilister till alla fönster, riktigt kladdigt. Men det blir nog bra när det är klart. Byte av bakskärmar ligger också på att-göralistan.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/ymqa94fx7pkvnvoq6e487hvk

Sen letar jag förtvivlat efter en Toploader 4-vxl, eller BW T10, men det verkar som det blir att köpa från USA. Skulle också behöva en 9-tums bakaxel.

Det ligger också nya borrade skivor och 2.5 tums "Shelbytrummor" och väntar på montering.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/8clw3rq1t8dqoc3a7ehe1b76

https://www.bildtagg.se/file/thumb/l3qqt569ljkugh7ff2zjvkb

När det är klart kan man sätta dit det nya Edelbrockinsuget och nylackade Cobra ventilkåpor.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/51a9jjedi4f0gleuw3203i


Ska försöka uppdatera lite oftare

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

41

Uppdaterade skivor, lager och belägg. Skulle byta stötdämpartorn  och de sitter med vagnsbult och med dåliga gängor, så det byts ut. Dags att börja justera Shelbyfronten

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

42 Senaste redigerad av Karmann67 (2025-11-21 20:45:19)

Hoppsan! Här var det länge sedan jag gjorde någon notering!

Låt se, på sju år har det varit motgångar och framgångar. Det har varit rostlagning, byte av bakaxel och i med ny diffklump med en mycket bättre utväxling. Massivt gjutjärn och den väger 77 kilo. Från början satt det en axel från en 67-70 bil och den var en tum bredare på varje sida, och det går inte.

https://i.imgur.com/JSyDmyz.jpeg

https://i.imgur.com/lW3ng3F.jpeg


Bilen har gått igenom olika transformation under åren från kapselbil till lite mer räserstuk.

https://i.imgur.com/cp7yT4m.jpeg

https://i.imgur.com/cGXmiGv.jpeg

https://i.imgur.com/ZMZzAGY.jpeg

https://i.imgur.com/Pqg6DA8.jpeg

https://i.imgur.com/Th7GLNA.jpeg

https://i.imgur.com/XuRet8R.jpeg

Inredningen har färdigställts och fått lite bättre tretums midjebälten. Bälten till skuldrorna får tas hem från USA i vinter. Sen fick det blien svart tutknapp också.

https://i.imgur.com/GfstINu.jpeg

Sen kommer varvräknaren på plats under vintern.

https://i.imgur.com/7k3iqWg.jpeg

Har gjort stora förändringar vad gäller chassit. Allt i framvagnen är nytt, det mesta rullagrat och det sitter Koni på alla fyra hjulen. Så chassit funkar på mycket väl på bana. Hård men inte obekväm. Neutrala vägegenskaper som känns bra. På svensksålda bilar satt det fyrkolvsok som standard och de nyper bra och bilen styr inte åt något håll, utan bromsar snällt när stampar på pedalen. Dottern fick faktiskt ha den som övningsbil när hon tog körkort. Hennes reaktion när jag kom hem med en Volvo S80 och hon skulle köra den var, ”Pappa, den här bilen är inte lika rolig att köra.

https://i.imgur.com/LOiD57g.jpeg

https://i.imgur.com/XCPWXoq.jpeg

Motorn har fått nytt aluminiuminsug istället för gjutjärnsinsuget, en besparing på runt 15 kilo. Har portat topparna på avgassidan och satt dit Hipogrenrör och nytt avgasssystem, som blev lite väl tyst men det åtgärdar vi under vinterhalvåret. Men nu andas bilen riktigt bra.

https://i.imgur.com/l5J45mb.jpeg

https://i.imgur.com/hELmBM9.jpeg

https://i.imgur.com/3NqS96Q.jpeg

Och nästa grej under huven blir en dubbelförgasarinstallation om jag hitter en till Edelbrock 500. I annat fall får jag renovera Carterförgasarna.

https://i.imgur.com/9jjWLj3.jpeg

https://i.imgur.com/c5YucjT.jpeg

Sen har det tagit några år att hitta gamla American Racingfälgar. Det har varit en prövotid och långa resor. Hade en uppsättning 6x15, men de hade krävt skärmbreddare, de hade helt fel backspace.

https://i.imgur.com/LpSnW9M.jpeg

Men nu sitter det 7x14 bak och 6x14 fram. Falkendäcken som jag använder, har riktigt bra grepp men skriker lite när man står på i kurvor. Kommer nog att köra med 17” fälgar och R-däck på trackdays. Så nu är utseendet klart.

https://i.imgur.com/lIJdexD.jpeg

Så nu i vinter ska min kabriolet få största tilldelningen av tid, men Mustangen ska ändå få lite omsorg och tid för,

- lackering av tak i någon gråmetallic färg
- montering av insug och förgasare 2x4v
- montering av varvräknare
- montering av bälten över skuldrorna
- justerbara casterstag
- byta gummilist till vindrutan
- enkelt eller dubbelt avgassystem som låter lite mer, bara aningen mer.

På shoppinglistan står en Borg Warner T10, Toploader eller T5, så jag kan få växla lite.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

43

I like!

44

Schysst Musse!

45

Imponerande uppdatering, riktigt kul när folk vågar utveckla och använda grejorna, istället för att bilarna bara blir paranta panelhöns..  ICQ/ay

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.