26 Senaste redigerad av vwato (2025-11-02 02:52:22)

Då var det närapå konstaterat, Transportstyrelsen kan ändra sig om befrielse från kontrollbesiktning.
https://mhrf.se/nyheter/transportstyrel … besiktning


10 juli 2025
Transportstyrelsen planerar att besluta om de ändrade föreskrifterna i början av 2026 och att de ska träda i kraft tre månader senare. Transportstyrelsen anser det nödvändigt att informera fordonsägare av fordon som är undantagna från krav på kontrollbesiktning idag och som berörs av ändringarna om att deras fordon måste genomgå besiktning enligt den periodicitet som beskrivs i 6 kap. 9 § fordonsförordningen.

Transportstyrelsens grundförslag är att bilar och släpvagnar som dras av dessa med årsmodell, mer kan tillkomma...

• 1960 och nyare som varit besiktningsbefriade ska besiktas vartannat år.

• 1951–1959 ska göra en ny besiktning, besiktningsbefrielse gäller sedan om fordonen är oförändrade eller endast har tidstypiska ändringar.

• 1950 och äldre är fortsatt besiktningsbefriade.



1 september 2025
MHRF svarar på remiss om kontrollbesiktningsföreskrifterna

MHRF har svarat på Transportstyrelsens remiss TSF 2024-135 - Förslag till ändring i kontrollbesiktningsföreskrifterna med följdändringar i andra föreskrifter. I remissvaret lyfter vi grundprincipen att ett fordon ska kontrolleras och godkännas mot de krav som gällde när det tillverkades och sattes på marknaden med senare tillåtna eller godkända ändringar, dispenser och gynnande beslut.

MHRF ställer sig bakom att fordon kontrolleras med en viss regelbundenhet och vid vägkanten. En fortsatt utveckling och förenkling av de regelverk som styr kontrollerna är välkommen, men förändringarna måste vara tydliga, väl avvägda, motiverade och godtagbara. Fordonsägaren behöver förstå vad som avses och kan förväntas i samband med en kontroll och samhällsnyttan måste vara tydlig och väl avvägd.

MHRF föreslår:
• en rullande åldersgräns för besiktningsbefrielse av historiska fordon i stället för en fast årsmodellsgräns.
• en periodicitet upp till fem år för de fordon som inte omfattas av befrielsen med en kompletterande kontroll i samband med ägarbyte.

Men MHRF föreslår att Transportstyrelsen avvaktar med sitt förslag om ändringar gällande befrielse från kontrollbesiktning då frågan bör utredas vidare, bland annat med anledning av brister i konsekvensutredningen, den kommande ELV-förordningen och EU-kommissionens förslag till revidering av besiktningspaketet.

Det är få fordon som är 30 år eller äldre som brukas på allmän väg trots att de inte är i föreskrivet skick och dessa bör upptäckas vid en vägkantskontroll. Att antalet olyckor skulle minska på grund av upptäckta tekniska fel eller att utsläppen skulle bli mindre med det vägtrafikarbete som de historiska fordonen utför har inte påvisats och bör inte vara ett skäl till att ändra vilka fordon som undantas från kontrollbesiktning.

Transportstyrelsen föreslår ändring av polisers behörighet och kompetens vid vägkantskontroller. Detta tillsammans med kompletterande regler för bärande delar t.ex. balkar och infästningar samt nya krav på nivåreglerade fjädringssystem kan tillämpas vid alla vägkantskontroller. Då kan man fånga upp de få fordon som inte uppfyller kraven. Dessa används sällan och framför allt samtidigt vid evenemang så detta bör kunna ske effektivt. Antalet sådana fordon utgör ett litet antal av alla fordon som idag är undantagna och bör inte heller vara ett skäl till att ändra vilka fordon som undantas från kontrollbesiktning.
https://mhrf.se/nyheter/mhrf-svarar-pa- … skrifterna




25 september 2025
Transportstyrelsen avvaktar med ändringar kring besiktningsbefrielse

Transportstyrelsen har nyligen skickat ett förslag till EU-kommissionen om att ta bort kravet på kontrollbesiktning av eCall-systemet i fordon. Detta förslag är en del av en större översyn av Transportstyrelsens föreskrifter om kontrollbesiktning (TSFS 2017:54).

En viktig del av översynen är att utreda möjligheten till besiktningsbefrielse för vissa fordon. Transportstyrelsen har dock beslutat att avvakta med denna del av förslaget i linje med MHRFs önskemål i vårt remissvar. MHRF har bett Transportstyrelsen att noggrant överväga konsekvenserna av en sådan befrielse och att inte fatta några förhastade beslut.

Transportstyrelsen har valt att prioritera frågan om eCall-systemet, då det är kritiskt att de nya reglerna träder i kraft så snart som möjligt. Övriga förändringar i föreskriftsförslaget kommer att utredas vidare och Transportstyrelsen kommer att ta hänsyn till de synpunkter som inkommit.
https://mhrf.se/nyheter/transportstyrel … sbefrielse & https://www.transportstyrelsen.se/sv/om … g-av-eCall




31 oktober 2025
Håkan Moon Johansson som är besiktningsman på Testa (https://www.orgtesta.se) talar om olika slags besiktningar av fordon och att besiktningbefrielsen av fordon som är 50 år och äldre kommer fortsätta gälla. Däremot kan det i framtiden komma en spärr för att 50-årsgränsen ej gäller nyare fordon som används som bruksbilar, vilken årgång av fordon för den spärren är ej tagit beslut om ännu.

Se från 08.30 i videon från kanalen Mooneyes Sweden för mer information.
https://www.youtube.com/@mooneyessweden4009/videos


One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.