1

När jag vrider på nyckeln på min T3 diesel från 1990 så hör jag att startmotorn låter. Men solenoiden verkar död. Är det nödvändigtvis ett mekaniskt fel eller skulle det kunna vara kontaktproblem trots att startmotorn går? Alltså att den får ström men inte tillräckligt för att solenoiden ska köra igång?

2

testa att knacka försiktigt på solenoiden

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

3

Kolla alla jordflätor och plusmatningar.

Är de OK som sagt knacka lite på solenoiden, kan avhjälpa problemet en stund.

"ljushuvud"

4

Solenoiden gör två saker. Båda sakerna gör den på mekanisk väg.
Först och främst kopplar den ihop motorn med strömmatningen - tjocka kabeln - direkt från batteriet. När solenoiden får spänning (terminal 50, den tunna kabeln) trycker elektromagneten i solenoiden en kopparplatta direkt mellan batterianslutningen (tjocka kabeln med mutter) och startmotorn. På så vis får startmotorn ström och börjar snurra.

Samtidigt drar solenoiden i en hävarm som lyfter ut startmotorns pinjong mot kuggkransen på startmotorn. Om allt är i skick så börjar själva startmotorn snurra när elektromagneten i solenoiden skickat ut drevet så det är i kontakt med kuggkransen. Börjar pinjongen snurra för tidigt fungerar den mer som en slags fräs...

Om problemet är precis som du beskriver det så kan hävarmen vara skadad. Hålet i axeln i solenoiden som hakas fast vid hävarmen skulle också kunna vara skadat så att hävarmen inte lyfter ut pinjongen. Om det ändå klickar när du vrider om nyckeln, och om startmotorn börjar snurra, så tyder det på att solenoiden gör halva sitt jobb. Då ger den startmotorn kontakt med batteriet, men den lyckas inte skicka ut pinjongen. Då är det fullständigt meningslöst att lägga tid på att knacka på solenoiden. Det kan bara hjälpa om magneten kärvar, men i så fall skulle inte själva startmotorn snurra.

Här nedan är en bild på en typisk startmotor. Solenoiden är nr. 10. Det jag kallar hävarm är nr. 16. Den elektriska kontakten sitter dold inne i solenoidens gavel innanför pinnskruvarna.

Det enda som skulle kunna göra att själva startmotorn snurrar utan att den mekaniskt har gripit in i startkransen är om hävarmen eller hålet i solenoidens axel på något vis blivit skadade. Annars finns det ingen rimlig förklaring till att själva motorn skulle snurra utan att något annat rör sig.

https://images2.imgbox.com/4b/f0/8PSi1ZPz_o.jpg

Många gamla engelska bilar klarar sig fint utan solenoid. Där drar man i stället i en wire som direkt manövrerar strömbrytaren för de starka strömmarna till startmotorn. När motorn sedan börjar snurra slungas pinjongen ut av sig själv i startkransen. Ibland. Praktiskt, för det finns inget att knacka på ICQ/ag

/Passepartout

5

När min solenoid hade kärvat fast så tog jag en kabel direkt från +12V till ingången på solenoiden och "duttade" några gånger så att den fick ordentligt med ström och slutade kärva, lite smidigare än at banka på den.
När kablarna och tändningslåset blir gamla ökar ju motståndet i dom och strömmen blir inte riktigt lika hög så rör sig solenoiden långsammare och kärvar tillslut.
Sen köpte jag ett startrelä så att solenoiden skulle få bra med ström och den höga strömmen inte skall slita så mycket på mitt tändningslås.
Satte en 20A säkring mellan +12V och relät (15A funkade bara några få starter, så ganska stor ström att dra genom tändningslåset).
Relä finns på https://www.paruzzi.com/se/volkswagen/e … slas/2412/

6

https://vwcustomspeed.com/produkt/Start … oid-12-v-2

7

Jean Passepartout skrev:

Solenoiden gör två saker. Båda sakerna gör den på mekanisk väg.
Först och främst kopplar den ihop motorn med strömmatningen - tjocka kabeln - direkt från batteriet. När solenoiden får spänning (terminal 50, den tunna kabeln) trycker elektromagneten i solenoiden en kopparplatta direkt mellan batterianslutningen (tjocka kabeln med mutter) och startmotorn. På så vis får startmotorn ström och börjar snurra.

Samtidigt drar solenoiden i en hävarm som lyfter ut startmotorns pinjong mot kuggkransen på startmotorn. Om allt är i skick så börjar själva startmotorn snurra när elektromagneten i solenoiden skickat ut drevet så det är i kontakt med kuggkransen. Börjar pinjongen snurra för tidigt fungerar den mer som en slags fräs...

Om problemet är precis som du beskriver det så kan hävarmen vara skadad. Hålet i axeln i solenoiden som hakas fast vid hävarmen skulle också kunna vara skadat så att hävarmen inte lyfter ut pinjongen. Om det ändå klickar när du vrider om nyckeln, och om startmotorn börjar snurra, så tyder det på att solenoiden gör halva sitt jobb. Då ger den startmotorn kontakt med batteriet, men den lyckas inte skicka ut pinjongen. Då är det fullständigt meningslöst att lägga tid på att knacka på solenoiden. Det kan bara hjälpa om magneten kärvar, men i så fall skulle inte själva startmotorn snurra.

Här nedan är en bild på en typisk startmotor. Solenoiden är nr. 10. Det jag kallar hävarm är nr. 16. Den elektriska kontakten sitter dold inne i solenoidens gavel innanför pinnskruvarna.

Det enda som skulle kunna göra att själva startmotorn snurrar utan att den mekaniskt har gripit in i startkransen är om hävarmen eller hålet i solenoidens axel på något vis blivit skadade. Annars finns det ingen rimlig förklaring till att själva motorn skulle snurra utan att något annat rör sig.

https://images2.imgbox.com/4b/f0/8PSi1ZPz_o.jpg

Många gamla engelska bilar klarar sig fint utan solenoid. Där drar man i stället i en wire som direkt manövrerar strömbrytaren för de starka strömmarna till startmotorn. När motorn sedan börjar snurra slungas pinjongen ut av sig själv i startkransen. Ibland. Praktiskt, för det finns inget att knacka på ICQ/ag

/Passepartout

Tack! Jag tror också att det är den där hävarmen som är problemet. Jag ska ta ut startmotorn och undersöka. När jag vrider nyckeln hörs alltså bar ett surrande (som ett fläktljud) från startmotorn men inget klick överhuvudtaget. För det kan alltså inte vara så att kontaktproblem pga ärjade kablar etc gör att bara startmotorn snurrar men att solenoiden inte fungerar som den ska?

8

jonatanbotin skrev:

När jag vrider på nyckeln på min T3 diesel från 1990 så hör jag att startmotorn låter. Men solenoiden verkar död. Är det nödvändigtvis ett mekaniskt fel eller skulle det kunna vara kontaktproblem trots att startmotorn går? Alltså att den får ström men inte tillräckligt för att solenoiden ska köra igång?

Hej
Jag har precis råkat ut för samma sak.
Monterade en startmotor för 2.5 år sen, den fungerade fint men lät förjävligt.
Efter ett år började den fungera mer intermittent...... motorn snurrade men gick inte i kransen ibland.
I våras gick jag och polaren igenom startmotorn och den fungerade forfarande dålig och lät satan.
Så jag bytte startmotor till slut, men den lät också för jävligt men fungerade ett tag.
Sen stod Plattenwagen hela sommaren till jag beslöt mig för att fixa felet en gång för alla.
Nu ska jag låta er slippa svordomar och alla gånger jag tog ner och återmonterade startmotorn inklusive prov i rigg, där den fungerade väl.........
Bussningen var ok, men jag bytte den en gång till, som tur var satt den hårt så jag tog en gängtapp och körde in och gängade tills tappen tog i botten och började trycka ut bussningen.

Gissa vad som kom ut?
1.5 bussning......
Det satte alltså en halv bussning i botten som gjorde att den senare bussningen inte bottnade och således tryckte på axeln axialt vid montering av startmotorn.
I med en ny bussning och allt var frid och fröjd, puhhh...
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!