1

Jag står som ägare till 2 splittbussar (1 11-fösters, 1 panel) som jag inte längre äger. Dom är exporterade utomlands och det va typ 5-6år sen och dom nya ägarna ville inte ha några papper så jag behöll dom. Tyvärr tog jag inte idbrickorna....men tror jag har regskyltarna.
Dom har "fallit" ur registret tror jag men jag står ju fortfarande som ägare....vad gör man bäst med dom???

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

2

sitter i samma sits med en norrman som aldrig skickade tillbaka notchpapperna. skriv ett brev och förklara så kan dom skrota ur dom manuellt. annars kan du alltid prova med nån bilskrotare av mindre nogräknad typ, dom kan fixa det å!  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

3

Jag tänkte mer på om man kunde använda dom.....? Finns ju bussar utan papper....

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

4

tja det e ju urkunds förfalskning om man följer lagen..  men jag e inte polis..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Finns nog folk som vill köpa och använda.......

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

6

jag skulle inte göra det utan chassieplåtarna.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

7

Hmmm... ponera att bilen dyker upp igen tillbaka till Sverige, det har hänt förut att bilar köps tillbaka... Då blir det nog inte kul... Varken för den du sålt pappren till, för dig, för den som köpt tillbaka bussen... Ush... vilken soppa isåfall...

Sen vet jag inte, chassiplåtar... vad jag förstår är det chassinumret som är instansat som de går på...

Tror du gör bäst i att göra som första förslaget, skrota dem.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8 Senaste redigerad av michaelth (2011-09-15 20:15:38)

kan bli tråkigt när man skall göra en ursprungs kontroll.. då kollas det ju noga så man inte fibblat in något.. dumt att åka dit..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Jag skulle nog inte heller använda dom då det rullar bussar med samma chassinr. Då dom har fallit ur registret måste det ju ändå göras en ursprungskontroll och regbesiktning, så då finns det ju ingen vits med att byta identitet.
Då är det ju samma sak att regga in sin egna buss som fallit ur, fast med rätt identitet. Och det är ju bättre. Har man inga gamla id handlingar, så går det ju alltid att beställa ett ursprungsbevis från Wolfsburg för ca 300:- Det ska räcka för att regga in en buss igen.

10

Okey, så då är det bäst att försöka skrota ut dom? Men vad händer om nu nån av bussarna kommer hem till sverige igen å dom ser att den e skrotad....då blir dom ju inte glada heller....

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

11

Om dom har fallit ur, så borde du ju inte stå som ägare. Prova att skicka regnr via SMS till 72503 då får du ju svar direkt om dom är kvar.

12

Är det inte så att de inte ska skrotas, utan det finns en ruta "export" som borde vara rätt att kryssa i? Sen är det ju så att ibland är ett telefonsamtal till berörd myndighet ibland bättre än spekulation från ett antal forum-medlemmar... ICQ/ad

Av nyfikenhet läste jag nedan;
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … av-fordon/

Och där verkar det ju som om det inte går att göra detta i efterhand om man inte har nåt intyg på att fordonet verkligen är exporterat...

Även skrota verkar knepigt om själva fordonet är "borta"...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … skrotning/

Jag tror faktiskt att transportstyrelsen är villiga att hjälpa till på nåt sätt om du förklarar situationen...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13

Bara å stansa nummren i ny bil ICQ/ab

"S"lowbugz 023

14

Demian skrev:

Jag skulle nog inte heller använda dom då det rullar bussar med samma chassinr. Då dom har fallit ur registret måste det ju ändå göras en ursprungskontroll och regbesiktning, så då finns det ju ingen vits med att byta identitet.
Då är det ju samma sak att regga in sin egna buss som fallit ur, fast med rätt identitet. Och det är ju bättre. Har man inga gamla id handlingar, så går det ju alltid att beställa ett ursprungsbevis från Wolfsburg för ca 300:- Det ska räcka för att regga in en buss igen.

Gäller det alla splitt-bussar eller bara barndoors? Det som behövs då är bara chassinumret? Kikar på en buss men den har ingen title och är från Spanien.... så nyfiken om det går. Ursäktar för OT men det är ju "minst fel" forumdel att posta OT-svar i (?) ICQ/ad

15

Behövs inte papper och dyl om man ska regga in bilen utomlands(danmark,holland)?

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

16

zepafan skrev:

Behövs inte papper och dyl om man ska regga in bilen utomlands(danmark,holland)?

menade tvärtom. Att importera en bil utan papper och regga den i Sverige. ICQ/ab