1

Tja ny på sidan .har en fråga ang bromsar ! Har en bottenplatta från -68 med skivbroms fyrbult fram , går det att byta till trummor utan att byta huben eller måste jag byta hela hjulupphängningen typ , vill ha fem bult istället , hoppas jag inte svär i kyrkan nu men håller på med en Porsche 356 speedster.

2

cl67jo skrev:

Tja ny på sidan .har en fråga ang bromsar ! Har en bottenplatta från -68 med skivbroms fyrbult fram , går det att byta till trummor utan att byta huben eller måste jag byta hela hjulupphängningen typ , vill ha fem bult istället , hoppas jag inte svär i kyrkan nu men håller på med en Porsche 356 speedster.

Svar på din fråga Nej men
Det finns två olika spindlar  en med trumma andra med skivbroms
1500 hade skivor och 1300 har trummor som är fyra bult ( men
men om man vill ha stora Wide5  bultmönstret  funkar det också
Sen är det även  skillnad på spindelen 
Två olika spindlar  från 66 till 67  och 68 till 70 ( usa har det längre
Det som skiljer är att yttre lagret och styrled  är mindre på 66-67 sen blev det större lager och styrleden
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Lägg gärna upp en byggtråd på speedstern ICQ/ay  alltid intressant
Och välkommen hit : : ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Har trumbroms spindlar (oklart årtal) som du kan få. Finns i Gävle.

5 Senaste redigerad av cl67jo (2025-10-15 18:23:06)

Tack för infon , det blir snyggare och mer rätt med fem bult . Får se hur jag går vidare    Är tidigt i byggandet samlar mest info och material, hoppas att jag orkar hela vägen , spindlarna i Gävle är intressanta men bor i Trollhättan .tack ändå , claes

6

cl67jo skrev:

Tack för infon , det blir snyggare och mer rätt med fem bult . Får se hur jag går vidare    Är tidigt i byggandet samlar mest info och material, hoppas att jag orkar hela vägen , spindlarna i Gävle är intressanta men bor i Trollhättan .tack ändå , claes

Innan du tänker på byta  kolla vad SFRO eller TESTA  god känner sådan ändring ( Lars inge TESTA finns i Uddevalla )
Efter det är samma regler som Buggy  ( kaross byte )
Det är MÅNGA saker Man behöver ha koll på som ursprung bilen har för saker som motor o bromsar ( här är det många som missar)
Att man måste ha koll på det är för många saker som är ändrade kan det bli Amatör bygge  = lika med ny bils regler och allt som har med det att göra
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Beroende på budget så kanske något sånt här skulle vara ett alternativ?
Om du ska ha lite större motor så kan det vara trevligt med lite bättre nyp i bromsarna också.

https://www.csp-shop.com/shop/images/products/main/15994.jpg?_gl=1*3z7mvu*_up*MQ..*_ga*MTk0MDU0NzA1Ni4xNzYwNjAzMDIz*_ga_H2MYDZ8H8K*czE3NjA2MDMwMjMkbzEkZzEkdDE3NjA2MDMwNzkkajQkbDAkaDA.

https://www.csp-shop.com/en/wheels-brak … 5459c.html

EMPI har också 5x205 skivbromsbromskit, finns flera tillverkare på andra sidan Atlanten också.

Buy the ticket, take the ride... - HST

8

Löf skrev:

Beroende på budget så kanske något sånt här skulle vara ett alternativ?
Om du ska ha lite större motor så kan det vara trevligt med lite bättre nyp i bromsarna också.

https://www.csp-shop.com/shop/images/products/main/15994.jpg?_gl=1*3z7mvu*_up*MQ..*_ga*MTk0MDU0NzA1Ni4xNzYwNjAzMDIz*_ga_H2MYDZ8H8K*czE3NjA2MDMwMjMkbzEkZzEkdDE3NjA2MDMwNzkkajQkbDAkaDA.

https://www.csp-shop.com/en/wheels-brak … 5459c.html

EMPI har också 5x205 skivbromsbromskit, finns flera tillverkare på andra sidan Atlanten också.

Skit fräna saker men en reg besiktning av byggy ( eller någon annan kaross)
om man inte bygger amatör byggt fordon 
får man inte byta motor eller bromsar om man regar buggy som fordon med utbytt kaross
När man har gått igenom nålsögat med besiktning kan man börja byta saker
Dom som har tänkt igenom före bytet besiktar bubblan med annan motor och bromsar innan kaross bytet o kapningen av plattan
Det med regler är ingen barnlek
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke