Var på bugrun på lördagen, lite lugnare än förra året. Vi har redan börjat planera för nästa år:) Väntar med spänning på nästa uppdatering!!! Bra jobbat som vanligt!
Dags igen! Har varit på semester en dryg vecka och hann aldrig uppdatera vad som gjordes sist..
Lageröverfallen målades som kanske har synts sedan tidigare.
Sedan började jag demontera bakbromsarna..


Jag slipade också in nya bromsbackarna mot trumman. Dessa hade kanske 10% i kontakt när jag började slipa... Munskydd på!!


Vipps så var ena sidan monterad!


Bytte även ut bägge handbromsvajrarna 
Med lageröverfallet på plats med nya tätningar så var det bara att dra dit trumman, som fått sig ett tunt lager svart värmefärg.

Med det gjort var det bara att göra frambromsen.
Trumman var väl en sorglig syn kan man säga.. Men gick absolut att städa upp!


Någon har definitivt vart här och bytt hjullager tidigare..

Efter ett bad, lite slipning och färg så blev den trumman också fin.


Återigen slipade jag backarna efter trumman. Här syns hur lite kontaktyta som finns även efter att jag slipat ett tag.

Som synes är backen tjockare på mitten efter slipning. Det här är ingenting jag provat tidigare.. Men det känns ju lite som att det borde ge bättre bromsverkan från start. Även om backarna sliter in sig med tiden.
Med trumman målad och varm efter att ha legat i solen var det inga problem att få ner nya lagerbanor.
Gott om SKF hjullagerfett användes för att fylla håligheten i trumman och att packa lagren.


Bromsarna monterades ihop och landade på bilen


Jag hade köpt dessa låsmuttrar i aluminium med insexskruv för att slippa de där lite jobbiga dubbelmuttrarna. Men aluminiumlåsmuttrarna är stora som hus! Och jag tror inte centrumkåporna till mina BRM kommer få plats över fettkoppen. Om jag ska kapa ner och svetsa om, eller bara banka in fettkoppen blir det att gå tillbaka till dubbelmuttrar.. Just nu är det provisoriskt åtdragen då jag inte har något låsbleck monterat.
Nästa gång jag är i garaget ska jag ta med en fälg och testa! Det blir spännande..
Until then! 
Ser fram mot detta med spänning:)
Dags igen!! Fälgens centrumkåpa passade precis över fettkåpan. Den ser dock ut att ha fått lite stryk tidigare.


Det får plats utan problem bak också.
Jag läste lite på de amerikanska forumen om fälgarna och tydligen ska även hastighetsmätarvajern få plats innanför kåpan om man slipar ner fettkåpan där den bottnar i trumman. Så jag slipade ner den cirka 3-4 mm och slipade även ner änden på vajern.
Nu är bromsarna monterade på förarsidan också


Vajern fick precis plats!

En liten inspirationsbild vart man ju tvungen att ta!
Växellådan har fyllts med olja också.
Nästa steg var lite rörmokeri. Alla bromsledningar och slangar ska bytas samt huvudbromscylindern.


Bromsvätskebehållaren åkte också ut
Nytt och gammalt! Uppgraderar till en tvåkrets huvudbromscylinder.
Först lite färg.

Ihopmonterad
Jag återanvände originaldamasken mot pedalen då denna hade bättre passform och var förvånandsvärt fräsch.
Monterad i bilen och ledningar dragna.


Nya ledningar bak också, såklart.


Innan pedalstället monterades tvättade jag gummidelen på mattan som är bakom.


Sedan var det bara att fylla systemet och lufta. Tack till Rogga som hjälpte mig med detta!
Nu är hon ute! Rullar och bromsar!


Vi upptäckte dock att ena sidan fram måste justeras för korrekt camber.. Jag får flytta lite chims så det blir bättre
Det här betyder också att allt är filmat inför episod 2. Coming soon! Nästa steg är att få lite färg på grejerna.

Ser riktigt bra ut som vanligt, bra jobbat!
cool.
it would burn off both of your ears . . . "
Det blir bra det där!
Härligt när allt i bromsväg är nytt!
Snyggt jobbat!
Vill man se de senaste månadernas arbete i videoformat så finns nu avsnitt 2 att se på Youtube. Det blev ett längre avsnitt än väntat...
Jo men nu har det hänt lite grejer igen!
Först ut så shimsade jag om ena spindeln

Penslade på golvet med lite svart färg. Bättre än inget och det ska ju ändå ligga en matta över detta..

Sedan är det ju dags för lite färg! Så jag tog in skärmarna i andra hallen och slipade de plåtren på ovansidan. Undersidan kommer jag bara måla på lite hastigt och gegga med underredsmassa.








Med skärmarna rena lades en wash-primer.

Sedan spacklades det hejvilt. Varning för känsliga tittare. Speciellt om någon där ute jobbar som lackerare..
Detta lackjobb blev riktigt quick n dirty med mycket spackel..




Efter cirka 3 vändor med spackling och slipning lades ett till lager wash-primer för att skydda alla plåtrena ytor inför slipgrunden.

Rejält med slipgrund lades och slipades ner till den finish min non-sanding krävde.






Varför har jag då en non-sanding? När jag beställde färgen stod det på färgburken att den krävde vit grundfärg. Jag gjorde ett par testbitar för att kolla hur färgen skulle matcha. En med vit primer och en med ljusgrå.
Polerade en bit på framluckan och på motorluckan för att kunne testa både i skugga och i direkt solljus.



Ett av proverna var aningen mörkare
Och det andra provet lite ljusare
Bekräftat att en vit non-sanding primer bör användas så målades samtliga skärmar efter att de plåtrena genomslipade områdena målats med mer wash-primer..




Sedan var det fritt fram att lägga topplack!


Lite torrsprut på nåt ställe och ett par feta rinningar på en bakskärm får jag leva med. Färgen ska få härda ordentligt innan jag börjar våtslipa skavankerna.

Skärmarna är långt ifrån perfekta med nå enstaka små bucklor kvar och lite vågiga där jag spacklat. Men bilen de ska sitta på är inte mycket bättre så det kommer duga gott åt mig! Det här är ju inte rätt sätt att göra det på och jag är absolut inte en billackerare.. Nu har bilen fått flytta in i hallen och står uppallad och maskerad redo att få lite grundfärg. (Tack Rogga för hjälp att knuffa in bilen)

Jag har jobbat som lackerare och kan säga att det där inte ens ser ut som överdrivet mycket spackel. Ofta i lackverkstan när vi rätat ut en buckla på t.ex en bakskärm lades spackel över nästan hela skärmen. Man kan lägga spackel över väldigt stora ytor, såsom en hel karossida, utan att det spricker eller lossnar på många år, bara man lägger i tunna lager, ej tjockare än 2 mm. Om man rostlagat eller ryckt ut bucklor eller gjort annat där det finns risk att det finns små hål eller porer i plåten bör man helst börja med att lägga ett lager metallspackel i botten innan polyester för att täcka igen små hål och porer som uppstår efter t.ex svetsning. Dock är det viktigt att inte lägga metallspackel på metallspackel då det inte fäster. Bilentusiaster är ofta mycket negativa till spackel och ser det som fel och tabu att använda, men om det görs rätt kommer spacklet sitta där längre än lacken man lägger över. Om jag nu ska anmärka på något i ditt arbete så är det inte nödvändigt att lägga grundfärg innan spacklet - försvinner ytskiktet över spacklet och fukt samlas i det blir det rost i alla fall, vare sig färg under eller ej. Enklare och billigare att spackla rakt och sedan grunda. Dessutom kan spackel reagera och lösa upp vissa typer av grundfärger om man spacklar på dem, särskilt om det är 1k.
Jag har jobbat som lackerare och kan säga att det där inte ens ser ut som överdrivet mycket spackel. Ofta i lackverkstan när vi rätat ut en buckla på t.ex en bakskärm lades spackel över nästan hela skärmen. Man kan lägga spackel över väldigt stora ytor, såsom en hel karossida, utan att det spricker eller lossnar på många år, bara man lägger i tunna lager, ej tjockare än 2 mm. Om man rostlagat eller ryckt ut bucklor eller gjort annat där det finns risk att det finns små hål eller porer i plåten bör man helst börja med att lägga ett lager metallspackel i botten innan polyester för att täcka igen små hål och porer som uppstår efter t.ex svetsning. Dock är det viktigt att inte lägga metallspackel på metallspackel då det inte fäster. Bilentusiaster är ofta mycket negativa till spackel och ser det som fel och tabu att använda, men om det görs rätt kommer spacklet sitta där längre än lacken man lägger över. Om jag nu ska anmärka på något i ditt arbete så är det inte nödvändigt att lägga grundfärg innan spacklet - försvinner ytskiktet över spacklet och fukt samlas i det blir det rost i alla fall, vare sig färg under eller ej. Enklare och billigare att spackla rakt och sedan grunda. Dessutom kan spackel reagera och lösa upp vissa typer av grundfärger om man spacklar på dem, särskilt om det är 1k.
Mycket bra tips, man tackar! Det är bra att få lite feedback på delarna man inte är helt säker på.
Vidare med lackjobbet så råder samma process på karossen. Grundfärg, spackel, slipgrund... Ja.. Det här har ni ju redan sett en gång.















Så fick karossen komma ut i solen och få sin första tvätt. Störst skillnad här gjorde flygrostlösaren som blir lila när den reagerar med metallpartiklar.




Det gör stor skillnad att få bort de där bruna fläckarna vilket syns på förardörren..


Helheten ser genast mycket trevligare ut!

Sedan någonting jag längtat efter, ta bort alla stickers på bilen. Vissa blir säkert tjurig för att jag tar bort de gamla klibborna, men bilen kommer ha någon slags referens till expressen-getingen i framtiden.




Med tvättad kaross och klibborna borta var det ÄNTLIGEN dags att polera! Tyvärr var det så roligt så jag tog knappt nå bilder under tiden..

Så ni får bilder på slutresultatet istället.

Nu är det inte mycket kvar innan avsnitt 3 är redo. Until next time!
Grymt bra jobbar Karl !



flygrostlösare verkar ju vara en bra grej.
Nu finns det tredje avsnittet att se på Youtube


riktigt bra tips om lack; läser, lär!
det blir bra det här.
snygg färg, fin bil.
it would burn off both of your ears . . . "
Så har jag börjat riva motorn. Spårskruven för kylplåtarna var inte jätteroliga att få bort..





Tur att jag delade blocket då jag fann denna goding tillsammans med lite andra små rester av bakelitstyrningen till bränslepumpen..
Innan jag rev motorn mätte jag axialspelet som landade på 0.14mm och ramlagerlägena ser väl inte katastrofala ut. Men man känner en kant med nageln. Men den här motorn kommer skruvas ihop ändå med samma innehåll som när den togs isär. Planen är en större motor om ett par år.

Sedan spenderade jag en dag hos Nobbe och fick låna högtryckstvätt med hetvatten, smådelstvätt och vattenblästerskåpet.

Vattenblästerskåpet gör underverk. Här med kampluggen som exempel.

Topparna fick sig en genomgång med.

Till och med ventilerna!

Slipade in ventilerna mot sätena innan jag monterade ihop allt igen. Ventilstyrningarna var riktigt fin på insugssidan och lite glapp på avgassidan men inget katastofalt.



Skaplig skillnad!

Jag blåste också av kolvarna och alla komponenter i vipporna

Tillbaka i garaget så var jag ju redo att montera ihop ett shortblock.
nästan iallafall.. Jag trodde jag kunde slänga ner veven med fördelaraxeln på plats, ofantligt krångligt. Om fördelaraxeln ska ut måste bakelitstyrningen till bränslepumpen ut. Ja.. Ni vet ju kanske hur det brukar gå.. 
Till slut var den ute, blockhalvorna rengjord igen och alla delar på plats utan problem.

Jag har också honat ur cylindrarna
Sedan har bränslepumpen och förgasaren fått en tvätt i ultraljudstvätten och nya packningssatser.



Fördelaren fick sig nya brytarspetsar och en lätt rengöring.



Ett par gamla ventilkåpor från "lagret" fick sig lite svart färg.

Den här motorn är ju absolut inte renoverad utan bara tvättad och ihopmonterad med fräscha packningar. Den lever så länge den lever. Jag hade tidigare planerat en 130-150 hk maskin men jag kommer bygga en "Stage1-motor" först om ett par år. Som sedan kan hamna i bussen när denna ska rivas och bli busbil "på riktigt". Jag har ett block att skicka på arborrning och har börjat samla delar och skissa ner ett recept på vad som ska byggas. Dubbelreducerat, deepstud, stora oljepickupen och m8 case savers. 
Jag fick även en uppsättning superkinesiska IDF 40 förgasare som ska på den motorn.
Så tillbaka i garaget efter en vecka ledigt. Självklart hann jag med lite shopping hos CSP i Hyllinge! Alltid lika trevligt att besöka den butiken!
En 8-stiftad 69mm vevaxel ala CB-performance. Blir bra till blivande "mouse-motorn", Chromolly svänghjulsbult, Schadek 26mm oljepump pluggad för full-flödes samt lite annat smått och gott.
Lite bilder från butiken:


Väl hemma så var första på listan att kontrollera nya kolvringar och fila de som behövdes och slipa in kolven mot respektive tätningsyta i topparna.

När det väl var gjort monterades alla kolvar i cylindrarna i beredskap att landa i blocket.

Jag läste på lite under veckan i "How to rebuild your aircooled VW engine", där nämndes att avgasventilerna ofta kan tappa ventiltallriken när de blir slitna. Då nya ventiler var så billiga byttes alla avgasventiler..
Med det gjort var det bara att montera ihop ett longblock.

De svarta ventilkåpsbyglarna kan jag inte rekommendera. De var nästan en centimeter får låg för ventilkåpan. Så det blev de dassiga originalen. Kromade byglar har jag använt tidigare och de har funkat fint.

Bägge sidorna gjorda och en ny oljekylare på plats.
Ny packning i oljepåfyllningslocket..

Börjar mer och mer likna en motor!
Här stötte jag dock på patrull.. 

Lite aluminiumslang på biltema så var det löst.

Väl nere på marken shimsades axialspelet till ca. 0.14 mm (Samma shims som satt där tidigare) och en ny packbox monterades.

Ny lamell då den gamla var tvärslut. Motorn fylldes med olja och var nu redo att lyftas in i bilen!

Men innan dess byttes bägge värmevajrarna då dessa var avklippta.. (Den ena änden av vajern är lite längre än den andra. Den ska sitta på bilens vänstra sida)

Lite andra förberedelser innan motorn åker i. Nya tätningar i motorrummet.
Soppaslang med aluminiumfilterhållare.
En RIKTIGT seriös lagning av rna värmekammaren med kemisk metall... Budgetvariant deluxe..
Med det var det dags att lyfta i motorn!
Gick så enkelt så! Går smidigt när man är två och använder MC-lyft. Efter det anslöts kablar, bränsleslangar och värmen kopplades in.

Jag fick också äntligen montera de rostfria ändrören. Mmm shiny..
För att starta motorn behöver vi bränsle. Så tanken åkte ur och fick sig en skrubbning på undersidan. Blåste även ur den värsta smutsen.

Städade upp lite snabbt under frunken och monterade tanken med ny gummislang under. Samt ett nytt tanklock och ny packning under tankarmaturen.

Nästa steg är ström för att köra startmotorn så jag kan provstarta bilen. Batteripolen såg minst sagt ut att ha gjort sitt..
Med nya kablar och terminaler mot batteriet var det bara att vrida på nyckeln. Jag tog ur alla säkringar utom de till spolen och startmotorn då skärmarna inte är monterade och kablarna hänger löst.

Det blev tyvärr ingen start! Trots att batteriet mätte 6V blev spänningsfallet för stort för att orka köra startmotorn. Batteriet är skrot och ett nytt är beställt.. (Ja, jag SKA 12V konvertera..)
Rogga kom ut med en extra startmotor som lät betydligt bättre än den gamla enheten.. Så den åkte i! Han hjälpte mig även göra en grov hjulinställning av framvagnen. 
Ack så nära jag var att ta en provtur idag! Men nästa helg kommer jag troligen kunna ta en ordentlig provtur och sedan börjar det närma sig besiktning om allt går som det ska.
kul att se min gamla bubbla kommer till liv 
Grymt, bra jobbat 
Jäkla tempo ! bra jobbat Kalle ! 

Härligt, nu är de nära. Nu håller vi tummarna att du får rulla i helgen.

