1 Senaste redigerad av EskiL 109 (2025-11-04 23:11:12)

Hej
Behöver rådfråga om någon har stött på 30 mm avgasventiler på dubbelportstoppar? Skulle byta en ventil på en projektmotor (gammal utbytesmotor) då det var grop i toppen och har en ventil att byta med. Dock så är storleken fel då det är 30 mm som sitter i och det ska vara 32 mm. Dessutom är skaftet 9 mm på 30 mm ventilen och 8 på den nya lösa 32 mm. Frågade min vän ChatGPT och tanken slog mig innan också. Kan det vara industritoppar? Japp det var det!

Finns ventil att köpa på CSP men…

Hur mycket kan det skilja mellan effekt mellan 30 och 32 mm? Ska ha den original med ev ett par typ 3 förgasare.
Har ett par vanliga dp i risigt skick som behöver mer kärlek än dessa.

Post's attachments

IMG_8011.jpeg, 165.64 kb, 426 x 640
IMG_8011.jpeg 165.64 kb, 6 downloads since 2025-11-04 

IMG_8015.jpeg, 76.55 kb, 372 x 640
IMG_8015.jpeg 76.55 kb, 6 downloads since 2025-11-04 

IMG_8016.jpeg, 227.04 kb, 480 x 640
IMG_8016.jpeg 227.04 kb, 12 downloads since 2025-11-04 

IMG_8018.jpeg, 292.26 kb, 1206 x 1799
IMG_8018.jpeg 292.26 kb, 7 downloads since 2025-11-04 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

2

Jag har sett DP 1600 sitta i en pump en gång men den var inte märkt som industrimotor utan om jag minns rätt AS, 1600 industri heter normalt 126.

9 mm ventilskaft på avgas kom på de lite senare men vilken storlek är jag osäker på.

Inväntar svar från uppslagsverket P. här.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Är du 100% att det är 1600 skulle tro det är 1300cc toppar
Har du mätt hålet där cylinder sitter i toppen Det måttet är cirka 100 mm på 1600 1300 är hålet mindre
Sitter det ett styrstift( eller hål fördet) på insuget så är det 1300  ( 1300 35.5x30  med 9 mm skaft man kan inte läsa på gjut NR)
Ps om det är 1300 toppar så är det brist och inga ny tillverkade
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Svwerker skrev:

Jag har sett DP 1600 sitta i en pump en gång men den var inte märkt som industrimotor utan om jag minns rätt AS, 1600 industri heter normalt 126.

9 mm ventilskaft på avgas kom på de lite senare men vilken storlek är jag osäker på.

Inväntar svar från uppslagsverket P. här.  ICQ/ab

Toppar med prefixet 043 dök upp i mitten på 70-talet. Ungefär i samma period som Typ 1 och Typ 1 motorn i bussarna var på väg att fasas ut från den svenska marknaden. Produktionen av Typ 1 flyttades till Mexiko i slutet av 70-talet och så även stora delar av reservdelsproduktionen.
Avgasventiler som havererar var vanligt. Många gånger orsakat av bristande service. En kombination av låg oljenivå (leder till högre temperatur och mer skit i oljan), fel ventilspel och slitna styrningar. Lösningen på detta var enligt de tyska ingenjörerna att öka diametern på ventilskaftet. Toppar i det nya utförandet ersatte de tidigare reservdelarna samma sak med de fabriksrenoverade utbytesmotorerna.
043 toppar finns med flera olika ventilkombinationer. Tidiga med de vanligast förekommande 35,5x32, både med 8 och 9 mm avgasventiler. Senare med 33,1x30 alternativt 33,1x30,1. Avgasventilerna med 9 mm spindel.
Numret som är ingjutet i toppen är inte den färdiga produktens artikelnummer utan numret på den gjutna obearbetade delen.
Eftersom AI refererar till industrimotorer så får dessa vara med på ett hörn trots att de aldrig hade toppar med prefixet 043. Typ 1 baserade industrimotorer fanns som 1200 (122, 122/1 och 122/2), 1500 (124, 126) och 1600 124A, 126A). Samtliga med enkelportstoppar.
1200 kan vi lämna därhän med ett undantag nämligen prefixet 042. Många 1200 delar uppdaterades på de mexikanska bilarna som exporterades till Tyskland och de har reservdelsnummer som börjar på 042.
126 (1500) gjordes under en kort period 64–66 toppar med mindre ventiler 31,5x30 med 8 mm skaft.
Tidigare och senare 126 och 126A motorer har ”vanliga” 35,5x32 med 8 mm skaft. Som reservdel är den ursprungliga enkelportstoppen med 311 prefix ersatt av 038101353 med notisen att andra avgasventiler måste användas 043109612 (32 mm med 9 mm skaft).
Slutligen bör kanske även prefixet 040 avhandlas. Det användes i Brasilien där Volkswagen av någon anledning inte såg ett behov av att öka diametern på ventilskaften.

5

Scientia est potentia.

6

Scientia est potentia, sed sola sapientia est libertas..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

7 Senaste redigerad av EskiL 109 (2025-11-06 21:39:25)

Ja ni gubbar det där gällde för länge sedan innan Politiker sket i fakta och ChatGPt fanns…

Stort tack för svar å visst är det gött att nörda ner sig, speciellt nu när mörkret kommer krypande på. ICQ/ay

Frågan om det kunde vara en 1600 motor eller toppar. Nej motorn är 1600 (kontrollmätte cyl för att vara 100% säker) och topparna har inga stift till insugen. Att 043 är gjutnummer vet jag och de är inte märkta made in Mexico som ett par andra toppar jag har.

Tack för all inputs och som P. skriver så tillverkade VW toppar med mindre / 9 mm ventiler. Kan tänka mig att de skapade ihop delar/tömde lager till de sista motorerna.
Heinz! Vi har 4000 30/9 mm ventiler liggande. Vad gör vi med dem? Fritz: stoppa i dem i de där 043 topparna som saknar ventiler… Vi sätter dem i de 1600 motorerna vi ska bygga i Mars!

Tror ni att 30/9mm ventil stryper effekten mycket? Har alternativ på toppar på hyllan.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

8

EskiL 109 skrev:

Ja ni gubbar det där gällde för länge sedan innan Politiker sket i fakta och ChatGPt fanns…

Stort tack för svar å visst är det gött att nörda ner sig, speciellt nu när mörkret kommer krypande på. ICQ/ay

Frågan om det kunde vara en 1600 motor eller toppar. Nej motorn är 1600 (kontrollmätte cyl för att vara 100% säker) och topparna har inga stift till insugen. Att 043 är gjutnummer vet jag och de är inte märkta made in Mexico som ett par andra toppar jag har.

Tack för all inputs och som P. skriver så tillverkade VW toppar med mindre / 9 mm ventiler.

Tror ni att 30/9mm ventil stryper effekten mycket? Har alternativ på toppar på hyllan.

Stryper  nej  men man måste  vara noga med kanalen så avgaserna kommer ur
Om man gör det rätt kan man få mer hastighet på avgaserna med 30 mm  men det är bara 2mm
Så arian skiljer inte så mycket mellan 30-32
Två saker som man bör göra Nr 1 att planfräsa kontakt ytorna ( såg ut att cylindrana har varit lösa
Nr 2 kolla hur styrningan är i glapp
När man är igång att planfräsa toppana kan man ta 1 mm till så man får upp kompet lite till
Då brukar det bli väldigt bra gång i maskinen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Tack för bra tips Micke. Då har jag koll på hur jag ska tillväga. Dock måste jag börja jobba lite mer ”centralt” med att kolla upp axialspel. Saknar svänghjul men är beställt.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

10

EskiL 109 skrev:

Tack för bra tips Micke. Då har jag koll på hur jag ska tillväga. Dock måste jag börja jobba lite mer ”centralt” med att kolla upp axialspel. Saknar svänghjul men är beställt.

Det smartaste du kan göra är att dela på block halvorna Kolla alla lager och hur lyftar hålen är
Så himla mycket jobb är det inte
Sen börjar man alltid kolla axial spelet på arbets bänken med vev o svänghjulet ihop med lagret med bladmått
För om man försöker med kamen i blocket så kan man missa några hundringar i spel

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Jo jag vet att det är bäst att mäta utan kam. Jag har en bra indikatorklocka med ett fäste som jag byggt för detta och börjar mäta på svänghjulet så får vi se hur det ser ut där.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

12

Har haft/tagit isär flera "utbytes" 1600 DP motoer, med mindre ventiler.
Tror man satte sådana i transporter, när originalmotorn gett upp, för bättre vrid ?
Finns även 30/33mm... med 9mm styrning på avgas
Ofta har dessa toppar 043 nr
Har satt ihop någon, och kört med i min bil, stark och bra upp till 3500 Rpm ,-)