Hej
Det är nog lite optimistiskt att taket väger 50.
Men med balkar och luftintag, ja kanske.....
Karossen bör väl bli styvare eller?
Bara där kan det vara någon tiondel på ringen.
Kommer ni borra ur det med dropplist och allt, eller hur tänker ni göra?
34 kilo ska väl gå att fila av tycker jag.
Härligt grymt projekt det här!
Lycka till med taket.
Hej
Det är nog lite optimistiskt att taket väger 50.
Men med balkar och luftintag, ja kanske.....
Karossen bör väl bli styvare eller?
Bara där kan det vara någon tiondel på ringen.
Kommer ni borra ur det med dropplist och allt, eller hur tänker ni göra?
34 kilo ska väl gå att fila av tycker jag.
Härligt grymt projekt det här!
Lycka till med taket.
Taket är 5,6m2 och gjort i 1.2mm plåt,så jag räknade att närmare 50 kg. taket borras ur ovanpå dropplisten och det nya taket limmas på sen.
Stefan hade bättre tur med trafiken på `Ringen. Går duktigt fort nerför Fuchsröhre
När det börjar gå över 200km/h i det partiet börjar det kännas "lite" fort i en gammal Folkabuss
https://www.youtube.com/watch?v=5_4kSrsT7j8
Tänk så många som säljer sina bilar efter den helgen
- efter de har fått smisk av en va dom tror!
e" en gammal folka-buss
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|
Tog några turer med leichtbau för att få igång adrenalinet
. Hösten e här efter en lång fantastisk säsong! Blev väl dryga 600 mil denna sommar. Nu ska Leichtbau in på takbyte och lite små förbättringar men hann köra av mig här några dagar ännu.Förutom takbytet ska kylningen till motorn förbättras med en lite större remskiva på vevaxeln o så väntar jag på att komma till skott med Tillet Racing Seats med en till kolfiberstol. Sexpunktsbälten har kommit på plats och lite eljobb står på agendan.
482 2025-10-18 20:49:55 Senaste redigerad av vwato (2025-11-14 18:16:44)
Det var en riktigt bra säsong och fina bilder du presenterar.
Hoppas att vi får följa ombyggnaden av taket och andra mods inför 2026, nya däck är väl på g, vilka har du kollat på?
Lästa på Rejsa att om man blandade i en viss procent Kevlar med kolfibern så blev resultatet att man får bägges bästa egenskaper, nu hittar jag ej tråden men om jag finner den så länkas den. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15316
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Det är konstigt hur hjärnan är funtad..har man en gång fått nån helt idiotisk idé så är den nästan omöjlig att radera. Nu gällde det Leichtbau-taket denna gång. För flera år sen fick jag för mig att göra taket i nåt lättare material. Ett tak införskaffades tom. men sen kom jag på bättre tankar. Var till och med i kontakt med byggarna av Racetaxin eftersom de ju gjöt ett tak i kolfiber,så jag tänkte att de kanske sparat pluggen,men icke.
Följande tanke var att göra mittdelen av taket i aluminium som skulle limmas på en fasad kant mot de 200mm som skulle sparas av originaltaket runt om. Den idén förkastades oxå.
Sen här i höstas blev man påmind om takets vikt och fördelarna att få bort vikt så högt upp. Hittade en fd. båtbyggare som gjöt upp en form i glasfiber och sen ett tak i kolfiber som vacumgjöts för att hålla vikten nere.
Då var det bara att ta punktsvetsborren i vacker hand och skrida till verket. Taket sitter punktat med 10-15mm mellanrum runt hela dropplisten,så det blir några borr..
När den biten var avklarad visade det sig att de även lyckats punkta taket mot en plåtlist horisontalt!! Med 30-40mm mellanrum
.. Nåja,det var bara att bita i det sura äpplet och fortsätta borra. Fick hjälp av en kille som behövde taket till sitt eget projekt. Vi höll på i 34 timmar sammanlagt!!!
Men nu är taket borta och oron över att karossen skulle bli flimsig fick glömmas. Karossidorna är precis som tidigare och dörrarna sluts lika dåligt som förr
. Men nu uppdagades ju en plåtbalk som jag länge velat hålborra men inte riktigt fått till. Nu var det ju busenkelt att borra uppifrån,dels genom den bockade delen,men även kanten där under. Ovanför dörrar och luckor borrade jag endast genom den övre listen.
Sammanlagt blev det dryga 350 st hål!!! Jag vet,inte frisk
.. Men det ser ju så vackert ut när man väl fasat av kanterna på hålen
. Nästa steg blir att putsa och dra lite grundfärg på alltihop och sen börja passa in det nya taket. Ja ,o så tänkte jag höja upp det främre övre röret på störtburen nu när friskluftslådan är borta. Skymmer sikten lite grann som det sitter nu,så ett nytt cromo-rör ska kapas till och bockas till rätt profil. Sen blir det att fixa dit friskluftskanalen för motorn igen.
Vansinne men underbart 
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
Enig med föregående talare, vansinnigt men helt underbart! 
Kul och sw näe flitens lampa lyser. Bra jobbat 
Vad väger taket?
Det gamla väger nånstans runt 50 kg. Det nya 14..
älskar alla hålen med dimple dies... fy vad tid det måste tagit..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nu är allt svetsat. Fick det nya främre röret för störtburen inpassat och svetsat och den urborrade bockningen runt taket punktades med 10 cm mellanrum. Sen fick allt ett lager grundfärg över sig. Var tvungen att provpassa in nya taket oxå. Men ännu ska den yttre delen av dropplisten på kolfibertaket kapas bort. hade dock inga andningsskydd tillhanda,så det får jag ta imorgon.
Man blir bara mer och mer imponerad...
Kommer du ner till Malmö Raceway 22-24 Maj ??
Hade varigt kul
Mer info: https://www.facebook.com/events/6870563 … discussion
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|
Blev faktiskt lite intresserad då jag såg annonsen här i helgen. Synd att det ska vara så långt till alla bra träffar. Men skulle definitivt vilja veta vad Leichtbau kunde göra för en tid på strippen.
Man blir bara mer och mer imponerad...
Kommer du ner till Malmö Raceway 22-24 Maj ??
Hade varigt kul
Du är välkommen om du ändrar dig. Vad jag vet så har vi ingen buss vid granen än
men en hel del kända snabba VW"s där din buss hade passat in.
Malmö Dragway är vida känt för sitt grymma fäste/grepp - Så det gäller att ha koll på sina drivaxlar
Taket börjar sitta som det ska och allt under är målat o fixat. Var ju tvungen att lägga bilen på vågarna för o se hur man lyckats. Inte helt nöjd men närmar sig. I och för sig under 1000 kg men ännu fattas framrutor,mattor och passagerarsäte. Tänkte att det är säkrast att fixa framrutorna i 1mm tjockare polycarbonat så man inte får dem i famnen när farten börjar krypa över 200km/h strecket. Så det blir 5mm polycarbonat och nya färska rutlister fram.Sen har jag väl ca. 8-10 liter bensin i tanken så ligger nog väldigt nära 1000 kg strecket.
aajaa... du hittar nog säkert något ställe att borra lite fler hål på och något som du kan byta ut till lättare 
Sådärja..nu sitter nytaket på plats. Var en himla massa fiffel med luftkanalen fram för att få allt tätt mot alla ytor. Har ju inte lust att spruta dit tubvis med tungt polymerlim
. Gjorde hela kanalen i 0,7mm aluminium ända fram (bak) till störtburen. På så vis syns inte kolfiberkanalen inne i kupén. Gjorde oxå luftutsläpp bak på kanalen med de gamla slangarna som leder kall luft direkt in i motorrummet. Ville heller inte ha alukanalen i rå aluminium så blev ett lager grundfärg och sen bilblå på den för att få det o se lite mera fabriks ut. Nu återstår att måla hela taket.
Har ju inte lust att spruta dit tubvis med tungt polymerlim
Vad tillverkar ni lim av i Finland egentligen? Bly? 
Oj oj oj, Din Buss blir bara bättre och bättre. Fantastiskt projekt. God jul och gott nytt år.