1

Har en 1835 med doghouse-kåpa och större busskylaren. Normalt är oljetemp 80-90 grader, men varma sommardagar kan den krypa över 100 grader. Vilken temperatur bör man sträva efter.

2

Upplever liknande temp på min 2332cc.
Min förra brukis Tiguan bensinare på 180 hk visade oljetemp på 105 grader vid motorvägsfart.

3

Googlade lite:
Den optimala oljetemperaturen i en bensin- eller dieselmotor ligger vanligen mellan 80°C och 110°C, men kan variera beroende på bilmodell och förhållanden. En temperatur på cirka 100°C anses vara normal under körning vid normala förhållanden. Viktigt är att oljan inte blir för varm, då den kan brytas ner vid temperaturer över ca 275°C, och inte för kall, vilket kan leda till ökat slitage och att oljan förlorar sin viskositet.
Varför är oljetemperaturen viktig?
Korrekt smörjning:
Oljan måste vara tillräckligt varm för att inte vara för tjock, vilket gör att den kan flyta ordentligt och smörja motorns delar.
Vatten och kondens:
Det är viktigt att oljan blir varm nog för att förånga bort vatten och kondens som kan samlas i motorn, särskilt vid korta körsträckor.
Undvika överhettning:
Om oljetemperaturen blir för hög, kan det leda till att motorn överhettas och att oljan bryts ner, vilket minskar dess smörjande egenskaper.
Vad som påverkar oljetemperaturen:
Bilmodell och motor: Olika modeller och motortyper har olika normala driftstemperaturer.
Utomhustemperatur och körförhållanden: Temperaturen och hastigheten du kör i påverkar hur varm motorn och oljan blir.
Körstil: Aggressiv körning kan öka oljetemperaturen.
Vad du ska se upp för:
För låg temperatur:
Om oljan inte blir varm nog, till exempel vid frekventa och korta körsträckor, kan det leda till högre slitage och att oljan inte fungerar optimalt.
För hög temperatur:
Om oljetemperaturen stiger avsevärt över normala nivåer kan det tyda på ett problem, som överhettning.

4 Senaste redigerad av anders.gustafsson (2025-09-02 11:56:15)

OK. Tack. I familjen har vi aldrig haft någon ICE-bil med riktig oljetempmätare ICQ/ab

När jag googlar litet så verkar det bara vara bra att få den över 100 grader för att få bort ev fukt samt då att oljor skall palla upp till 130 grader.