I kitet jag köpt så är det färdigsydda delar av juteväv samt nya gummiringar och breda gummiband.
Så här blev den färdiga stommen. Nästa steg är att renovera stoppningen och montera den nya klädseln.
Allt gott,
Jörgen
Stiligt

Hej igen...
Ryggstödet behövde lite ny stoppning. I kitet jag köpt så får man med "horsehair" som man svarvar till efter behov. Jag lade i hela ryggstycket. Även tunn skumgummi som man bygger upp konturer med ingår. Båda limmas med spraylim.
Sedan drar man över den färdigsydda klädseln. Man får vara försiktig då sätet är som smalast nedtill. Värmde hela klädseln för att få lite extra flex.
Man drar och jämkar tills sömmarna är där de ska vara. När man fått allt på plats så får man lägga in lite fyllning, typ vadd, där det behövs för att finjustera.
När man är nöjd så spänner och fäster man i spiklisten med nubb. Först sidorna, sedan framsidan och sist baksidan.
Sådärja, nu är det bara att göra samma sak en gång till...
Ha det fint därute,
Jörgen

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Skönt med stöd i livet ;-)
Bra jobbat...
Hej på er!
Har just fått lite bilder från lackeraren där han lagt epoxigrund. Sen följer spackel och finlir. Så kul att se karossen i en enhetlig kulör för första gången!
Ha en fin helg,
Jörgen
Hej, nu var det dags för sittdelen på sätena. Det är betydligt fler moment och svårare än ryggarna.
Börjar med "fjäderboxen" i metall. I mitt kit så fick jag fyra fjädrar att förstärka med, två korta och två något längre. De "skruvar" man på plats och fäster med hog-rings.
Själva dynan förstärkte jag med "horsehair" på baksidan så som jag gjort på ryggarna.
På ovansidan lade jag tunt skumgummi för att stärka upp profilen.
Markerade på dynan var vecket i sätet ligger. Det syns var det varit innan på gamla dynan.
Sedan "tråcklade" jag en stark lina så att det blev öglor på ovansidan av dynan (denna knöt jag sedan på undersidan när jag spänt den). Därefter så träddes en annan lina genom klädselns kanaler och genom öglorna. Denna lina ska spännas i sätesbasen sedan för att skapa en liten skålning.
På sidorna sitter det tyg som man tråcklar och fäster på dynan. Jag lade också textillim där.
Sätesbasen har blivit blästrad och lackad.
Här ser ni en av de sex metallflikarna som man ska vika över fjäderkorgen. Bygeln används för att spänna linan som skapar vecket i mitten på dynan.
I botten mellan fjäderbox och sätesbas lägger man juteväv.
Nu ska linan som skapar vecket i dynan spännas. Detta är det svåraste momenten och det finns säkert bättre sätt att göra det.
Ta tag i lämplig familjemedlem eller annan kompis för att lägga lite tryck på dynan. Sedan så försöker du spänna så mycket du kan och knyta.
Detta är lite av ett ödesmoment för att det finns inte en chans att göra om det. Knuten kommer du inte åt och kapar du linan så får du börja om från början i princip.
Blir aldrig riktigt nöjd...
240 2025-10-26 16:58:51 Senaste redigerad av V-Dub (2025-10-27 13:29:37)
Man får justera lite och fylla ut där det behövs. Till det använder jag polyestervadd. Sedan viker man runt kanten där en plastremsa är fastsydd på klädseln. Detta ska ge ett spänt och krispigt utseende.
Så var det klart!
Ha det fint,
Jörgen
"spännande" med linan, ofta är det ju en ståltråd i den djuphäftade delen..
intressant att se.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
"spännande" med linan, ofta är det ju en ståltråd i den djuphäftade delen..
intressant att se..
Det där låter intrssant, de Porsche-säten jag rivit i har samtliga haft snöre. Även instruktionen från Lakewell har det. Kan du visa på bild hur du menar?
//Jörgen
Fantastiskt jobb du gör.
Jag har ingen erfarenhet från porsche säten har iofs tidiga 911 0ch 928 liggande hmm... bara från recaro och mercedes säten som jag demonterat och modifierat och golf och caddy säten ..... säkert rätt här.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vad bra det blir, imponerande jobb och bra info.
Tack för alla positiva inlägg!
Nu är första sätet klart! Bara att gå på nästa...
Då var det dags att plocka fram sina nyrenoverade sätesgångjärn som jag visat tidigare. Tillsammans med annan hardware så är detta vad som är på passagerarsidan på en vänsterstyrd bil. På passagerarsidan så finns även möjlighet att fälla sätet från förarsidan, därav det långa röret.
Sedan skar jag ut för de fastsvetsade muttrarna i ryggstödet. Här får man vara försiktig, man vill inte svetsa muttrar i detta läget!
Sådärja, ett säte avklarat!
Ha det fint,
Jörgen
Helsicke vad snyggt det där blir !
redigt imponerad.
mkt snyggt!
it would burn off both of your ears . . . "
250 2025-11-13 14:37:26 Senaste redigerad av V-Dub (2025-11-13 14:55:11)
Hej igen!
Nästa uppdrag på listan var att klä om instrumentbrädan. Den består av fyra delar, en stomme i plåt, en profil i "kokosnötsfiber" (tror jag det är), en tunn skumgummi och vinylklädsel. Jag har strukit plåten med rostomvandlare därav det flammiga.
Här ser ni plåt och kokosnötsprofilen.
