1

Hej
Mitt första inlägg och jag har en buss från tidigare ägare här på forumet, tänkte kolla om någon vet varför växellådan låter mer på gaspådrag och helt tyst om jag rullar eller motorbromsar, inga problem att köra den och växellådan fungerar bra men börjar bli dags att börja söka dom små problem som jag tänker mig göra förbättringar på.

Hållt på med förgasararna och tändningen och fått bussen gå riktigt bra förutom detta skorrande.

Bussen är en typ 2 buss 1975 med 6 ränder på bottendelen.

Har bytt koppling och urtrampnings lager men fortfarande att det typ skorrar på gaspådrag.

Är det dags för växelådsrenovering?

Martin

2

Följer det hastigheten är det troligen pinionglagret.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Jag vill inte  vara dum eller taskig men verkligheten av gamla lådor
Det är ett typiskt fel
När lådan är utsliten 
Då börjar pinjongen röra sig framåt  när pinjong lagret är slitet
Ja det går att rädda man det kräver tid o pengar
Tyvärr börjar det bli ont om delar o lådor ( inga billiga saker längre )
Den lådan kan vara en sen 002 eller 091 låda
Hur man vet det är att göra rent lådan se vad det är för gjut nr på lådan
Den typen av låda skulle man byta olja efter 3500 mil  men tidens tand gör att saker  slits
Anders Frid eller Mats Herlander och Fixit i Östersund är några namn som  håller på med sådana saker
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Det är en december bil 1975 med 2,0l och 091 lådan enligt märkningen på lådan, då jag böt koppling och urtrampnings lagret så kände jag på utgående axel från lådan och kände ett litet glapp men eftersom jag inte hade kört den innan då den gick knappt att köra pga av andra saker som jag nu fixat så tänkte jag att lådan får bli en senare uppgift.

Men att byta piniong lagret kan väl inte vara en jättesvår operation eller har jag fel.

5 Senaste redigerad av vwato (2025-08-30 13:27:49)

Du kan ju försöka men jag gissar att det blir "margarinlådan till cykelhandlaren sen" som man brukar säga.

De krävs bl.a. förutom kunskap en del specialverktyg som kan ta sin tid att hitta idag, sen är processen för demontering, montering och inställningar ingen barnlek heller, men länkar till en verkstadshandbok som visar hur det i princip går till.
http://vwfiv.se/rephandbok.htm & http://vwfiv.se/Repbok/6-Manuella-vaxelladan.pdf

Micke's tips om folk som renoverar växellådor är guld värd och bespar dig många svordomar, tårar och besvikelser samt i slutändan stålar.
Se länk för fler företag.  https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35895

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

6

Att byta lager i en gammal Växellåda blir inte bra. Det blir oljud  pga. Ny slitbild för dreven. Jag har provat så jag vet. Det är inte trevligt att köra en sådan bil. Försök att hitta en frisk komplett låda.  mvh. Ove

7

Tackar för tipsen, nån som ligger på en 091 låda så är jag tacksam.

8

OHmek skrev:

Att byta lager i en gammal Växellåda blir inte bra. Det blir oljud  pga. Ny slitbild för dreven. Jag har provat så jag vet. Det är inte trevligt att köra en sådan bil. Försök att hitta en frisk komplett låda.  mvh. Ove

Det går jättebra
Men har man inte mätverktygen för kronhjul och pinjong så blir det fel
Typ 2 hundringar fel skriker dom som en stuckengris
Pinjong o kronhjulet har ett ingraverat mått var höjden på pinjongen skall ligga på
Sen får man räkna ut vilket shims man skall använda Denna tabell finns bara i VWs verkstads bok om Vlådan( två permar)
När man har fått fram det så är det en special axel med tusendels indikator kocka som man mäter in höjden som sitter monterad i dom  koniska lagrena  i gaveln
Sen får man hålla på med diffen i sidled så axial spelet och förspänningen blir rätt sen är det flankspelet som även skall vara rätt
Det är grymt tids krävande arbete  så man har slutar att göra lådor för det blir alltid tjafs om att det tar tid o sådant kostar pengar
När det gäller racing låda förstår man kostnad när ett drev kostar 6000 kr st  att det kostar pengar
En bottenstock (1-2 ligger runt 10000kr  på en VW typ 1 låda  typ 2 är dyrare  o en sådan skit jag har kostar kronhjul o pinjon 25000 kr då får det ta tid   och dreven ligger runt 8500-10000 st hemma i sverige
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Som Micke skriver: det går (är värt) att få rätt på lagerproblemen i en 091-vxl., OM den inte har gått för länge med ett havererat pinjonglager. Har räddat åtskilliga vxl. av denna typen. (de som har sämst förutsättningar är är 091-3 (läs: 5-vxl. t.ex. AAP)). Och Ja, du kommer att ha svårigheter att bara få isär vxl., om du inte har adekvata verktyg och jiggar.
Betänk att dessa lådor "växer inte på träd" , de tillverkades för årsmodell 76 - 79 (76 innebär fr.o.m. aug. 75).

10

Så det betyder att renovera en gammal låda är inte likamed den blir bra, köpa en beg är ju också en chansning.

Har ev en herre utanför Uppsala som jag ska försöka kontakta som jag råkade springa på av en slump då jag köpte en annan bil till min sambos mormor.
Han hade flera lådor till bussar men vet inte om det är rätt till min.

Vad en växellåda kostar att renovera vet man inte förrän man rivit den?

MH vem sitter på kunskap att hjälpa mig med en renovering?

11

Växellådnummer 091 301 173.

12

Martin Vesterberg skrev:

Så det betyder att renovera en gammal låda är inte likamed den blir bra, köpa en beg är ju också en chansning.

Har ev en herre utanför Uppsala som jag ska försöka kontakta som jag råkade springa på av en slump då jag köpte en annan bil till min sambos mormor.
Han hade flera lådor till bussar men vet inte om det är rätt till min.

Vad en växellåda kostar att renovera vet man inte förrän man rivit den?

MH vem sitter på kunskap att hjälpa mig med en renovering?

Om du tar kontakt med MH ( Mats H) så har han skruvat lådor i många år och bygger även racing lådor
Mats du får skicka ditt Tele
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

hej martin!
jag har en bay -72:a med 091-låda o problem liknande dina.
du kan följa mina växellådsinsatser på min nyuppdaterade projekttråd "barnfind bay..." om det är till nån hjälp.
om du har fått kontakt med "han i uppsala" o han har fler 091:or än du behöver kan jag vara intresserad.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

14

Hej
Kul att läsa din tråd, trodde jag nästan läst alla men det tar tid att plöja igenom allt.
Han i Uppsala skulle höra av sig till mig men jag ska skriva till honom igen då han inte hört av sig.