726

Nåväl, "vi" (läs R.) har kommit fram till att vi humpar in en 1,8 liters motor som han har byggt i vinter av våra gemensamma delar vi har liggandes.
Den motorn ska vara i mycket gott skick, han får göra det medans jag ska resa ett par veckor med T5:an efter påskhelgen.
Jag ska upp till Bodø för sedan ta Helgelandskysten söderut mot Trondheim och sedan mot Oslo. Jag ska försöka fiska på utvalda platser. Den är ju campinginredd så jag "tar det lite på sparket", följer väder och vind... Vidare tillbaka över Örje mot Stockholm och sen får jag se hur resten av resan blir.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

727

Jag köpte en sån inspektionskamera till mobilen på Biltema för att inspektera bensintanken i bussen då tanken är huvudmisstänkt i fallet motorras al mas.

Lite trixigt att få ned sladden men vi fick se något slemmigt svart i botten, troligen blandad löv, skogsrester och rost.

I den alldeles nya bränslepumpen som var i efter första renoveringen innehöll rätt mycket svart spån som visade sig vara magnetiskt, dvs rost som färdats ut. Vi hade inget filter då, det kom senare tyvärr. Spånet kom dock inte vidare från pumpen så just det var inte huvudproblemet.

Så slagplanen nu är att få ut tanken och ersätta den med en ny från ClassicVW utan att ta ur motorn. Ebern åker ur då den alltid sitter i vägen för förgasare mm.

Här visar de stort sett hela operationen med att ta ur en tank från en liknande buss som min:
http://www.youtube.com/watch?v=7ZGIgGaSl1U&t=1325s

Post's attachments

2025-10-21 12.30.45.jpg, 116.11 kb, 473 x 357
2025-10-21 12.30.45.jpg 116.11 kb, 8 downloads since 2025-10-24 

2025-10-21 12.58.47.jpg, 223.49 kb, 577 x 1024
2025-10-21 12.58.47.jpg 223.49 kb, 9 downloads since 2025-10-24 

2025-10-21 13.00.02.jpg, 170.33 kb, 577 x 1024
2025-10-21 13.00.02.jpg 170.33 kb, 12 downloads since 2025-10-24 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

728

Mycke grejer där som inte skulle vara där =\

729

...ännu mer grejjer i tanken kunde identifieras efter att tanken nästan är ute och vi kom åt lufthålet uppe i bakkant.
Rester från ett billigt tanklock, det orangea föremålet intill tankgivaren.
Vi får dock inte ut tanken utan att sänka motorn litegrann. Det är nästa ingrepp om en vecka eller två.

Post's attachments

2025-10-29 15.24.03.jpg, 156.65 kb, 640 x 480
2025-10-29 15.24.03.jpg 156.65 kb, 10 downloads since 2025-10-30 

Resized_20251029_210008.jpg, 233.15 kb, 719 x 960
Resized_20251029_210008.jpg 233.15 kb, 6 downloads since 2025-10-30 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

730

Ny tank med tillbehör är skickad till Boden, själv kör jag till mor i Norge en sväng med T5:an. Nya vintersulor på i dag.
Stora och breda däck gjorde att bussen blev ytterligare 6-7 cm högre markfrigång, jag monterade ju höjningssats på den förut som höjde ca 7 cm.
Nu börjar det likna nåt, 235-65-16 blev snyggt tycker jag.

Post's attachments

2025-11-04 13.41.25.jpg, 196.08 kb, 1024 x 577
2025-11-04 13.41.25.jpg 196.08 kb, 8 downloads since 2025-11-04 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

731

När man upptäcker att jag har en kusin (fetter) i Norge som äger en av de äldste bubblorna, en 49:a ... plus en 52:a plus flera andra schyssta VW´sar
Plus högvis av delar förstås efter mer än 45 års samlande.

ICQ/bi

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

732

Bor han i Bodö?

T2b taigagrön ´77

733

Fränt, sån kusin vill jag också ha Default/smile

734

Inte Bodø nej, han är inte på nätet och sällan på träff osv. Han berättade att det är numret före Møllers bubbla som de hävdar är den äldsta i Norge.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss