Sovjetisk kultbil. Växellåda med 4 växlar + back där 1:an och 2:an är osynkade. Fördelningslåda med hög och lågväxel och valbar 4hjulsdrift. Frihjulsnav fram. Kraftig vinsch fram.
Importerad från Polen. Helt rostfri. Välfungerande bil. Besiktigad till Augusti 2026. Skattebefriad. Jag har renoverat elsystem, monterat elektronisk tändning, frihjulsnav, ny förgasare, nya bränsletankar och slangar, innerskärmar, bromsbelägg och bromskolvar, handbroms, drivkors samt dragkrok (besiktigad). Dinitrolbehandlad.Kapell som är 3 år gammalt.
Då den inte används så är det dags för någon annan att ta över bilen. Fin bil som använts varje helg i sommarhalvåren fram till 2019. Kördes sist 2020 och fungerade då klanderfritt. Jag har inte startat upp den efter det. Förvarad inomhus i varmgarage.
Svensksåld 1948 Dodge Kingsway. 6 Cyl / 3vxl Manuell. Besiktad och körklar redo för leverans.
Historik Redan på 1940-talet så byggdes dessa bilar på licens av SAAB ANA i Norrköping och enligt historien såldes sedan just denna bilen till ett Åkeriföretag i Småland. Efter att så småningom ha ramlat ur registret, så köpte den nuvarande ägaren bilen i mitten av 1990-talet.
Bilen var då i behov av en renovering, men som tur var ingick en stor mängd med NOS "new old stock" karossplåt o.s.v. i köpet. Under renoveringen byttes alla fyra skärmar, och det gjordes samtidigt en del svetsning på de inre hjulhusen i bagageutrymmet. Den lackerades sedan om och fick även inredningen omklädd. Bilens renovering slutfördes 2009 och bilen blev sedan nyregistrerad 2010.
Den har sedan dess sommarkörts, samt deltagit och visats på lokala bilmässor varje sommar. Efter renoveringen så byttes mätaren ut och bilen har sedan dess, tills idag körts ca 2000 mil. (Bilen har tidigare sålts på Bilweb Auctions för 110 000:- plus avgifter, mer information i länk.) https://bilwebauctions.se/decemberaukti … luxe-51593
Denna Chrysler Windsor Limousine ifrån 1947 beställdes utav hovet och har använts av både Gustaf V och senare av Gustav VI Adolf. Bilen har varit i vår familjs ägor sedan den köptes av hovet och har stått i ett torrt garage sedan 1970-talet.
Den har stått uppallad och inte varit i bruk sedan dess, motorn går inte runt och bilen behöver renoveras för att göras körbar igen.
Bilen har genomgått en professionell restaurering, med kvitto på samtliga arbeten.
Korrekta fakta: Inga fel eller brister Rostfri kaross Allt är i perfekt ordning Endast 4 000 mil sedan ny Efter restaureringen har bilen rullat endast 34 mil
Fräck 1980-tals custom, b21/m45. Mängder med klassiska customtrix & tillbehör. Bes. & körklar. Renoverad 2021/22 & mkt. nytt som däck, allt i bromsväg, kamrem, delar av inredning, ny lack under list.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Den här bilen är importerad från USA för 10 år sedan, har chassinummer 961 med alla handlingar för att registrera i Sverige.
Bilen är inte komplett och rostskadorna på karossens golv är omfattande. Vid leverans visade det sig att originalmotorn någon gång blivit utbytt mot en standard tvåtakt och skivbromsarna fram mot trumbromsar. Motorhuven ser hel ut men V4-motor och bakruta saknas.
Dörrar och inredning kommer kräva en del arbete men rutan fram och i dörrar ser bra ut. Framstolar i bra skick. Instrumentpanel och mätare finns med (miles). Karossen står på pall och måste lyftas upp på släp för transport.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Mil Mi-2 Helikopter 1974 – Restaurerad & Flygklar Ett unikt tillfälle att äga en klassisk Mil Mi-2 – helikoptern som kombinerar sovjetisk ingenjörskonst med modern pålitlighet. Tillverkad 1974 och registrerad som LY-HBI, nu nyligen restaurerad (2024) och i toppskick med full dokumentation.
Omfattande restaurering 2024: Genomgång av hela flygkroppen, nitar och fogar Ny epoxigrund (SIGMACOVER 350) och svart polyuretanlack (SIGMADUR 550)
Renoverad rotorväxellåda, hydrauldämpare och kollektiv Nya filter, oljor och fettning (Aero Shell 22) Nya rutor, ramar och helt ny interiör i brandgodkänt läder
Tekniska data: 2 × GTD-350 turbiner (800 hk totalt) Max hastighet: 200 km/h Räckvidd: 440 km Flygtid: ca 3 200 h Turbiner: ca 700 h kvar (TBO 1 500 h / 6 år)
Kapacitet: 1 pilot + 8 passagerare Helikoptern är flygklar, väl dokumenterad och redo för nya uppdrag, event eller samlare. Ett sällsynt välbevarat exemplar med ny lack, ny inredning och pålitlig driftstatus.
Historik om modellen. Mi-2 är den minsta traditionella helikoptern från den ryska konstruktören Mil och byggdes mellan 1965–1985 i omkring 5 500 exemplar vid PZL-fabriken i Świdnik, Polen. https://aviastar.org/helicopters_eng/mi-2.php
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Volvo P1800 S från 1965 säljes i befintligt skick. Mätarställning ca 10 000 mil. Har körts ett fåtal mil varje år på sommaren sedan 2002 och stått i inomhusgarage. Har inte körsts de senaste ca 6 åren. Nyckel saknas men originalnyckel går att beställa. Bilen är avställd och köparen måste hämta den med släp i södra Stockholm.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
586Svar av vwato2025-10-22 11:07:47Senaste redigerad av vwato (2025-11-02 18:23:52)
Efter masserande av chassie, motor och bränslesystem besiktigades turbomonstret först av Testa, sen registreringsbesiktigades den av Svensk bilprovning och nu är den godkänd och laglig med 460 hästar, coil overs, stora skivbromsar och styvt chassie.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Säljer åt min morfar som har hamnat på hem, så huset som fordonet står på ska säljas. Detta betyder också att ägarbytet kommer ske via papper då morfars förmyndare står som juridisk person. Dock i detta fallet så kommer inte detta att gå, eftersom denna bil är så gammal så är den inte registrerad i Tranportstyrelsens system. Denna kommer därför säljas som lösöre. (Krävs ursprungskontroll.) https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … gskontroll
Denna Cheva har stått inomhus i många år och har inte startats på ca 10 år. Jag försökte starta den men den tände inte till, men motorn gick runt väldigt fint på startmotorn. Ingår inget 6V batteri med denna bil.
Vi drog ut den för att ta dessa bilder och inga av hjulen satt fast. ryktet är att motorn som sitter i ska ha ett spräckt motorblock vilket är lite tråkigt. Men en upptäckt vi gjorde när vi drog ut den var att det ligger en hel motor i bagaget.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Säljer limon då intresset inte finns för den längre, byggde om den till kombi vintern 2022/23 lämnade in den på firma och fick tak, bakdel, huv och lite mer saker lackade.
Åkte en gång med den efter det ställdes den undan tills nu i sommar, bess till 26-11-30 samt nyregg som kombi, grått helskinn överallt, plyschstolpar,läslampor osv allt finns kvar invändigt och är orginal, medföljer ett extra motorpaket med växellåda (bensinsexa), en framvagn och lite mer delar. Byggbilder finns på allt, mer info tas vid intresse.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Den har använts flitigt i många år men som nu blivit stående pga tidsbrist. Några kablar har brunnit mellan tändspolen och tändningslåset. Grundfelet är troligtsvis trasig hallgivare som kräver lite arbete och tålamod.
Stått ute sedan ca 2016 och klarat sig hyfsat från rost då bilen var helt rostfri vid avställningen. Aldrig vinterkörd sedan ny. Står på 17" Alufälgar
Centrallås Elhissar Ny Drivknut vä hö yttre Separat batteri till kylskåp och uttag bak i bilen Rostfritt avgassystem från Raka Rör Nerbäddningsbar Stort kylskåp under bakåtvänd passagerar stol Drag
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
590Svar av vwato2025-11-01 07:16:26Senaste redigerad av vwato (2025-11-10 17:45:44)
Porsche 911 L Targa 1968 SWB Röd med grå skinninredning. Fuchsfälgar.
Seriöst ombyggd på slutet av 80-talet till en Carrera av senare modell. Sitter en 2.4 liter motor från 1973 med insprutning. Bilen går som en dröm Bilen är i ett mycket fint skick.
Dessa tidiga 911:or short wheelbase och just denna som original var en softwindow (tillverkades endast 67 & 68) är extremt eftertraktade och betingar ett högt värde.
Original så var den Ossi blau 6803, se sista bilden.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Kollar intresset för ett 996 projekt. Bilen fick plåtskador i fronten vid en körning på bana. Skadorna täcks inte av försäkring. Frontplåt, balja, höger rambalk, huv och höger skärm behöver bytas. Vidare behövs högerkylare och kondensor, stötfångarbalk, kofångare och lyse.
Förutom plåtskadorna är bilen i fick skick. Har endast rullat 7000 mil. Mycket uppdaterat de senaste åren. Nya stötdämpare, Koni B6, och chassi detaljer bytta 2023. Stålomspunna bromsslangar 2023. Bromsskivor och belägg, krängningshämmare och oljetråg med bafflar, tändstift och tändspolar 2021 IMS bytt 2020. Säljer endast hela bilen, inga delar.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Thunder Ranch decided to replicate the RSK Spyder with modifications to the original race car styling that allows the replica to be used on the road. First designed by Chuck Beck, Thunder Ranch uses the single-crossmember 550 frame, moved forward slightly to allow the panel from dash to floor to cover it as it does in the 550. After the frame is fabricated, it's powder-coated prior to Thunder Ranch’s hand-laid DPCD blended polyester body being bonded to the frame with adhesive and rivets. The bonnet, engine cover, and doors are then hand-fitted with new or handmade hardware.
This particular RSK Spyder was built to showcase McBurnie's Thunder Ranch range at the 2005 Speciality Equipment Market Association's (SEMA) annual event in Las Vegas and was rather special. To enable the car to be US road-registered, it was regarded officially as a re-bodied Porsche 914 from 1972 and the early details on the title relate to its last owner.
Classically finished in Porsche Silver with orange accents, it was configured with a central seating position (centre steer). According to Tom, there were only four ‘centre steers’ ever built but three of them were designed to enable a swap to left-hand drive, depending on the race regulations, meaning this example is unique and, although he is still actively building cars well into his eighties, Tom swears that there will never be a second. It was powered by a SCAT-built, fuel-injected, 2.8-litre, VW flat-four (Type 1), with an extra large oil sump and rear located oil cooler, mated to a VW gearbox with high gearing enabling the aerodynamic little roadster to cruise at high speeds.
Thomas kept the car as a demonstrator and for personal use until 2010 before refinishing the car in black and selling it to the renowned Austrian artist in glass, Joseph S Salvenmoser. The RSK then became part of the Salvenmoser Collection of important Porsches which at one point numbered over 30 classic Porsches. It subsequently spent several years with a well known Porsche specialist in Zell-am-See in Austria before being purchased by our vendor.
In recent correspondence he mentions “The car has a flip windscreen cowling which is electronically latched or unlatched similar to that of a bonnet. There is one working door (left side) and the other side is only optically a door and is, in fact, part of the main body. The wheels are machined from a solid disc of alloy and the car has no handbrake or park brake. The car is currently black and, although it looks fantastic with the colour change, I would recommend it be put back to its original Silver. The body panels are free from damage but may need the twist clips renewing (not necessary just detailing). If remaining in the UK, then a set of headlights with a different dip direction will be needed.”
Prior to loaning the car to the ‘Klassiker Black and White’ show in Friedrichshafen, where it was treated like a star, he retrimmed the interior in the Saddle Tan leather you see today as he felt that, not only would it look great against the gleaming black coachwork, it would also fit perfectly with silver and orange should it be put back to original.
Historia om modellen By 1953, Porsche had been very successful racing its 356, but recognised it would need a true purpose-built race car to compete at motor sport’s highest levels. The resulting design, the 550 Spyder, became one of the company’s most significant race cars, paving the way for Porsche’s eventual motor sports dominance with specially built, lightweight racing cars.
Following the enormous success of the Type 550 program, Porsche unveiled the next evolution of its lightweight, four-cam Spyder during the 1957 racing season. Internally designated as Type 718, the RSK replaced the 550A, a car that had dominated its class and furthered Porsche’s reputation as a manufacturer of innovative competition cars.
Visually, the RSK was more modern than its predecessor, with streamlined Wendler coachwork and faired-in headlamps, resulting in lower aerodynamic drag. Beneath the thin alloy skin, the RSK benefited from thorough development and offered more power, better braking, and improved suspension.
The Ernst Fuhrmann-designed four-cam engine was an advanced version of the Type 547 unit and it gained power and durability through adjustments to the roller-bearing crankshaft, cam timing, and compression. Delivering its power through a magnesium-cased, five-speed transaxle, the RSK was easily adapted to a variety of applications, from hill-climbs to high-speed circuit races.
In 1958, the 718 RSK took the racing world by storm, winning its class and finishing on the podium at Sebring, Le Mans, and the Targa Florio with, perhaps, its most notable result being the following year’s Targo Florio where a works-entered car took the overall win, leading Porsche’s 1-2-3 finish at the legendary Italian event.
With the RSK, Porsche had a true giant-killer. Although Porsche built just 34 examples, this important model set the tone for decades of dominance at the height of international sports car racing. The 718RSK was never available as a road car and the majority of the factory-built racers have long since been scrapped or written off with just 10 understood to remain in private collections. The combination of the car’s popularity, scarcity, substantial price tag if you could find one, and the fact that it was a simple design, made the 718 RSK a prime candidate for the replica or “evocation” market.
One such builder was Tom McBurnie, the owner of Thunder Ranch in El Cajon, California. As a multiple-award-winning automotive designer, Tom has been creating cool cars since 1978 and Thunder Ranch have built up an International reputation for creating awesome replicas of the Porsche 356 Speedster, the 550 Spyder, and the 718 RSK. On this side of the pond, they are probably best known for the replica Daytona Spyders with glass fibre bodies fitted on to Corvette C3 chassis for the TV show Miami Vice for the first two seasons. Before founding his replicar business, Tom raced and won a great many SCCA events in Porsche Speedsters and Spyders in the '60s so he knows these little cars well.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Studebaker 1952 senast i trafik 1977. Samma ägare i 48 år 2 ägare totalt. Har förvarats torrt på loge. Ska enligt uppgift ha startats upp för ett antal år sedan, bilen är till synes komplett men rost finns i skärmkanter m.m. helt ok invändigt.
Kort varsel men ändå - Auktionen äger rum idag kl. 14.00 tisdag 25 november 2025 i Kronofogdens lokaler, Lilla Bommen 4A, Göteborg. Har du frågor om visningen, auktionen eller anbudet kan du vända dig till Kronofogdens kundservice på telefon 0771 73 73 00
Passagerarskolmotorskeppet M/S Origo Smyr tillverkad av Finnboda Varv, Sverige 1955. Callsign SMYR, IMO 5180295. Ombyggd för passagerartrafik 1991. Längd 39,93 m, bredd 8,84 m, djupgående ca 3,5 m, bruttodräktighet 368 UR, nettodräktighet 110 UR.
Motor och elförsörjning; 1s Nohab Diesel-2takt ML4 423 kwa försedd med rak axel och ställbar propeller. 2 st Generatorer John Deere 4045TFM50, 57 kwa. 1 st Reservgenerator DEUTZ F4L912, 43 hk. Bogpropeller, Brunwoll SPO-7010 200 hk, hydraulisk, drivs med separat motor Volvo Penta TMD102A.
Bunkerkapacitet; 41,8 m3 bränsle samt 23,2 m3 färskvatten. Fartkapacitet ca. 10 knop med ca 2.000 sjömils räckvidd.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.