1 Senaste redigerad av VW1303S (2025-08-28 21:06:04)

Hej!

Köpte en begagnad torkarmotor till en Vw 1303S 1973, men fick problem.

Motorn som skall ersättas benämns som "original" (på bilderna och har en GUL PIL) samt fungerar korrekt (men är för trött/bränd).

Kopplar jag in ersättaren, benämns som "ersättare" (på bilderna), så blir det tokigt.
Den stannar aldrig, när du går till viloläge så roterar den en stund för att sedan "hoppa till" (verkar nästan vara ett försök till att stanna) men den fortsätter att snurra tills den hoppar till igen (som fortsätter ändlöst).

Ersättarmodellen har fler uttag i kontakten och även ett par röda sladdar. "Originalet" ser likvärdig ut, dock färre uttag i kontakten (endast 4 stift men färgkodade på samma vis, dock inga röda kablar). Bilens uttag består endast av fyra stift, så motorn med fler uttag får endast 4 stift precis som originalet. Ersättare motorns kabelstam blir dessutom varm vid test.

Så frågan är, är det fel på motorn, ELLLER har jag fått FEL MODELL av motor..... ICQ/ad

Tacksam för vägledning av er kunniga!

........och lura er inte på bilden "Ersättare kontakt" (bild4), stiften finns, har inte åkt in, det är vinkeln på bilden som luras....!

Post's attachments

Attachment icon Ersättare kontakt (bild4).jpg 768.55 kb, 9 downloads since 2025-08-28 

Attachment icon Original + ersättare (bild1).jpg 681.17 kb, 10 downloads since 2025-08-28 

Attachment icon Original + ersättare (bild2).jpg 882.3 kb, 8 downloads since 2025-08-28 

Attachment icon Original kontakt (bild3).jpg 781.54 kb, 10 downloads since 2025-08-28 

2

Snurrar motorn förbi när den är ihop monterad med länkaget eller när den är obelastad.. det behövs ett visst motstånd (lankage torkar armar/blad) annars åker den förbi stopp läget..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Hej!

Nej den kördes obelastad, den gamla klarade dock det (och stannade).
På Youtube har jag sett folk kört andra märken/modeller av torkarmotorer, som stannar utan belastning.

Men jag är mycket tacksam för ditt svar och hoppas verkligen att det är så, givetvis skall jag pröva det såfort jag kan! ICQ/ad

Mvh

Mattias

4

Hej!

Testade idag med belastning, tyvärr samma resultat, stannar ej vid avstängning/viloläget.
Kopplar man in den gamla motorn så funkar/stannar den korrekt.

Lite mer fakta......

"Spaken" för torkarbladen har fyra lägen, jag kallar dem 1, 2, 3, 4.
Läge 1 är längst ned (mot golvet), läge 4 är högst upp (mot taket).

4 Högsta hastigheten.
3 Lägsta hastigheten.
2 Avstängd (viloläge).
1 Intervall.

Har haft bilen sedan 1994, intervall har aldrig fungerat, motorn står still vid det läget.
Inte heller spolning (när du för spaken mot dig) har fungerat någon gång, har en separat (alltså ej original) knapp för den funktionen.

Med originalmotorn (den som skall bytas ut då den är för trött....) fungerar korrekt på alla lägen förutom 1/intervall då motorn står helt still (man kan säga att den reagerar likadant på läge 1 som 2).

Ersättarmotorn funkar korrekt på läge 4 samt 3,
Men avstängt läge (2) då hoppar den till och stänger aldrig av sig.
På läge 1/intervall så går den också hela tiden, dock ingen ryckning utan fungera mer som om den vore på läge 3 eller 4, alltså kontinuerlig drift.

Med andra ord, spaken för vindrutans torkarmotor mår inte helt bra, men nog måste det även vara något fel på den "nya" motorn också?
Den nya motorn borde åtminstone stanna på läge 2 (avstängd/viloläge) ?

5

Tror du ska byta till en annan motor
för att intervallen ska fungera så behövs ett relä som är avsett för det
om du ska ha original spolning så går den på luft från reservhjulet
/Nicklas

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

6

har du haft bort locket över kontakterna.. kanske det är fett som är fullt av ledande kopparparticklar däri... ICQ/ai  ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Hej!

Tack för alla svar (hjälp).... ICQ/ad

Idag kom en annan begagnad motor (ser ut som den jag benämnde som "ersättare" på bilderna).
Nu fungerar det som det ska.

Får plocka isär den tidigare och se över om det är något ledande i den......  eller annat fel.

Mvh

Mattias