Kör väl en uppdatering här nu när det hänt lite under våren..
Jag har under flera år vart sugen på att byta stolarna i bussen, de Recaro stolar jag haft i alla år satt i den när jag köpte bussen och kommer ifrån nån gammal Opel om jag minns säljaren rätt
De stolar jag har velat ha är Porsche stolar då jag tycker dom är så jäkla snygga, dessvärre har alla stolar på annonser som jag sett under åren varit onödigt lång borta, bara vart en stol, sunkiga, eller om de vart bra pris så har dom blivit sålda innan jag hunnit svara på annonsen..
Men nu i vintras så dök det upp en annons på Boxervilles facebook med ett par stolar till salu, jag velade ett par minuter då de var en liten skada men sen efter att funderat så var de inte nåt å tveka på.
La handpenning då jag inte hade vägarna förbi säljaren på några veckor
Så ser dom ut, svarta el styrda skinnstolar ifrån en kraschad Porsche 996 årsmodell runt -02/-05 tror ja det var

Säljaren jag köpte dom av hade köpt dom från skroten, och skadan som gjorde att jag tvekade lite hade blivit vid bärgningen av Porschen då dom bara hade kastat in lösa delar i bilen som tyvärr skurit hål i förarsätet och gjort en lång reva

Undersidan av förarstolen

Och styrboxen på förarstolen
Kan ju få en el-analfabet som mig att gråta för mindre.
Blev ju inte lättare när jag sökte på nr som stod på boxen, en ny box kostade ca 15000:- om jag skulle behöva det

Googlade mig harmynt innan jag efter lång stund hittade nåt forum i USA där de stod hur man skulle bygla för att kunna använda stolen utan databoxar osv och bara använda + och - till stolen, kopplade enligt de tipset och de funkade perfekt
Testkopplat

Färdigkopplat med rätt grovlek på kablarna

Lite skillnad på stolarna, passagerarstolen är de bara ett enkelt kontaktstycke så där är de bara att koppla in + och - direkt

Å förarstolen med stora boxen

Elkopplings bekymret löste jag första dagarna efter jag köpt stolarna, sen fick de vänta 2-3 månader innan jag hämtade hem bussen från förvaringen innan jag kunde börja på med att lösa monteringen
Nya och gamla stolen

Ett första test i bussen

Framkanten på skenorna var fästpunkten för skenan väldigt nerböjd, fick trycka till den lite för att få den att passa bussen bättre

Och i bakkant var det några styrpinnar som jag kapade av

Sen blev det lite bekymmer...
Då de gamla Recaro stolarna inte störde sig på original stolsinfästningar så brydde jag mig inte om att ändra nåt där när jag renoverade bussen.
Nu visade det sig att dom är i vägen för att kunna montera Porsche stolen på förarsidan
På bilden har jag skurit bort Silent coaten så jag vet vad som tar i

Sen gällde det att ha tungan i rätt mun och börja borra bort alla punktsvetsar utan att borra för djupt då jag inte ville behöva lappa/svetsa i hjulhuset och lacka om det

I framkant var det helsvetsat så där blev de till att såga lite

Å nu passade stolen bättre då den stod rakare

Slipade bort alla svetsar som var kvar efter borrningen med lilla bandslipen

Sen passade jag in ett 40x10 plattjärn i aluminium för att stolen inte ska stå på kanten av pressningen i hjulhuset

Målade allt

Och återställa allt

Sen var de dags att ta itu med den skadade stolen
Jag köpte nå skinnrenoverings kit på nätet

Efter allt var limmat och bra så spacklad jag med tillhörande spackel

Och så blev det efter slipning, köpte ett kit med svart spackel, men det var mer eller mindre omöjligt att bara slipa det så måste köpa läderfärg nu så jag kan dölja lagningen.
Men bortsätt ifrån det så vart jag jäkligt nöjd

Sen helt plötsligt så valde knappen på passagerarstolen som man höjer/sänker stolen med att börja jävlas, de går att höja stolen, men inte sänka....
Lite lätt osmidigt att ha det så

Försökte lossa hela panelen som verkar bara sitta fast med de 2 små synliga skruvarna, men sitter på nåt mera sätt och vågar inte bryta då de känns som att nåt kommer spricka då
Nån här som har erfarenhet av att meka Porschestol??

Motorn funkar som den ska, den driver en vajer typ hastighetsmätarvajer. Tackålov gick det att sänka stolen med hjälp av en borrmaskin
Så tillsvidare är vajern bortplockad helt så ingen höjer stolen av misstag

Det har aldrig funnits nån kåpa på insidan av stolarna som det gör på utsidan då Porsche har bälteslåset sitter fast där, men då jag har bussens bältesinfästning så har jag börjat kolla lite på att tillverka nån liten täckkåpa.
Har kommit så långt som till en kartongmall iaf

Tadaaa...

Dessvärre så visade det sig att man sitter mycket bättre i de gamla Recaro stolarna
Men jag tror att mycket beror på vinkeln som stolen har i bussen och saknaden av ett riktigt nackstöd.
Har börjat tillverka ett par löstagbara nackstöd av isolering typ liggunderlag
Tanken är att klä dom med svart vinyl och hänga dit dom med hjälp av resårband som man trär över stolarna

Kändes väldigt hårt så letade fram lite skumgummi som jag limmade fast utanpå

Har tyvärr inte kommit längre, men vilken månad som helst blir de klart...
Sen återstår att se om jag byter tillbaka till Recaro eller behåller Porschestolarna i bussen. Eller om de kommer i nån annan bil framöver...