1

Får man plats med dubbla Dellorto 48or i en 56a med stängd lucka?

Hur är möjligheterna att få plats med en turbo i samma bil(med enkelförgasare)?

Vill inte behöva kapa något i karossen och heller inte köra med luckan öppen.

2

kör weber 48 ida i min 2176 -56 och har cool air kit på den...
kan gå att få till om manskjuter armarna på gasreglaget lite offset och närmare centrum...
Men jag kör hellre ett mindre snyggt cool air kit än en överhettad motor,och då får man på luckan utan problem....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

3

BPM skrev:

Får man plats med dubbla Dellorto 48or i en 56a med stängd lucka?

Hur är möjligheterna att få plats med en turbo i samma bil(med enkelförgasare)?

Vill inte behöva kapa något i karossen och heller inte köra med luckan öppen.

Det beror lite på hur bred motorn är som dom sitter på....

4

Och vilken typ av insug man har. Det finns ju korta, lite längre, offset och raka. Sedan har så klart luftfiltermodellen också betydelse.

Bay -68. 2021cc med dubbla Weber (bromsad 6/10 till 144hk) och dragkrok.

5

Okej. Så med rätt insug och trattar går det fint. Men ingen som vet hur möjligheterna ser ut att få in en turboinstallation under luckan? Det säljs ju färdiga kit som sägs få plats under luckan. Men det framgår inte om det gäller nyare eller äldre årsmodeller.

6

Ingen som vet eller tror sig veta något om detta?

7

BPM skrev:

Ingen som vet eller tror sig veta något om detta?

Dom som säljer dom färdiga satserna brukar ha info om dom får plats under luckan eller inte. Det brukar ju även finnas bilder.Annars så tror jag inte att det ska vara nåt problem att själv snickra ihop en installation som får plats.
Turboinstallationer alstrar ju en hel del värme,men det finns ju avgasbandage.. ICQ/ab

8 Senaste redigerad av BPM (2011-09-21 13:32:10)

Jag har kikat en del på www.vwturbokits.com. Men kan bara se installationer i nyare modeller.
Och nej jag ska INTE köpa något därifrån...har läst mycket om ägaren och företaget på thesamba.com.

Jag är också lite orolig för värmen och vill inte göra någon åverkan på bilen i form av ventilationshål eller dyl. Är ute efter en lågvarvig motor med bra vrid. Ser en turboinstallation som en enkel och billig lösning. Har sökt som en tok ang. info i ämnet men ej hittat något ordentligt.

Dela gärna med er av ev. erfarenheter.

9

Du har ju deras bilder att gå efter.Det ska nog funka på en äldre modell åxå om du mäter och tightar till det lite.Som jag sade tidigare så kan värmeproblemet nog lösas med värmebandage. Dom är förbaskat effektiva. En lösning kan ju åxå vara att du köper en extra huv som du kan göra åverkan på.. ICQ/ab