Lite motgångar men framsteg har gjorts! Jag tror till och med detta får bli två uppdateringar..
I väntan på det beställda 6V batteriet rengjorde jag golvmattorna iallafall. Skaplig skillnad blev det... Mattorna åkte in i bilen tillsammans med nya damasker.






Först ut så fick jag aldrig tag i ett 6V batteri. Eftersom jag tänkt konvertera till 12V senare ville jag inte köpa ett allt för dyrt. Batteriet jag beställt på nätet beställdes en söndag men hade inte skickats samma onsdag. Då avbeställde jag den ordern och beställde samtliga glödlampor i 12V från Classic och köpte mig ett 12V batteri från Biltema.
Jag hade ju ett brytarlöst fördelarkit liggandes och i början av sommaren fick jag tag i ett växelströms-generatorkit till bra pris. Vid det här laget skulle det gå fortare att konvertera hela bilen än att beställa ett annat 6V batteri..
Först så åkte motorn ur så jag kunde byta till växelströmmaren.






Sedan byttes glödlamporna i hastighetsmätaren och tankmätaren. Dessa lampor hade en liten lödning jag fick fila ner. Lödningen gjorde att lampan inte tog sig hela vägen ner i hållaren, så de kunde vridas och låsas på plats. Vilket resulterade i att de glappade och flimrade sporadiskt..
Jag hade väldiga problem att bygga oljetryck i motorn även med 12V batteriet i bilen. Motorn hostade till liv men oljetryckslampan lös än..
För att felsöka provade jag byta givare. Men samma problem..
Jag drog ur oljetrycksgivaren och lade papper utanför hålet, vred på nyckeln men ingen olja kom ut..
Jag fick tips att prova fylla lite bakvägen via hålet för oljetryckskontakten. Se och häpna då kom det olja!
Tändningen ställdes och förgasaren justerades! Jubel i garaget! Jag gjorde också en spacer till förgasaren med hjälp av en pappersmall. Den spacern blev.. duglig..

För att kunna komma ut och provköra vill jag ju ha skärmar och se över resten av elen! Först ut var bakskärmarna.



Putsade upp T-barsen och monterade de med!


Andra sidan med såklart!
Regplåtsbelysning fick sin 12V lampa och en liten uppfräschning.

Sedan var det framskärmarna som halkade på plats. En hel del klippande för att få till kederlisten runt änden av skärmen.



Tvättade av fotstegen då de blivit riktigt grisiga av att ligga på hyllan så länge. Passade på att lägga gummibehandling på dessa med. Monterade rostfria listen och slängde upp dessa på bilen. Är väldigt nöjd med passformen av fotsteg och skärmar.




I med min sportstol jag gjorde i slöjden i 4an och köra en sväng i området!


Jag kan knappt tro att det är min bil. Den förändras så sjukt mycket av att få på skärmar och fungerande belysning.
Fortsättning följer...
















































GRATTIS ! 






































































