1

Hej,

Jag har några frågor angående skillnader på skjutdörr mellan early och late bay och jag hoppas att någon kan guida mig rätt.

Min dörr på en early panel är rätt kass men jag har en bra dörr till en late panel som jag har funderingar på att byta till.

Vad skiljer, förutom försänkningen bakom dörrhandtaget?
Skulle det funka att flytta över komplett mekanism från early till late dörr eller har fästpunkter och pressningar i stommen ändrats genom åren?

Om någon vet om någon anledning till att det inte skulle funka så tar jag tacksamt del av det innan jag lägger ner för mycket tid och arbete på dörrbyte.

Tack på förhand!

2

Nu killgissar jag att det är fler skillnader än pressningen i plåten. OM man nu kan transplantera en sen dörr till en tidig buss eller liknande lär man ju behöva hela mekanismen då den ser annorlunda ut.

Så frågan är vad som är mest jobb, rostlaga originalet eller att anpassa den senare dörren?  ICQ/bn

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Oj ett år gammal tråd! ICQ/ah  Pinsamt att jag missade det, men också lite pinsamt att du inte fått svar på ett år. ICQ/bn

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

lite slow här på b-ville ibland

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5

har en tidig early bay panel 1968 om du vill ha hjälp även en lös late bay dörr att jämnföra me

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

6

Tack för svar, tempot i garaget har inte varit högt så frågan är fortfarande aktuell.

Jag har gått vidare med rostlagning och annat pyssel med late bay dörren och så får jag modifiera tills det passar. All mekanism kommer flyttas över från gamla dörren.

Originaldörren finns kvar och blir kanske upplagad vid sidan om i framtiden, men den är fruktansvärt dålig i nedre delen.
15cm i botten är bytt någon gång (inklusive stommen) men inget sitter i rätt position så det får bli att skarva på en halv donatordörr i så fall.

Vi tuffar på i lugn takt